Barnepasser v. barn syg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.397 visninger
15 svar
31 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. marts 2023

Anonym trådstarter

Der er jævnligt tråde herinde, hvor folk er smådesperate, fordi deres børn ofte er syge - jeg har også selv haft oprettet nogle.

Man kan nemlig virkelig komme i knibe, for ingen vil jo sende sine børn afsted med en Panodil og så håbe på det bedste - som undersøgelser alligevel viser, at rigtig mange har gjort.

Mange af os har ikke et netværk og så bliver vi foreslået at finde en "anden børnepasser" - men for mig at se, er det forslag urealistisk.

Børnepassere/barnepiger skal jo være nogen, der ikke selv har et arbejde, og de må derfor være enten pensionister eller skoleelever - men mange ældre vil ikke passe syge børn, da de selv er sårbare og skoleelever er i skole. Hvem skulle det ellers være? En arbejdsløs? Og skulle det så bare være én man ringede til, når barnet var syg? Som ikke kendte barnet ellers? Og hvem vil dog køre rundt og passe syge børn?

Hvad er egentlig meningen med det forslag om at få en barnepasser ud? Hvem er denne barnepasser? Og er der nogen, der har benyttet sig af det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2023

Anonym

Anonym skriver:

Der er jævnligt tråde herinde, hvor folk er smådesperate, fordi deres børn ofte er syge - jeg har også selv haft oprettet nogle.

Man kan nemlig virkelig komme i knibe, for ingen vil jo sende sine børn afsted med en Panodil og så håbe på det bedste - som undersøgelser alligevel viser, at rigtig mange har gjort.

Mange af os har ikke et netværk og så bliver vi foreslået at finde en "anden børnepasser" - men for mig at se, er det forslag urealistisk.

Børnepassere/barnepiger skal jo være nogen, der ikke selv har et arbejde, og de må derfor være enten pensionister eller skoleelever - men mange ældre vil ikke passe syge børn, da de selv er sårbare og skoleelever er i skole. Hvem skulle det ellers være? En arbejdsløs? Og skulle det så bare være én man ringede til, når barnet var syg? Som ikke kendte barnet ellers? Og hvem vil dog køre rundt og passe syge børn?

Hvad er egentlig meningen med det forslag om at få en barnepasser ud? Hvem er denne barnepasser? Og er der nogen, der har benyttet sig af det?

Ja, tænker lidt det samme. Det er ikke rigtig realistisk at have en der kan komme og passe syge børn. En barnepige kan være fin, hvis man eventuelt skal ud om aftenen eller måske hente fra institution engang imellem. Men nej tror også det er svært at finde en, der er interesseret i at komme og passe syge børn. Mine forældre der er pensionister er heller ikke interesserede i at passe vores børn når de er syge....

Anmeld Citér

7. marts 2023

Entotrefire

Tak for dit indspark i debatten.

Jeg er helt enig i dine betragtninger. Jeg ved heller ikke hvem det er man skal have fat i, men hvis der sidder nogen med helt konkrete forslag, så vil jeg meget gerne høre dem.

Jeg kan godt få fornemmelsen af, at dem som foreslår børnepasser er folk som måske selv har nemt ved at få deres børn passet.

Anmeld Citér

7. marts 2023

Anonym

Sidder herhjemme med en syg tumling på anden dagen, benytter en omsorgsdag efter aftale med min leder, og jeg er enig. Det er jo ikke realistisk. Hvem skulle det være?

De vil gerne vi ikke skal være for gamle, når vi får børn. Men så er manges forældre stadig på arbejdsmarkedet. Min mands og mine forældre arbejder stadig, de kan ikke bare komme og passe. 

Lige nu florererer der meget omgangssyge. Vi har haft det af flere runder. Der er da ikke nogen, der vil komme og passe børn, der har omgangssyge, det er jo for SINDSSYGT smittende. Ja, og her skal de jo helst blive hjemme et par dage efter symptomerne er ophørt. 

Jeg er PPR-psykolog, min mand er leder. Vi er ret gode til at fordele ligeligt. Men det er så stressende. Jeg har måtte aflyse fire møder denne uge, ligesom jeg har mistet de timer, hvor jeg skulle skrive en PPV. Dem skal jeg nu klemme ind i en kalender, der i forvejen er alt for fyldt, fordi der er for få ressourcer i PPR målt ift de mennesker, der har brug for PPR-bistand.

Jeg kæmper for at komme igennem denne årstid, hvor der har været for sygt meget ekstra sygdom ift alle andre år. Alligevel er det som om, at det ikke er godt nok for mange, der ser det udefra.. 

Anmeld Citér

7. marts 2023

Anonym

Entotrefire skriver:

Tak for dit indspark i debatten.

Jeg er helt enig i dine betragtninger. Jeg ved heller ikke hvem det er man skal have fat i, men hvis der sidder nogen med helt konkrete forslag, så vil jeg meget gerne høre dem.

Jeg kan godt få fornemmelsen af, at dem som foreslår børnepasser er folk som måske selv har nemt ved at få deres børn passet.

Ja, og lur mig om det næste argument så ikke er, at så må man jo lade være med at få børn, hvis det er så stort et problem.. Suk

Anmeld Citér

7. marts 2023

Mom

Profilbillede for Mom

En ting, er selve den praktiske udfordring med syge børn.. Noget andet er, at jeg da selv vil være ved mine børn hvis de er syge, og mine børn da helst vil være sammen med en forældre, alternativt en bedsteforældre (men det er jo ikke alle, der har bedsteforældre der kan passe).

Så udover det helt praktiske "problem", så er der, set med mine briller, da lige så meget en følelsesmæssig udfordring. 

Anmeld Citér

7. marts 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det er en forældet tanke fra dengang bedsteforældrene gik på efterløn i 50 erne. Jeg kan huske jeg blev passet af min farmor da jeg var barn. 

men idag. Min store søn er snart 12 og mine forældre er stadig fuld tid på arbejdsmarkedet 7 år endnu. Så det har aldrig været en mulighed. En børnepasser, skulle så enten være en pensionist på 67+ eller en førtidspensionist. Men så er vi vidst også der ude hvor det bliver en meget specifikt søgning - og førtidspensionist har ikke nødvendigvis altid overskuddet - alt efter årsagen til pension. 

Neej, det er vidst blot nogen løsninger der bliver kastet op i luften for at få det til at se ud som om at forældre burde kunne løse kabalen med et snuptag. og ja, som en skriver, det er jo heller ikke alle man får til at passe sine syge børn. Det skal være en person som barnet er 100% tryg omkring.  

Anmeld Citér

7. marts 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg tænker det samme hver gang jeg læser forslaget - hvem skulle det dog være, man bare sådan lige ringede til. Jeg har heldigvis ikke selv udfordringer med pasning, men i tillæg til de mange andre ting der allerede er skrevet i tråden vil jeg blot tilføje, at vi har historisk lav arbejdsløshed i Danmark og at det derfor er en myte at der er en masse som ville kunne tage den type job det ville være at være “tilkalde-barnepige” spontant …

Anmeld Citér

8. marts 2023

L1232

Profilbillede for L1232
Mor11 skriver:

Det er en forældet tanke fra dengang bedsteforældrene gik på efterløn i 50 erne. Jeg kan huske jeg blev passet af min farmor da jeg var barn. 

men idag. Min store søn er snart 12 og mine forældre er stadig fuld tid på arbejdsmarkedet 7 år endnu. Så det har aldrig været en mulighed. En børnepasser, skulle så enten være en pensionist på 67+ eller en førtidspensionist. Men så er vi vidst også der ude hvor det bliver en meget specifikt søgning - og førtidspensionist har ikke nødvendigvis altid overskuddet - alt efter årsagen til pension. 

Neej, det er vidst blot nogen løsninger der bliver kastet op i luften for at få det til at se ud som om at forældre burde kunne løse kabalen med et snuptag. og ja, som en skriver, det er jo heller ikke alle man får til at passe sine syge børn. Det skal være en person som barnet er 100% tryg omkring.  

Og  i disse tider er der sgu heller ikke mange førtidspensionister, for at blive førtidspensionist skal du nærmest være døende…  Eller have 100 sygedomme i baggagen..

så du har fuldstændig ret!

Anmeld Citér

8. marts 2023

Anonym

Jeg undrer mig også. Mine børns farmor gider ikke engang sine raske børnebørn, så jeg har virkelig svært ved at forestille mig, at en fremmed ville gide mine syge børn...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.