Stress

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar 2023

McK

Profilbillede for McK

Er du udredt for ADHD?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2023

Anonym trådstarter

McK skriver:

Er du udredt for ADHD?

Nej, det er jeg ikke…. Syntes jeg har været inde ved diverse diagnoser og læse for at se om jeg evt. kunne lide af en psykisk lidelse, men syntes bare ikke rigtig de passer på mig  
Når du spørger er det så fordi du tænker at der kunne være noget om det??

Anmeld Citér

14. februar 2023

McK

Profilbillede for McK
Anonym skriver:

Nej, det er jeg ikke…. Syntes jeg har været inde ved diverse diagnoser og læse for at se om jeg evt. kunne lide af en psykisk lidelse, men syntes bare ikke rigtig de passer på mig  
Når du spørger er det så fordi du tænker at der kunne være noget om det??

Ja jeg synes mange af dine beskrivelser passer på en adhd. 

Anmeld Citér

15. februar 2023

Anonym trådstarter

McK skriver:

Og det baserer du ud fra egne erfaringer eller??

Anmeld Citér

15. februar 2023

Anonym

McK skriver:

Det kan også passe på en belastningsreaktion som kan ligne adhd meget. Har selv adhd. 

Anmeld Citér

15. februar 2023

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Nogle af de ting du beskriver, virker som nogenlunde fredelige personlige karaktertræk. Fx har nogle bare mere energi og gang i noget, mens andre elsker at forme fordybninger i sofaen.

Andet af det du beskriver lyder ikke så sundt og det er godt at din kæreste er opmærksom på dig.

Der er et par andre, som har skrevet om det, men jeg synes I som par skulle arbejde på ansvarsfordelingen i hjemmet. Det lyder til at du tager alt for meget på dig, og heller ikke magter at afgive ansvaret.

Et eksempel fra vores liv: Vi valgte at vi skiftevis havde ansvar for Aula-appen og alt hvad der kom på den. Det vil sige, at jeg slettede den fra min telefon i et halvt år, og i den tid var det kun min kæreste, som fik beskeder. Vi kunne godt deles om de 'opgaver ' der kom - fx hvis man skulle bage en kage, kunne det godt være mig der bagte, men det var min kæreste der havde ansvaret for at det skete.

Andre ansvarsområder er jo tøj, indkøb, madlavning, sociale aftaler osv osv.

Prøv at sætte jer ned og lav en fordeling. Igen, det betyder ikke at man nødvendigvis er den som laver maden, hvis man har ansvaret. Der er man den, som planlægger, hvad der skal laves, og sørger for, at der er handlet ind til det.

Anmeld Citér

15. februar 2023

Anonym

Jeg kan spejle mig selv i rigtig meget af det du skriver. Jeg har dog aldrig tænkt mig selv som værende stresset - omend jeg også nogen gange kan få for meget og derefter uddelegere noget til min mand. Det svære er så, at acceptere hans tempo er noget mindre end mit

jeg tror - efter flere samtaler med en psykolog omkring mit meget stringente system og kassetænkning, som kan give dårlig stemning til tider - at min grundlæggende angst (det lider jeg af i mild grad) nogen gange er skylden. At jeg ubevidst, føler trang til kontrol og styring af hverdagen. Det store million spørgsmål er jo så: hvad ville der ske, hvis jeg IKKE tjekkede; aula, fik støvsuget, fik tjekket netbank osv osv….. det kan man jo øve sig i. Jeg gør det selv hver dag. 
oveni tænker jeg faktisk jeg lider en lille bitte smule af ocd/aspergersyndrom. Men i min barndom havde man ikke øget fokus på den slags (gudskelov!) for jeg lever jo et helt almindeligt liv uden hverken bogstaver eller diagnose. Jeg er bare ‘sær’ på lige kontrol og ordensområdet. Men sær er jo kun halvdelen af ordet SÆRLIG - så jeg er ret god til ret mange andre ting - at være opmærksom på andre og deres følelser og meget empatisk…. Så det gør mig god til mit arbejde som pædagog. Her supplere mine særligheder sig ret godt til mine særheder  hvis det giver mening. 
Men! Hvis du føler det er en kæmpe problem i jeres hverdag, så skal du få hjælp. For der er ingen tvivl om, at man let som ingenting KAN udvikle stres og skubbe alle i sin nærhed væk med dette behov for orden og rutiner. Så mit råd ville være at udfordre dig selv på dine vaner. 
Det blev lidt langt det her men det er fordi du bare lyser rigtig meget som mig!
Ønsker dig alt det bedste! 

Anmeld Citér

15. februar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Jeg kan spejle mig selv i rigtig meget af det du skriver. Jeg har dog aldrig tænkt mig selv som værende stresset - omend jeg også nogen gange kan få for meget og derefter uddelegere noget til min mand. Det svære er så, at acceptere hans tempo er noget mindre end mit

jeg tror - efter flere samtaler med en psykolog omkring mit meget stringente system og kassetænkning, som kan give dårlig stemning til tider - at min grundlæggende angst (det lider jeg af i mild grad) nogen gange er skylden. At jeg ubevidst, føler trang til kontrol og styring af hverdagen. Det store million spørgsmål er jo så: hvad ville der ske, hvis jeg IKKE tjekkede; aula, fik støvsuget, fik tjekket netbank osv osv….. det kan man jo øve sig i. Jeg gør det selv hver dag. 
oveni tænker jeg faktisk jeg lider en lille bitte smule af ocd/aspergersyndrom. Men i min barndom havde man ikke øget fokus på den slags (gudskelov!) for jeg lever jo et helt almindeligt liv uden hverken bogstaver eller diagnose. Jeg er bare ‘sær’ på lige kontrol og ordensområdet. Men sær er jo kun halvdelen af ordet SÆRLIG - så jeg er ret god til ret mange andre ting - at være opmærksom på andre og deres følelser og meget empatisk…. Så det gør mig god til mit arbejde som pædagog. Her supplere mine særligheder sig ret godt til mine særheder  hvis det giver mening. 
Men! Hvis du føler det er en kæmpe problem i jeres hverdag, så skal du få hjælp. For der er ingen tvivl om, at man let som ingenting KAN udvikle stres og skubbe alle i sin nærhed væk med dette behov for orden og rutiner. Så mit råd ville være at udfordre dig selv på dine vaner. 
Det blev lidt langt det her men det er fordi du bare lyser rigtig meget som mig!
Ønsker dig alt det bedste! 

Lyser = lyder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.