Nogen der kan genkende dette? Er desperat

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.198 visninger
18 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. januar 2023

Anonym trådstarter

Vi har en dreng i 1. Klasse. Han har hele sit liv været ekstra følsom og har haft svært ved at rumme nye ting. Dette er dog blevet bedre med alderen og jeg var fortrøstningsfuld og gjorde ikke mere fordi han rykkede på nogle ting. I 0. Klasse var han et dydsmønster i skolen, var skarp fagligt, og havde flere gode venner. Men når han kom hjem brød helvedet løs, han kunne skrige i 1,5 time flere gange om ugen over ingenting. Han har altid været meget grov i munden og haft det med at skubbe og slå når han blev sur, men KUN hjemme. 

Nu er han startet i 1 og alt er gået galt for ham. Hele hans dag er præget af konflikter som han (efter lærernes beskrivelse) ofte starter, han følger efter de andre børn og siger grimme ting. Han vil ikke ud når der er frikvarter, han lukker i og bevæger sig ikke. Prøver lærerne at få ham ud bander han af dem. Han kan ALDRIG se sin egen andel i konflikterne, han har i dag ikke ville være med til stikbold, i stedet blev han ved med at tage bolden, holde den fast osv og dermed ødelagde spillet for de andre. En anden gang har han kastet en bamse fordi han blev sur, da hans ven så ville kaste den tilbage til ham stille og roligt flippede han ud og råbte og skreg at han drillede og at ham var diverse grimme ting. Han har fået lov at holde pauser i skolen, men det har nærmest taget overhånd fordi han hellere vil spille computer end at deltage i timerne.

Jeg kan mærke at de påvirker mig rigtig meget, vi har i lang tid forsøgt at lave legeaftaler for at ham kunne få nogle bedre relationer til de andre børn, men de er begyndt at sige nej, og jeg forstår dem ærlig talt godt. I dag har han kaldt en pige for bitch, sagt til læreren at hun skulle holde sin kæft og ikke bestemte. 

her hjemme oplever vi lidt det samme, selvfølgeligt ikke konflikter i samme mængde fordi han kun har en ældre søskende, som faktisk er begyndt at trække sig fra ham (være meget på klub eller ude med venner). Men vi oplever en dreng som konstant er på dupperne. I dag bad jeg ham om at tage sin bøtte med ind fra bilen, det ville han ikke, men da jeg insisterede gjorde han det imens jeg var en fucking idiot. Den har så kørt videre her hjemme, og da jeg prøvede at tale med ham om det han havde lavet i skolen flippede ham helt ud og skreg og tømte to kasser legetøj ned ad trappen imens han råbte at jeg skulle dø. 

Han kan ikke behovsudsætte, han skal hele tiden være i fokus, han kan intet lave uden vi skal kigge på ham, siger jeg at jeg ikke kigger lige nu fordi jeg laver mad eller andet bliver han enten sur eller bare snakker videre om det han ville vise. Han har en fantasi som grænser til det absurde, han finder på ting som han lader til at tro fuldstændigt på. 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg er grædefærdig og har på en dårlig dag som i dag lyst til at ringe til kommunen og få aflastning eller noget for jeg må da være en elendig mor når jeg ikke kan rumme mit eget barn. 

Der er sat noget i gang på skolen og der skal snart være møde med psykolog og inklusionsvejleder. Jeg ved bare ikke om det er mig der ikke kan opdrage et ordenligt barn (hans storesøster er der intet med dog, har altid været sød og rar og vellidt, hun har aldrig slået i sit liv eller kaldt os noget grimt) 

 

jeg må egentligt bare høre om nogen har nogle erfaringer, lyder det som en speciel diagnose? Og vil han være sådan her for evigt og bare ende ensom uden kæreste og venner. Og råd til hvad vi kan gøre. Vi har forsøgt at ignorere den dårlige opførsel og sætte meget meget fokus på alt det gode, men den dårlige fylder bare så meget stadig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2023

Anonym

Min første tanke, da jeg læste det, er ADHD. Jeg tænker, det er godt, der er tilkoblet psykolog, som kan komme med sine tanker til evt videre forløb samt evt henvisning til psykiatrien, hvis jeres søn skal udredes. 

Anmeld Citér

31. januar 2023

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Det kan godt være, det er ADHD, der er på spil, eller noget andet. Ingen tvivl om, at jeres dreng er særdeles presset og lige nu meget let kommer i affekt.

I kan jo prøve at arbejde med lidt ‘adhd-pædagogik’ derhjemme, noget, som rigtig mange børn har gavn af - diagnose eller ej. Det handler fx om:

At forberede ham på, hvad der skal ske hver dag. Fx ved hjælp af piktogrammer.

Forberede ham på, hvis der skal ske noget andet en dag.

At sørge for faste rutiner og rytmer, så han får spist og sovet godt.

Forsøge selv at forblive rolig og have fokus på det positive i jeres relation. Fx også lave ting sammen, der giver en god oplevelse, som viser din dreng, at du sætter pris på ham - han ved jo godt han laver en masse dårligt. Det er megavigtigt, I bliver ved med at vise ham, at han er god nok og I gerne vil ham, så hans selvværd ikke lider for meget under, at han lige nu ikke magter de situationer han sættes i.

At hjælpe ham til at tage pauser - med noget som bringer ham ro. Det er ikke sikkert det er at spille. Måske skal han høre noget musik eller noget andet

Lad ham lave noget, han er god til, så han får nogle succesoplevelser. Måske er han god med sin krop osv.

Han lyder simpelthen som sådan en presset lille fyr, og hvor er det godt, at PPR er inde over. I mine øjne er Han ikke ‘dårligt opdraget’ han er ekstremt presset, så bank ikke dig selv oven i hovedet. Det kommer der ikke noget ud af. Mød dit barn og dig selv med omsorg og forståelse - det er vist det, der er allermest brug for lige her ❤️

Anmeld Citér

31. januar 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Jeg tænker godt han kunne have noget aspergers eller lignende. Ligegyldigt hvad tror jeg helt sikkert det er noget der kommer fordi han ikke trives og ikke fordi han er dårligt opdraget. Tror det er det rigtige at få noget udredning så i alle kan få en god hverdag  held og lykke med det hele

Anmeld Citér

31. januar 2023

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Vi har en dreng i 1. Klasse. Han har hele sit liv været ekstra følsom og har haft svært ved at rumme nye ting. Dette er dog blevet bedre med alderen og jeg var fortrøstningsfuld og gjorde ikke mere fordi han rykkede på nogle ting. I 0. Klasse var han et dydsmønster i skolen, var skarp fagligt, og havde flere gode venner. Men når han kom hjem brød helvedet løs, han kunne skrige i 1,5 time flere gange om ugen over ingenting. Han har altid været meget grov i munden og haft det med at skubbe og slå når han blev sur, men KUN hjemme. 

Nu er han startet i 1 og alt er gået galt for ham. Hele hans dag er præget af konflikter som han (efter lærernes beskrivelse) ofte starter, han følger efter de andre børn og siger grimme ting. Han vil ikke ud når der er frikvarter, han lukker i og bevæger sig ikke. Prøver lærerne at få ham ud bander han af dem. Han kan ALDRIG se sin egen andel i konflikterne, han har i dag ikke ville være med til stikbold, i stedet blev han ved med at tage bolden, holde den fast osv og dermed ødelagde spillet for de andre. En anden gang har han kastet en bamse fordi han blev sur, da hans ven så ville kaste den tilbage til ham stille og roligt flippede han ud og råbte og skreg at han drillede og at ham var diverse grimme ting. Han har fået lov at holde pauser i skolen, men det har nærmest taget overhånd fordi han hellere vil spille computer end at deltage i timerne.

Jeg kan mærke at de påvirker mig rigtig meget, vi har i lang tid forsøgt at lave legeaftaler for at ham kunne få nogle bedre relationer til de andre børn, men de er begyndt at sige nej, og jeg forstår dem ærlig talt godt. I dag har han kaldt en pige for bitch, sagt til læreren at hun skulle holde sin kæft og ikke bestemte. 

her hjemme oplever vi lidt det samme, selvfølgeligt ikke konflikter i samme mængde fordi han kun har en ældre søskende, som faktisk er begyndt at trække sig fra ham (være meget på klub eller ude med venner). Men vi oplever en dreng som konstant er på dupperne. I dag bad jeg ham om at tage sin bøtte med ind fra bilen, det ville han ikke, men da jeg insisterede gjorde han det imens jeg var en fucking idiot. Den har så kørt videre her hjemme, og da jeg prøvede at tale med ham om det han havde lavet i skolen flippede ham helt ud og skreg og tømte to kasser legetøj ned ad trappen imens han råbte at jeg skulle dø. 

Han kan ikke behovsudsætte, han skal hele tiden være i fokus, han kan intet lave uden vi skal kigge på ham, siger jeg at jeg ikke kigger lige nu fordi jeg laver mad eller andet bliver han enten sur eller bare snakker videre om det han ville vise. Han har en fantasi som grænser til det absurde, han finder på ting som han lader til at tro fuldstændigt på. 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg er grædefærdig og har på en dårlig dag som i dag lyst til at ringe til kommunen og få aflastning eller noget for jeg må da være en elendig mor når jeg ikke kan rumme mit eget barn. 

Der er sat noget i gang på skolen og der skal snart være møde med psykolog og inklusionsvejleder. Jeg ved bare ikke om det er mig der ikke kan opdrage et ordenligt barn (hans storesøster er der intet med dog, har altid været sød og rar og vellidt, hun har aldrig slået i sit liv eller kaldt os noget grimt) 

 

jeg må egentligt bare høre om nogen har nogle erfaringer, lyder det som en speciel diagnose? Og vil han være sådan her for evigt og bare ende ensom uden kæreste og venner. Og råd til hvad vi kan gøre. Vi har forsøgt at ignorere den dårlige opførsel og sætte meget meget fokus på alt det gode, men den dårlige fylder bare så meget stadig



Åh, det lyder hårdt!
Jeg er lærer og kan genkende et par elever jeg har haft gennem tiden. Han viser tegn på at være alt for presset. Det er super vigtigt der bliver handlet nu. Det kan ende i skolevægring, angst og dårlige handlemønstre der kan være meget svære for ham at bryde når de først er indlært og han har vænnet sig til, at det er “sådan han er i skolen”.

bak op om ppr fra skolen. Ryk dem evt. hvis det går langsomt. I mange kommuner er der meget lang ventetid.
Hvis i har økonomi vil jeg kraftigt anbefale en familievejleder på hjemmebesøg. Vedkommende kan være til god hjælp med gode råd og sparring mht. hvordan i kan sætte en god dagligdag op for ham og for jer. det kender jeg flere der har haft virkelig gavn af. Måske i kun behøver et par konsultationer.

evt. Hør kommunen om de har et gratis tilbud hvis i ikke har råd til privat.

Der er også flere der vælger at få privat udredning, det koster kassen, jeg ville dog personligt vælge den løsning selvom jeg er enlig mor med lærerløn, men hvis alternativet er at vente flere år så gik jeg den vej.

Husk, søvn, ordentlig mad og fast rytme er alfa og omega for en god barndom, men særligt vigtig for børn som din søn.

ønsker jer det bedste!

Anmeld Citér

31. januar 2023

Anonym trådstarter

Tak for din besked. Vi har faste rytmer og rutiner her hjemme, og selvom hun har svære dage går det langt bedre her hjemme end tidligere. Hans “nedsmeltninger” er sjældnere og varer i kortere tid. 

jeg har mistanke om at skolen kører meget ustruktureret, sådan noget som at man sætter sig på andres pladser er ok, men noget som jeg ved slår min søn ud af kurs, når tingene bliver for løse. Jeg nævnte det ved et møde hvor skolelederen mente at sådan var tingene i dag, fordi børn nu var vant til valgfrihed i alt, og derfor ikke kunne fungere under “ting de SKAL”. Jeg blev meget paf må jeg sige. 

nogle af de ting vi har set har hjulpet ham hjemme er forberedelse, mere tid til ro om morgenen, enkelte piktogrammer, samt at han er begyndt at sove i vores seng. 

jeg rykker igen i skolen, og så har vi lige talt om flere piktogrammer her hjemme, men det er svært i skolen. Det var ikke så svært i 0. men der var også en anden lærer med en anden tilgang til ham. Her bliver ham mødt at lærere der ikke aner hvad pokker de skal stille op med ham

Anmeld Citér

31. januar 2023

Anonym trådstarter

Roselil skriver:



Åh, det lyder hårdt!
Jeg er lærer og kan genkende et par elever jeg har haft gennem tiden. Han viser tegn på at være alt for presset. Det er super vigtigt der bliver handlet nu. Det kan ende i skolevægring, angst og dårlige handlemønstre der kan være meget svære for ham at bryde når de først er indlært og han har vænnet sig til, at det er “sådan han er i skolen”.

bak op om ppr fra skolen. Ryk dem evt. hvis det går langsomt. I mange kommuner er der meget lang ventetid.
Hvis i har økonomi vil jeg kraftigt anbefale en familievejleder på hjemmebesøg. Vedkommende kan være til god hjælp med gode råd og sparring mht. hvordan i kan sætte en god dagligdag op for ham og for jer. det kender jeg flere der har haft virkelig gavn af. Måske i kun behøver et par konsultationer.

evt. Hør kommunen om de har et gratis tilbud hvis i ikke har råd til privat.

Der er også flere der vælger at få privat udredning, det koster kassen, jeg ville dog personligt vælge den løsning selvom jeg er enlig mor med lærerløn, men hvis alternativet er at vente flere år så gik jeg den vej.

Husk, søvn, ordentlig mad og fast rytme er alfa og omega for en god barndom, men særligt vigtig for børn som din søn.

ønsker jer det bedste!



Tak for din besked. Vi har faste rytmer og rutiner her hjemme, og selvom hun har svære dage går det langt bedre her hjemme end tidligere. Hans “nedsmeltninger” er sjældnere og varer i kortere tid. 

jeg har mistanke om at skolen kører meget ustruktureret, sådan noget som at man sætter sig på andres pladser er ok, men noget som jeg ved slår min søn ud af kurs, når tingene bliver for løse. Jeg nævnte det ved et møde hvor skolelederen mente at sådan var tingene i dag, fordi børn nu var vant til valgfrihed i alt, og derfor ikke kunne fungere under “ting de SKAL”. Jeg blev meget paf må jeg sige. 

nogle af de ting vi har set har hjulpet ham hjemme er forberedelse, mere tid til ro om morgenen, enkelte piktogrammer, samt at han er begyndt at sove i vores seng. 

jeg rykker igen i skolen, og så har vi lige talt om flere piktogrammer her hjemme, men det er svært i skolen. Det var ikke så svært i 0. men der var også en anden lærer med en anden tilgang til ham. Her bliver ham mødt at lærere der ikke aner hvad pokker de skal stille op med ham

Anmeld Citér

31. januar 2023

Anonym trådstarter

Dutelidut skriver:

Det kan godt være, det er ADHD, der er på spil, eller noget andet. Ingen tvivl om, at jeres dreng er særdeles presset og lige nu meget let kommer i affekt.

I kan jo prøve at arbejde med lidt ‘adhd-pædagogik’ derhjemme, noget, som rigtig mange børn har gavn af - diagnose eller ej. Det handler fx om:

At forberede ham på, hvad der skal ske hver dag. Fx ved hjælp af piktogrammer.

Forberede ham på, hvis der skal ske noget andet en dag.

At sørge for faste rutiner og rytmer, så han får spist og sovet godt.

Forsøge selv at forblive rolig og have fokus på det positive i jeres relation. Fx også lave ting sammen, der giver en god oplevelse, som viser din dreng, at du sætter pris på ham - han ved jo godt han laver en masse dårligt. Det er megavigtigt, I bliver ved med at vise ham, at han er god nok og I gerne vil ham, så hans selvværd ikke lider for meget under, at han lige nu ikke magter de situationer han sættes i.

At hjælpe ham til at tage pauser - med noget som bringer ham ro. Det er ikke sikkert det er at spille. Måske skal han høre noget musik eller noget andet

Lad ham lave noget, han er god til, så han får nogle succesoplevelser. Måske er han god med sin krop osv.

Han lyder simpelthen som sådan en presset lille fyr, og hvor er det godt, at PPR er inde over. I mine øjne er Han ikke ‘dårligt opdraget’ han er ekstremt presset, så bank ikke dig selv oven i hovedet. Det kommer der ikke noget ud af. Mød dit barn og dig selv med omsorg og forståelse - det er vist det, der er allermest brug for lige her ❤️



Tak for din besked. Vi har faste rytmer og rutiner her hjemme, og selvom hun har svære dage går det langt bedre her hjemme end tidligere. Hans “nedsmeltninger” er sjældnere og varer i kortere tid. 

jeg har mistanke om at skolen kører meget ustruktureret, sådan noget som at man sætter sig på andres pladser er ok, men noget som jeg ved slår min søn ud af kurs, når tingene bliver for løse. Jeg nævnte det ved et møde hvor skolelederen mente at sådan var tingene i dag, fordi børn nu var vant til valgfrihed i alt, og derfor ikke kunne fungere under “ting de SKAL”. Jeg blev meget paf må jeg sige. 

nogle af de ting vi har set har hjulpet ham hjemme er forberedelse, mere tid til ro om morgenen, enkelte piktogrammer, samt at han er begyndt at sove i vores seng. 

jeg rykker igen i skolen, og så har vi lige talt om flere piktogrammer her hjemme, men det er svært i skolen. Det var ikke så svært i 0. men der var også en anden lærer med en anden tilgang til ham. Her bliver ham mødt at lærere der ikke aner hvad pokker de skal stille op med ham

Anmeld Citér

31. januar 2023

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:



Tak for din besked. Vi har faste rytmer og rutiner her hjemme, og selvom hun har svære dage går det langt bedre her hjemme end tidligere. Hans “nedsmeltninger” er sjældnere og varer i kortere tid. 

jeg har mistanke om at skolen kører meget ustruktureret, sådan noget som at man sætter sig på andres pladser er ok, men noget som jeg ved slår min søn ud af kurs, når tingene bliver for løse. Jeg nævnte det ved et møde hvor skolelederen mente at sådan var tingene i dag, fordi børn nu var vant til valgfrihed i alt, og derfor ikke kunne fungere under “ting de SKAL”. Jeg blev meget paf må jeg sige. 

nogle af de ting vi har set har hjulpet ham hjemme er forberedelse, mere tid til ro om morgenen, enkelte piktogrammer, samt at han er begyndt at sove i vores seng. 

jeg rykker igen i skolen, og så har vi lige talt om flere piktogrammer her hjemme, men det er svært i skolen. Det var ikke så svært i 0. men der var også en anden lærer med en anden tilgang til ham. Her bliver ham mødt at lærere der ikke aner hvad pokker de skal stille op med ham



Har i overvejet en anden skoleform til ham? Det er ikke alle skoler der er “løse i strukturen”, men en del er. 
jeg arbejder på en mindre friskole med meget stram struktur især i de mindre klasser. En del af de nye elever vi får fra folkeskolen har netop oplevet alt for løs struktur og meget få rutiner. Det er der en del børn der bare ikke kan være i, i sær hvis de i forvejen kæmper med andre ting.

der er garanteret også folkeskoler hvor man kan finde en mere rutinepræget og struktureret dagligdag.

Anmeld Citér

31. januar 2023

Anonym trådstarter

Roselil skriver:



Har i overvejet en anden skoleform til ham? Det er ikke alle skoler der er “løse i strukturen”, men en del er. 
jeg arbejder på en mindre friskole med meget stram struktur især i de mindre klasser. En del af de nye elever vi får fra folkeskolen har netop oplevet alt for løs struktur og meget få rutiner. Det er der en del børn der bare ikke kan være i, i sær hvis de i forvejen kæmper med andre ting.

der er garanteret også folkeskoler hvor man kan finde en mere rutinepræget og struktureret dagligdag.



Jeg har tænkt andre skoler, men det er svært hvor man skal begynde. For skal han igennem et skift SKAL det være det rigtige. 

Jeg kender lidt til NEST, og sådan en skoledag kunne være guld for ham, men aner ikke hvad der er af muligheder i området 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.