Babyer er jo ikke en udviklingskurve, der starter på 0 og så langsomt ender på 100.
Det er jo helt normalt. I takt med at verden bliver større og sanser og motorikken bliver udviklet, vil verdens føles anderledes. Der har baby brug for en forældre til at regulere dem. Babyer og børn reguleres af de vokses nervesystem.
(Voksne gør også - men vi kan også regulere vores eget. Nogle mere hensigtsmæssigt end andre)
Nervesystemet mærkes bedst ved at lægge sig op af et andet menneske.
Så nej - det er ikke dårlig vane, hvis en baby eller et barn søger sine forældre. Det er naturens måde at regulere babys nervesystem og behov for hjælp.
At baby har kunne ligge selv, siger bare noget om forskellige udviklingsstadier. De første 14 dage sover en baby jo markant mere. Og det gør de jo i en del måneder. Er det så dårlig vane, når en 6 måneder pludselig sover mindre end de gjorde, da de var 14 dage? Nej.
En vane er ikke nødvendigvis dårlig. Det er den kun, hvis den skader mere end den gavner. En baby der søger tryghed i favn, hvor det er en “vane” (læs sådan naturen har indrettet mennesket), så er det jo en god ting. Babys hjerne lærer på sigt (om maaaaange år) at mor og far kan jeg søge tryghed hos. Verden er okay.
Så nej - det er bestemt ikke en dårlig vane
Jeg kan virkelig anbefale at læse “hjernesmarte børn”, som er baseret på forskning af hjerner.
Hvor de netop taler om forhøjet kortisolniveauer (målt stresshormon) hos adskillelse hos babyer og børn, og hvordan en længere periode med for højst kortisol påvirker baby som voksen - deres tærskel for stress er mindre. - hvordan de så takler den stress handler om den måde de har lært det fra deres forældre og omgivelser.
og alt er en fase. Min erfaring er vitterligt, at hvis mine børn søger mig ekstra i en periode (dage til et par måneder), så går det “hurtigere over” hvis jeg giver dem, den ekstra omsorg. Hvis jeg trækker mig og insisterer på, at det kan de selv, så vil de hive endnu mere i mig.
Så i stedet giver jeg i en rum tid mere omsorg og mere tid til det. Og så efter noget tid, så forsøger jeg at udfordre dem igen til at kunne det selv. Og det plejer at give pote.
Min nu 8 årige har haft en lang periode, som 4 årig - hvor hun ikke ville tage tøj på. Så hjalp jeg hende. Hun var overstimuleret af at få en lillebror. Det fik væk efter et par måneder. Har har i hvertfald været selvkørende med tøj siden hun var ca 4 1/2 år.
En 4 årig kan jo godt have vaner, som forældrene mener er dårlige. Men de tjener som regel et “godt” formål for barnet.
I dette tilfælde at det var svært at bliver storesøster og deraf ønsket om at have tid og rum med sin mor. Så det handler jo også om hvilket øjne, du ser dit barn med