Hvordan skulle hun kunne have det godt med nogle børnebørn, hun aldrig ser og ikke kender?
Jeg kan sagtens se, at der er masser af fejl fra hendes side, og at hun gør det svært. Det kan I nok ikke ændre på. Men din mand gør jo heller ikke noget. Hvis han har et oprigtigt ønske om, at jeres børn får en relation til deres farmor, må han da yde noget for, at de kan ses. Vi bor i et lillebitte land med korte afstande. Det kan ikke passe, at det rent praktisk er umuligt at ses. Hvis han står fast på ikke at ville besøge hende, må han arrangere det anderledes - hvis han altså virkelig vil.
At han og hans mor gik i terapi sammen tyder på, at begge har - eller havde - et oprigtigt ønske om en bedre relation. Men når ingen rokker sig for at ses, så ændrer det jo ingenting.
Det er - måske - en ærlig sag at beslutte ikke at have sin mor i sit liv eller kun at have kontakt over telefon og sms. Men at ønske, at hun og børnene får et forhold til hinanden, kræver en aktiv indsats. Vil han yde den?
Nej, det vil han ikke. Og det er farmor oplyst om. Det var enden på deres terapisessioner efter lang tid: at hun ville være farmor på egen vilkår, og at min mand ikke orkede at prøve mere. Jeg under ham gerne at stoppe her. Jeg yder indsatsen i stedet.
Vi har inviteret farmor mange, mange gange i årenes løb. Tilbudt at møde hende halvvejs på turen. Tilbudt at FaceTime. Sendt billeder og opdateringer. Til hendes forsvar har hun har tilbragt store dele af årene i sit hjemland hos resten af familien.
Kunne vi gøre mere/gøre det bedre? Sikkert. Men vi har virkelig forsøgt inden for de rammer, som eksisterer.
Tilføjer lige: den ene gang, hun kom på besøg, tilbragte min mand selvfølgelig tid med hende og snakkede med hende helt normalt. Hans grænse er at besøge hende, og så varetager jeg kommunikationen til hverdag.
Anmeld
Citér