Vi har tre børn, som har een levende bedsteforælder, deres farmor. Relationen har været dårlig i mange år, også inden vi fik børn. Min mand har bl.a. været i familieterapi med sin mor for at forsøge at rette op på relationen. Min mand er enebarn, og hans mor er tilflytter og har ikke andet familie i landet end os.
Farmor har altid vist svingende interesse i børnebørnene men plejer at sende gaver/penge til gaver til jul og fødselsdage. Dette betyder meget for især min ældste, som jo desværre oplever disse gaver som den eneste kommunikation fra farmor. De har set hinanden én gang, og min ældste snakker stadig meget om farmor.
I år er farmor sur på mig, tror jeg. Hun har i hvert fald ikke svaret på mine sidste beskeder. Det er sket før, når hun er blevet sur. Hun fortæller det ikke, og så ignorerer hun en.
Hun har ikke sendt gaver til børnene for første gang. Normalt ville jeg faktisk bare købe gaver til børnene og sige, de var fra hende for at undgå at skuffe, men vi har ikke penge i år. Og min mand synes heller ikke, jeg skal lyve for børnene.
Så hvad siger jeg til børnene, når de spørger? Siger jeg det ærligt? Jeg er så meget i tvivl. Børnene har nok ting, den del er ligemeget. Det er mere det, at de så ikke hører fra farmor denne jul.
Anmeld
Citér