Hej,
Jeg skriver fordi jeg har brug for jeres tanker og erfaringer, men med omsorg, for det er svært.
Jeg har en søn på fem år, som alle dage har været udfordret særligt på det sensoriske. Han havde en hård start på livet, og fagfolk har haft den hypotese at det er på dén baggrund.
Han er lige blevet skoleudsat, og vi er i et forløb med en Mega dygtig ressourcepædagog.
Vores søn udtrættes meget hurtigt. Han reagerer kraftigt med vrede, råb og skrig ved uventede ændringer, i overgangssituationer, og når han skal indgå i noget, han ikke vil. Han har svært ved situationer med mange mennesker, og han er meget rigid. Han ser lege og regler på én måde, og man kan IKKE rokke med det. Han bliver også noget konkret, han kan blive rasende over, at han får besked på at tage sko på, for det er jo ikke sko, det er støvler.
Han er ekstremt følsom over for lyd og synsindtryk, og også taktilt. Mærker i tøj, syninger der sidder lidt forkert, overtøj der skal på. Råb, skrig, og når han er mest presset så udadreagerende adfærd.
Ja, når man læser det, lyder det umiddelbart vældig autistisk. Men jeg tror simpelthen ikke, at han har autisme. Jeg er selv psykolog og arbejder med udredning af børn til daglig. Og der er bare alt for meget social motivation, fantastisk fantasi og forestillingsevne, gensidighed i kontakten, og når han er i de retter rammer, er han den mest omsorgsfulde, empatisk og hjælpsomme lille dreng. Ikke fordi han føler hab skal, men fordi han gerne vil. Fx trøste lillesøster, når hun er ked, og når han er i balance er han enormt god til at sætte ord på sine følelser.
Det er bare så hårdt som familie. Vi arbejder ekstremt meget med fast struktur, visuelle skemaer, time timer, pauser, mulighed for skærmning, meget andet, og samme gør de i børnehaven.
Men han har det stadig svært. Og det er svært at finde fred med som familie. Vi kan aldrig tage sammen på en spontan tur. Faktisk kan vi nærmest ikke tage du, med mindre vi deler is op, for han kan ikke rumme det. Vi kan sjældent have gæster, fordi det ofte resulterer i støj og en vred og udskældende dreng. Hvis man ikke kender baggrunden kan han sikkert fremstå opdragen, når hans nervesystem har fået for meget, han råber og skriger og sparker ig slår.
I andre, hvordan har i fundet fred med, at i ikke kan være en familie på den måde, i havde håbet?
Kunne det være en ide med en solsikkesnor til ham, eller er det for udstillende?
Vi har virkelig brug for råd.