Anonym skriver:
Kunne i tage jer af barnet i sitiatuonen? Vi har familie som tager sig af barnet og så holder jeg/vi barnet nogle timer om dagen. Men jeg er i en nærmest kronisk angst tilstand og kan ikke sove. Er så bange for om det nogensinde bliver bedre og jeg ville bare gerne igang med terapi mv. NU. Men det tager jo lidt tid at få arrangeret. Og bange for om min baby vil få en normal tilknytning til os.
Ja det kunne jeg godt (jeg er nr 2 der svarede anonymt)
Det var meget mekanisk og uden følelser i mange måneder. Mit liv var reduceret til at jeg skulle agere mad-automat for det her barn jeg havde sat i verden. Jeg var SÅ bekymret for tilknytningen. Jeg havde et barn der græd meget, så det var nærmest altid på en af os forældre for at der ikke var skrig i huset. Det var vildt hårdt men jeg tror netop det at vi hele tiden skulle være med det her barn var vigtigt. Fordi vi ligesom skulle forholde os til det aktivt. Jeg tror det havde været værre hvis jeg ikke havde gjort det. I den forstand at jeg så havde været længere tid om at knytte mig til det
Jeg kan stadig i dag blive ramt af at jeg i ramme alvor ønskede at give barnet væk og undersøgte muligheden for at bortadoptere. Og når jeg ser på alle tre børn, så har den første klart mere svært ved at følelsesregulere end de to næste. Og det tænker jeg afspejler sig i at jeg ikke var "god nok" følelsesmæssig selv i det første år. Omvendt kan jeg se i min vennekreds at det der ældstebarn bare fylder lidt mere og de mindre har fra start været vant til at man måtte vente
Vi havde i øvrigt også familie der hele tiden meldte sig klar til at "hjælpe". For os var det dog ikke en hjælp af flere årsager: de ville kun de "sjove" ting og grinede af at de jo ikke havde ansvar så når ungen blev ked af det, kunne de bare aflevere det. Det er ikke særlig fedt at have det som beskrevet og så kun få lov at være med baby når den er ked af det!
Vi fik voksen-skældud over ikke at "involvere dem nok" når vi takkede nej til ting
De lyttede ikke når vi sagde de overskred vores grænser eller at vi havde nogle regler for ting (f.eks. ingen mad før 6 mdr)
Vi fik hele tiden at vide alt det vi gjorde forkert eller ikke gjorde godt nok. Og når vi fortalte at f.eks. det ikke var godt for en baby at sidde i skråstol hele dagen, begyndte de med "nå så vi var nok dårlige forældre hvad? Siden i ikke vil gøre det som vi har gjort"
Derudover vidste de ikke hvordan jeg havde det, så de tog kun udgangspunkt i deres egne behov. Og en del af det handlede om hvad "andre bedsteforældre gjorde" og "hvad andre bedsteforældre måtte"
Alt i alt var familien faktisk en kæmpe stressfaktor
Anmeld
Citér