Er det okay at være "kræsen"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. december 2022

Anonym

Anonym skriver:

Tak for jeres svar.

Jeg har før været i branchen uden problemer. Min teori er at mine grænser blev anderledes efter et seksuelt overgreb tilbage i 2018, og det er nok det der melder sig til på banen nu. Jeg troede jeg kunne og gik ind til det med åbent sind. Men jeg må knibe ballerne sammen.

Det der handler jo ikke bare om at knibe ballerne sammen. Har du ikke en sagsbehandler/rådgiver tilknyttet enten i akassen eller jobcenteret? Tænker du må kunne snakke med dem om det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2022

Hanspige

Altså, jeg har arbejdet længe i plejen. 

En ting er at vide hvad man går ind til en anden ting er at stå i det, der er mange der bare ikke kan det fag og det synes jeg er helt okay. 

Ja man må gerne sige fra når et job bare ikke er passende til en, ingen takker dig for at knække sammen

Anmeld Citér

18. december 2022

Anonym

Hanspige skriver:

Altså, jeg har arbejdet længe i plejen. 

En ting er at vide hvad man går ind til en anden ting er at stå i det, der er mange der bare ikke kan det fag og det synes jeg er helt okay. 

Ja man må gerne sige fra når et job bare ikke er passende til en, ingen takker dig for at knække sammen

Nej men man må jo også have in mente, at man skal kunne forsørge sig selv. 

Anmeld Citér

18. december 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har aldrig været i et job, hvor jeg skulle udføre intim pleje, vask etc. af voksne mennesker, og jeg er overbevist om, at det ville overskride mine grænser fuldstændigt. Når jeg har tænkt på det - altså ikke overvejet et sådant job, men forestillet mig, at jeg skulle - har jeg altid tænkt over, hvordan det ville være for den, jeg skulle udføre det for, at det var en ubehageligt berørt og usikker person, der varetog opgaven. 
Når jeg selv har fået udført gynækologiske undersøgelser eller er blevet vasket under indlæggelser, har det betydet ALT for mig, at vedkommende virkede uberørt, sikker og afslappet. Hvis der var forlegenhed eller ubehag at spore, ville jeg føle mig virkeligt dårligt tilpas - som om, jeg påførte den anden en uvelkommen og ubehagelig, måske ulækker opgave. Som om, min krop - jeg - overskred den andens grænser.
Derfor ville jeg simpelthen ikke turde/være bekendt at udføre det på/for andre. Det ville være så synd for fx det ældre menneske at opleve mit ubehag og min famlende tilgang. 

Det er muligt, alle kan lære at gøre det på en rutineret og professionel måde - men det er jeg godt nok ikke sikker på. Alle mennesker kan vel ikke udføre alle jobs og alle opgaver? Jeg er fuld af beundring for alle dem, der kan varetage den opgave - men er det noget, man kan forvente af alle, at de kan “tage sig sammen” til? Er det rimeligt over for patienter, handicappede og ældre? 

TS, jeg har ingen gode råd, men jeg forstår dig, og i mine øjne er det ikke en kræsen indstilling. 

Anmeld Citér

18. december 2022

Hanspige

Anonym skriver:

Nej men man må jo også have in mente, at man skal kunne forsørge sig selv. 

Det nytter jo ikke noget at have i mente, når man er knækket sammen, det nytter heller ikke noget for de borgere der har behov for personlig pleje og kan mærke at den person der er til stede for at gøre det føler sig voldsomt ubehagelig til mode. 

Anmeld Citér

19. december 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har tænkt en del over denne tråd. Ville nogen forælder bryde sig om, at en ansat i vuggestuen følte det voldsomt ubehageligt og grænseoverskridende at skifte, vaske eller bare sidde med ens barn? Det ville jeg meget nødigt lægge barn til. Jeg ville frygte, at barnet mærkede modviljen og følte sig utrygt. 

Jeg synes, at vi tilsvarende bør kunne forvente, at vores ældre bliver taget kærligt og professionelt hånd om, når de er i den i sig selv sårbare situation ikke at kunne vaske sig selv eller kontrollere vandladning og afføring. Alt andet er uværdigt. 

Det er mærkeligt, at netop pleje af ældre opfattes som noget, alle lige kan gå ind og varetage. Siger det mest om vores syn på ældre? - eller om dem, der arbejder med dem? 

Anmeld Citér

19. december 2022

AnoMor

Hvis du overskrider dine egne grænser pga dit overgreb så synes jeg bestemt ikke du skal blive. For så køre du bare dig selv psykisk ned i stedet og ender med en langtids sygemelding i sidste ende. 

Så jeg ville sige du skulle stoppe. Men så ud og stemme dørklokker. Også selvom det kunne betyde kassedame i super Brugsen. Men det er et job der hjælper økonomien i hjemmet indtil du finder det helt rigtige for dig 

Anmeld Citér

19. december 2022

SANIE89

Profilbillede for SANIE89

Tag til lægen og få et papir på at lægen ikke vurdere det forsvarligt for dit helbred at udføre dette arbejde pga dit overgreb. 

Dette tænker jeg kan gøre du ikke får karantæne ved a kassen. Der fik jeg at vide for et par år siden, om jeg havde en læge der sagde god for jeg stoppede et arbejde pga dårlig lænd. Der havde jeg så ikke da jeg ikke var gået til lægen, havde været i jobbet 2 dage og kunne knapt gå. Det skulle jeg så have gjort. 

Så prøv lægen og så kontakt a kassen. 

Anmeld Citér

19. december 2022

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg synes det er ok at være kræsen - når det handler om andre mennesker. Som en anden bruger siger, så er det mennesker det går ud over, at du er meget dårlig tilpas med opgaverne. Det er et omsorgsfag og du er ikke i stand til at være professionel og omsorgsfuld ved plejeopgaverne. Det er hverken du eller borgeren tjent med. 

handlede det om at du bare død og pine kun ville søge jobs indenfor din uddannelse, er det en anden sag. Men det er ikke tilfældet. 

Du får kun karantæne fra a-kassen hvis du ikke har en gyldig grund til at sige op. Jeg ville tage en snak med din læge for papir på at det trigger din mentale tilstand - eller din leder. Måske kan du “få lov at blive fyret”. 

Anmeld Citér

19. december 2022

Anonym

Jeg arbejdede første gang på plejehjem som 19 årig og har aldrig haft et problem med det. Min tilgang dengang var "Hvis jeg var ude af stand til at gå på toilettet, i bad, vaske mig etc, hvordan ville jeg så ønske at andre behandlede mig?". For mig betød det noget, at denne person kunne bevare sin værdighed. Selvom jeg skulle skifte ble på vedkommende. 

Nej, det er sikkert ikke et job for alle. Men hvor er det vigtigt. Og jeg er enig i, at ældre og handicappede fortjener bedre end personale, der er ved at kaste op ved synet af dem og deres fyldte ble  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.