Vores pige er fem år. Hun er en kvik pige, som altid har haft et ret stort behov for kontrol og et heftigt temperament - meget stædig! For en god ordens skyld har vi ikke mistanke om nogle diagnoser.
Men vi bøvler meget med, at hvis vi stiller et krav til hende, som hun ikke har lyst til - fx at hjælpe med at rydde op, køre i ladcykel i stedet for bil, børste tænder, tage tøj på, så laver hun en vanvittig scene. Hun har ondt det ene eller det andet sted og græder, hyler og skriger og råber af os, til vi (især jeg) er så fed up af det, at vi bliver vrede og skælder ud. Det gør ikke stemningen bedre.
Hvis vi så frafalder kravet, så er hun meget ofte med det samme i fint humør igen. Så vi tænker egentlig at hun bruger sit raserianfald ret aktivt - om end hun nok ikke er bevidst om det.
Som regel ender det med, at vi snakker om det og så laver vi en eller anden aftale om, at vi rydder op i fem minutter eller lignende. Og så går hun med på den og er god til det. Men vi kan ikke starte med at lave aftalen - det er som om vi lige skal igennem en større scene hver gang. Og det er så udmattende.
Vi har prøvet mange ting af - forberedelse, belønning, at være meget konkret, tid osv. Endnu er vi ikke lykkedes med at undgå scenen.
Vi synes jo også, at hun ikke skal have lov til t vi alle danser efter hendes pibe, fordi hun skriger sig til alt muligt. Omvendt ser vi os selv som anerkendende forældre, og det er megasynd for hende at hun skal have så stort et flip ofte flere gange om dagen. Og også synd for hende, at vi bliver vrede og skælder ud.
Det har stået på længe! Som i siden hun var 3 år. I børnehaven er hun vellidt blandt børn og voksne, og de oplever ikke udfordringer.
er der nogen, der har nogle gode råd? Det fylder ganske meget i vores hjem, hvor der også er storebror og lillebror på 7 og 14mdr. Min mand og jeg er begge pædagogisk uddannede og arbejder begge med børn, så vi er ikke komplet ureflekterede - men vi er efterhånden på bar bund.