Åh jeg føler med dig!
Jeg var også ved at blive kvalt sådan i mit forhold, særligt deromkring da barn nr to var et par måneder.. nu har vi tre børn og et væsentligt bedre forhold (altså det er ikke barnets skyld vel, men fordi vi er blevet bedre sammen)
Nå men min mand var også sådan en der kan spille aftenen væk på computer, som ikke løfter en finger i hverdagen om aftenen "fordi han skal slappe af efter arbejde", som pludselig midt i forberedelserne til aftensmaden kunne meddele at han altså tog ud og drak øl med vennerne (har jeg råbt og skreget som en vanvittig i den situation? Åh ja men han tog af sted alligevel)
Nå jeg følte også at der ikke var plads til mig og at jeg skulle have lov til simple ting som netop et bad eller børste tænder osv. Men over tid er der sket to ting: jeg læste først og fremmest en bog der hedder noget med girafsprog (prøv at google det så dukker den op) og jeg indså at den måde jeg kommunikerede på faktisk var elendig for at sige det pænt. Jeg ville dybest set have at han skulle gætte mine behov og så tilbyde mig tid til at pleje dem. Altså jeg kunne sige "jeg føler jeg er ved at blive kvalt i huslige pligter og står alene med ansvaret" når det jeg mente var "jeg har brug for at ligge en halv time i badekarret uforstyrret og derefter blive færdig med at smøre mig med creme inden jeg skal forholde mig til nogen andres behov igen"
Det har været en super lang sej kamp for mig at at ændre den måde jeg snakkede pånog udtrykte behov. Og derudover fandt jeg ud af at jeg selvfølgelig ikke skulle spørge om lov til ting. Så jeg orøvede en dag bare at sige "jeg går i bad nu og jeg vil ikke forstyrres. Hvis børnene har brug for noget er det dit ansvar at løse" og tænk sig.. han trak bare på skuldrene og sagde ok. Og så blev det sådan.
En anden ting vi så fandt ud af sammen var at han godt kan lide spontanitet. Og jeg kan godt lide spontanitet inden for fastsatte rammer. Så vi lavede en aftaæe der hed at hver fredag var "hans" så vidste jeg at jeg ikke skulle regne med ham. Og han kunne lave alle de spontane planer han ville den dag.
Men vi har også aftalt at man ikke går midt i maden. Så han skal på forhånd beslutte om han deltager der eller ej.
Og jeg har brug for uplanlagt familietid. Det vil sige når vi har en weekend uden planer er det for mig en aftale at vi ikke skal andet end at være sammen. Vi kan godt aftale sammen at tage på tur. Men vi kan ikke aftale at nu skrider den ene i byen. Han havde ikke opfattet det som et problem før "fordi vi havde jo ikke aftalt at lave noget" hvor jeg fik forklaret at min opfattelse var "vi har aftalt ikke at lave noget"
Nå men den bog der var ligesom starten på at jeg kunne kommunikere klart og tydeligt. Og over årene (det er ca 3 år siden jeg læste den) er kommunikationsformen smittet af på ham. Så vi kan meget direkte sige hvad vores problemer egentlig er. Og når det ikke er pakketnind i alt mulig andet, bliver det faktisk ret enkelt at løse.
Og ja så tager jeg mig den plads jeg har brug for nu. Forleden skulle jeg ordne noget i skuret og jeg sagde jeg kommer tilbage når jeg er færdig. Og så blev det sådan. Og så skal jegikke sørge for at have smurt mad klar til den store og sørge for at det er så nemt som muligt for far. Han må selv finde ud af at fixe børnenes behov, ligesom jeg selv har måtte finde ud af det i sin tid. Og det spillerum har gjort ham meget mere ansvarlig og bevidst end denganf jeg nærmest gjorde alt for ham inden jeg tog af sted
Ved ikke om du kan bruge noget af de erfaringer