Min dreng bliver 8 om lidt. Han har slået, raset, trampet, råbt, smækket med døre (en gang så hårdt at døren faldt af hængslerne) osv sov. Han har fler gange sagt han vil dø, han hader os, han ikke vil bo her mere osv osv. Folk herinde mente den var helt gal og han skulle til psykolog, jeg havde dog nok en ide om at det trods alt var indenfor normalen.
Det var værst da han var 5-6 år, blev langsomt bedre og nu går det egentlig helt fint det meste af tiden. Han har stadig et heftigt temperament, nu er det ikke rigtig fysisk mere, men han kan stadig få nogle nedsmeltninger der gør indtryk - og især jeg var hen over sommeren ved at komme i tvivl om der alligevel var noget seriøst galt med ham. Heldigvis har jeg haft snakket med en del af forældrene fra klassen, og udover at de alle opfatter ham som rigtig sød og velopdragen, så kunne flere af dem fortælle at deres egne sønner gjorde alle de samme ting.
En 5-årig har endnu ikke lært at styre sig, jeg tænker det er ret normalt at de kan finde på at slå. Nogen har bare et heftigt temperament - det tager dem lidt længere tid at få ro på. Vi har brugt meget krudt på at snakke snakke snakke om alle de følelser, og forklare HVORFOR det ikke er i orden ag reagere på den måde. Min oplevelse er at det skal skæres ud i pap, samt gentages en milliard gange. Det kan føles som en ørkenvandring, men det virker idet lange løb.
Anmeld
Citér