Det bliver lige lidt langt 
Jeg blev indlagt til igangsættelse en uge før termin, da en læge skønnede min søn til at veje 2400 g (Hun sagde dog også at han sagtens kunne være større) og bekymring for om moderkagen var ved at give op, så fødslen gik ikke helt i gang af sig selv
Men den startede med at vandet begyndte at sive om aftenen kl 19 og jeg var helt ærligt i tvivl om vandet nu også var gået, da jeg var på toilet da det startede. Tidsmæssigt passede det med at en jordmoder alligevel skulle se til mig/os, så jeg sagde bare at det måske var gået og hun tjekkede
Jeg kan ikke huske, hvornår jeg fik første ve, men de blev hurtigt forholdsvis regelmæssige og tog til i styrke, men de satte sig aldrig i min lænd. Jeg var længe (6 timer cirka) kun 1 cm åben og vi fik også at vide, at udvidelsen kunne tage rigtig lang tid pga arvæv på min livmoderhals efter et keglesnit, så jeg fik noget morfin at sove på, da jordemoderen mente det ville tage over 4 timer før jeg bare var i nærheden af at være i aktiv fødsel. Den næste time falder jeg ind og ud af søvnen pga tiltagende veer, indtil jeg vågner helt med ekstrem pressetræng og vi fik jordemoderen ind på stuen, som tjekker og jeg er nu helt åben, og i den grad i aktiv fødsel. Jeg bliver hastet ind på en fødestue og en halv time senere er vores søn født. Han var i øvrigt 301 g større end skønnet
Jeg slap med overfladiske 1. Gradsbristninger, som blev syet.
Efterfølgende var jeg selvfølgelig øm og jeg har stadig stingene her 3 uger senere, men ømheden gik væk efter ca 1 uge. Jeg blødte også umiddelbart efter fødslen, men egentlig ikke mere end en kraftig menstruation for mig og efter nogle dage, stilnede det ligesom lidt af. Jeg har løbende blødt lidt fra underlivet, og det virker så småt til at stoppe.
Efterfødselsoplevelsen er også meget forskellig person til person, og jeg ved at jeg er sluppet forholdsvis nemt igennem, min krop har simpelthen været helt fænomenal til at håndtere både graviditet og fødsel
Anmeld
Citér