Jeg har termin 23/12 og begynder jo derfor at gå og vente spændt på ankomsten af mit første barn. 
MEN! Hvordan tackler i andre, alle de udefra kommende “råd”, meninger og holdninger som man jo ufrivilligt bliver budt hele vejen igennem graviditeten?
Lige fra jeg testede positiv syntes jeg at det har været svært at rumme alle andres oplevelser da de tit bliver serveret på sådan en “det her gjorde jeg, så det er det eneste rigtige” måde. 
Det har taget meget af glæden og fokus fra min graviditet da jeg langt hen ad vejen ikke føler at jeg har kunnet snakke med nogen om mine egne tanker og oplevelser da det altid ender i hvordan den jeg snakker med har oplevet deres graviditet osv. Man får en følelse af at den måde man selv oplever det på er forkert!
Jeg har forsøgt pænt at antyde og i nogle tilfælde sagt direkte at jeg nok selv skal spørge hvis jeg vil have råd, men det er som om at alle omkring mig har et enormt behov for at fortælle selvom jeg har frabedt mig det. 
Det skal lige siges at jeg på ingen måde frygter den snarlige fødsel da jeg er fuldstændig klar over at ikke to fødsler er ens. Men jeg er ked af at det fylder så meget for andre at komme med deres meninger omkring hvordan MIN fødsel, efterfølgende amning osv skal foregå og det tager glæden fra mig. Der er sågar folk i min familie der forsøger at planlægge de barselsbesøg der skal være på sygehuset når jeg har født, hvem der skal informeres når jeg tager på sygehuset og ja.. jeg kunne blive ved 
Jeg går samtidig og tænker at det jo på ingen måde stopper når jeg har født, så går det bare over til hvordan folk mener jeg skal være mor.
Jeg har en dejlig bonusdatter som bor ved min mand og jeg, så det er bestemt ikke fremmet for mig at have en mor rolle. Vi har et fantastisk forhold og jeg bliver ofte rost for min måde at tage hende til mig på som min egen, hvilket jeg også betragter hende som. (Hun kan slet ikke vente med at bliver storesøster
)
Jeg er 30 år gammel, så samtidig føler jeg mig også ret nedgjort på den måde andre antager at jeg pludselig har behov for råd fordi jeg skal være mor til et barn jeg selv føder.
Min mand og jeg er heldigvis meget enige om at det er os og kun os der bestemmer hvordan vores forløb og senere babyen, skal håndteres. Men det er jo anstrengende at kæmpe med egen familie bare for at få lov at gøre tingene på den måde man selv ønsker.
Selvfølgelig vil mine nære mig det godt og de glæder sig jo også, men irritationen er for mig det der fylder nu.
Alle har jo en holdning til at man som førstegangs fødende enten føder før eller efter termin, at man ikke må købe barnevogn før barnet er født, at man ikke må rede babysengen før man kommer fra sygehuset og sådan bliver det ved.
Er der nogen der har oplevet det samme? Og hvordan har i håndteret det?