At melde sig ud af folkekirken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. november 2022

Nomnom

Jeg er hverken døbt eller konfirmeret, ej heller er mine børn døbt og vi er ikke gift i kirken. Jeg er ikke medlem, da jeg simpelthen ikke er troende.

I min pension udbetales en dødssum når jeg dør, til begravelseshjælp. Jeg har da overhovedet intet ønske om en begravelse i kirken hvis det kan undgås. Var selv til min bedstefars bisættelse fra hospitalets kapel og det var meget smukt og nærværende. Det ønsker jeg for mig selv også.

Så jeg ville virkelig ikke have nogle skrupler med at melde mig ud, men nu er jeg på ingen måde troende eller bruger deres tilbud. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2022

Anonym trådstarter

Tak for svar allesammen

Jeg er faktisk overrasket over hvor mange der egentlig har meldt sig ud eller som jeg overvejer det. Troede at man nærmest blev set lidt ned på  Og så føler jeg lidt, at jeg vil komme i helvede, he he… �� Ej, men føler lidt, at jeg måske svigter…

Jeg er ikke troende. Jovist jeg tror på, at der  er mere mellem himmel og jord, men jeg tror ikke decideret på Gud, Jesus og selve Bibelen… 

Jeg vil brændes og sættes ned i jorden på en kirkegård. Jeg tænker, at jeg har det ok med at der ingen præst er tilstede. For mig betyder det meget mere at min familie er der. At det bliver mere personligt på den måde. 
Der hvor jeg kan komme i tvivl er den ekstra store omkostning for mine efterladte i forhold til selve begravelsen (urne) og at betale for pladsen.  Det kan jeg godt blive lidt bekymret for. Syntes ikke det er fair, at de skal “belastes” med at betale ekstra mange penge! 

Jeg er selv døbt og konfirmeret. Ikke gift og vi vil heller ikke giftes. Hvis vi skulle det ville det være fint på rådhuset. 

Vi holder jul, men kun for hyggens og nærværet med familien skyld. 

Jeg går aldrig i kirke, men kan f.eks godt finde på at gå ind i en kirke for at beundre de flotte bygninger, malerier, håndværk osv. 

Anmeld Citér

2. november 2022

Janey

Profilbillede for Janey
KoFy skriver:

Hvis man er kristen, så giver det sig selv, at man selvfølgelig betaler til Folkekirken, såfremt ens tro hører under den.

Er man ikke kristen eller blot "kultur-kristen", så synes jeg virkelig, man alligevel bør tænke over, hvor mange bygninger, traditioner og historie, der vil gå tabt, hvis man holder op med at betale.

I vores by er kirken fx også med til at arrangere fastelavn og halloween og meget andet.

Jeg var også bekymret for bevarelsen af historie og bygninger, men min veninder, der er uddannet historiker og går meget op i kirker, fortalte mig, at det skal jeg ikke bekymre mig for. Kirkeskatten betaler ikke hele regningen for bevarelsen af disse. En del af støtten til kirkerne kommer fra den almindelige skat netop da det er i samfundets interesse at bevare disse og vores historie. At folk melder sig ud behøver derfor ikke betyde, at bygninger og historie ikke bevares. 

Vores kirke har også nogle arrangementer, men ikke noget der interesserer mig og min familie, så derfor kan jeg ikke se nogen grund til at betale til kirken for at bevare disse. 

Jeg har endnu ikke meldt mig ud selv om jeg har overvejet det og undersøgt tingene over flere år, da det er en del af vores kultur, men jeg overvejer det stadig, da jeg jo heller ikke har medlemsskab til andre kulturinstitutioner som jeg heller ikke bruger

Anmeld Citér

8. november 2022

Anonym

Anonym skriver:

Tak for svar allesammen

Jeg er faktisk overrasket over hvor mange der egentlig har meldt sig ud eller som jeg overvejer det. Troede at man nærmest blev set lidt ned på  Og så føler jeg lidt, at jeg vil komme i helvede, he he… �� Ej, men føler lidt, at jeg måske svigter…

Jeg er ikke troende. Jovist jeg tror på, at der  er mere mellem himmel og jord, men jeg tror ikke decideret på Gud, Jesus og selve Bibelen… 

Jeg vil brændes og sættes ned i jorden på en kirkegård. Jeg tænker, at jeg har det ok med at der ingen præst er tilstede. For mig betyder det meget mere at min familie er der. At det bliver mere personligt på den måde. 
Der hvor jeg kan komme i tvivl er den ekstra store omkostning for mine efterladte i forhold til selve begravelsen (urne) og at betale for pladsen.  Det kan jeg godt blive lidt bekymret for. Syntes ikke det er fair, at de skal “belastes” med at betale ekstra mange penge! 

Jeg er selv døbt og konfirmeret. Ikke gift og vi vil heller ikke giftes. Hvis vi skulle det ville det være fint på rådhuset. 

Vi holder jul, men kun for hyggens og nærværet med familien skyld. 

Jeg går aldrig i kirke, men kan f.eks godt finde på at gå ind i en kirke for at beundre de flotte bygninger, malerier, håndværk osv. 

Kan du blive begravet på en kirkegård, hvis du ikke er medlem af folkekirken?

Anmeld Citér

8. november 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kan du blive begravet på en kirkegård, hvis du ikke er medlem af folkekirken?

Ja, det kan man godt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.