At melde sig ud af folkekirken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.469 visninger
24 svar
33 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. november 2022

Anonym trådstarter

Er der nogen herinde der har meldt sig ud?

Jeg har lige regnet ud, at jeg kan spare omkring 300 kr i måneden ved at melde mig ud. Det er da også en del penge!!!  

Hvad er jeres tanker omkring det??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2022

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Mine tanker er, at det må bero på hvad man tror og føler for? Bruger du folkekirken? Tænk det som et medlemskontingent …

Jeg har aldrig været meldt ind og er hverken døbt eller konfirmeret - men er heller ikke troende og kommer kun i kirken hvis nogen absolut beder mig om det … så for mig giver det god mening ikke at være medlem… jeg betaler jo heller ikke til Jehova, moskeen eller andre trossamfund, hvor jeg heller ikke deler tro eller tradition …

Anmeld Citér

2. november 2022

Anonym

Jeg kan huske en af mine gymnasielærere var meget imod den danske folkekirke, men var stadig medlem fordi han gerne ville betale kirkeskat til at vedligeholde selve kirkebygningerne, som ham synes var pæne og en del af Danmarks historie og landskab.

Anmeld Citér

2. november 2022

Anonym

Husk det er en omkostelig affære, den dag du går bort. 

Da du samtidig afmelder dig retten til en kirkelig begravelse / bisættelse. 

Så hvis du vil på en kirkegård, på den ene eller anden måde. 

Så kommer det til at blive dyrt for dine nærmeste, da det er meget dyrer for ikke medlemmer at blive begravet/bisat. 

Er dit ønsket ikke at komme på en kirkegård, ikke at blive viet eller andet i kirke. 

Ikke er troende. 

Jamen så det jo fint, og reelt spild af penge brugt på noget man ikke tror på. 

Anmeld Citér

2. november 2022

2017morigen

Anonym skriver:

Jeg har lige regnet ud, at jeg kan spare omkring 300 kr i måneden ved at melde mig ud. Det er da også en del penge!!!  

Så længe du ikke bruger nogen af deres services og ikke kunne forstille sig at skulle bruge dem, så meld dig ud.

Jeg er meget tvivlende men bliver fordi jeg bruger deres services. Jeg er døbt, konfirmeret, gift i en kirke og mine børn er døbt. Har sunget i kirkekor og gået til babysalmesang med den ældste. Den yngst er meget glad for at synge og kunne sagtens se hende i kirkekoret når hun når alderen til det.

Hvis jeg skulle død i en ulykke så kan mine pårørende bare køre standart begravelsen uden yderligere overvejelser. Præsten er ikke forpligtet til at forstå en begravelse når man har meldt sig  ud. Men oftest gør det alligevel af hensyn til de pårørende og i dag eksistere der andre muligheder

Som skrevet så er jeg meget lidt troende men holder af de traditioner som knytter sig til kirken og det er for mig endnu en grund til at blive. 

Anmeld Citér

2. november 2022

Soonmom

Jeg meldte mig ud for en del år siden og alle mine børn er døbt, uden problemer (Far er dog medlem).

Anmeld Citér

2. november 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg er stadig medlem til trods for at jeg ikke er troende, er borgerligt gift og kun kommer i kirken når jeg bliver inviteret til begivenheder. Jeg er det fordi jeg synes kirken spiller en vigtig rolle for mange mennesker og det vil jeg gerne støtte så længe jeg kan. Min mormor brugte kirken meget da hun var i live og stadig kunne komme omkring.

Anmeld Citér

2. november 2022

Anonym

Soonmom skriver:

Jeg meldte mig ud for en del år siden og alle mine børn er døbt, uden problemer (Far er dog medlem).

der er heller intet krav om medlem af folkekirken ved dåb

Anmeld Citér

2. november 2022

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er selv medlem fordi jeg både er døbt og konfirmeret. Jeg ønsker et kirkeligt bryllup når jeg en dag skal giftes og ønsker også en kirkelig bisættelse den dag jeg dør derfor forbliver jeg medlem. 
også synes jeg i forvejen at Danmark er blevet så ukristent og kirkerne er efterhånden det eneste kristne der er tilbage. Det vil jeg gerne støtte

Anmeld Citér

2. november 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Husk det er en omkostelig affære, den dag du går bort. 

Da du samtidig afmelder dig retten til en kirkelig begravelse / bisættelse. 

Så hvis du vil på en kirkegård, på den ene eller anden måde. 

Så kommer det til at blive dyrt for dine nærmeste, da det er meget dyrer for ikke medlemmer at blive begravet/bisat. 

Er dit ønsket ikke at komme på en kirkegård, ikke at blive viet eller andet i kirke. 

Ikke er troende. 

Jamen så det jo fint, og reelt spild af penge brugt på noget man ikke tror på. 

Nu er det forskelligt, hvad folk mener er en omkostelig affære og priserne er heller ikke ens i alle provsti, men jeg har kigget på, hvad det vil koste mine efterladte, da jeg også overvejer at melde mig ud, da jeg ikke bruger folkekirken. 

I vores provsti vil det koste omkring 10.000 ekstra for ikke medlemmer for urnebegravelse og 27.000 for kiste, så sparer man som TS 300 pr måned er de penge tjent ind i løbet af 3 år/ 7,5 år. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.