At melde sig ud af folkekirken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. november 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Er der nogen herinde der har meldt sig ud?

Jeg har lige regnet ud, at jeg kan spare omkring 300 kr i måneden ved at melde mig ud. Det er da også en del penge!!!  

Hvad er jeres tanker omkring det??

Jeg går med samme overvejelser. Jeg bruger ikke Folkekirken, så på en måde synes jeg det er lidt spild at gå og betale til. Jeg vil gerne være med til at bevare kirkerne og de historiske bygninger, men kirken kommer ikke til at lide nogen nød af, at nogle folk melder sig ud, da kirkeskatten kun finansierer en del af kirkernes budget. Der kommer også en del fra den almindelige skat, vi betaler til staten. 

Der kommer til at gå nogle år inden en udmelding er tjent ind, da man som ikke-medlem skal betale mere for begravelse, men for de fleste i en ung alder vil det kunne betale sig økonomisk at melde sig ud, så er det økonomien, der er afgørende, så kan det nok betale sig for de fleste herinde at melde sig ud

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2022

Anonym

Janey skriver:

Nu er det forskelligt, hvad folk mener er en omkostelig affære og priserne er heller ikke ens i alle provsti, men jeg har kigget på, hvad det vil koste mine efterladte, da jeg også overvejer at melde mig ud, da jeg ikke bruger folkekirken. 

I vores provsti vil det koste omkring 10.000 ekstra for ikke medlemmer for urnebegravelse og 27.000 for kiste, så sparer man som TS 300 pr måned er de penge tjent ind i løbet af 3 år/ 7,5 år. 

Men det er jo så også andres ekstra 10.000/27.000 kr som man så bruger når man vælger at udmelde sig. Med mindre du så laver en opsparing der hedder begravelse til den dag du ikk er her mere og på den måde så selv betaler for det. 

Anmeld Citér

2. november 2022

Soonmom

Anonym skriver:

der er heller intet krav om medlem af folkekirken ved dåb

Det sagde jeg heller ikke, jeg kan også sagtens blive gift i kirken og begravet

Anmeld Citér

2. november 2022

Anonym

Soonmom skriver:

Det sagde jeg heller ikke, jeg kan også sagtens blive gift i kirken og begravet

Du kan blive gift hvis din man er medlem ja.  

du kan ikke begraves/bisættes fra kirken hvis du ikke er medlem så er det fra kapellet som så er en borgerlig begravelse. Man kan heller ikke få en præst til at bistå den. (Som udgangspunkt)

Anmeld Citér

2. november 2022

Anonym

Janey skriver:

Nu er det forskelligt, hvad folk mener er en omkostelig affære og priserne er heller ikke ens i alle provsti, men jeg har kigget på, hvad det vil koste mine efterladte, da jeg også overvejer at melde mig ud, da jeg ikke bruger folkekirken. 

I vores provsti vil det koste omkring 10.000 ekstra for ikke medlemmer for urnebegravelse og 27.000 for kiste, så sparer man som TS 300 pr måned er de penge tjent ind i løbet af 3 år/ 7,5 år. 

Det kræver jo så også at man laver en opsparing til den dag man går bort. 
så den ekstra omkostning er dækket. 

Gør man ikke - så det jo ens nærmeste der står med den ekstra regning, fordi man har valgt det fra. 

Anmeld Citér

2. november 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Men det er jo så også andres ekstra 10.000/27.000 kr som man så bruger når man vælger at udmelde sig. Med mindre du så laver en opsparing der hedder begravelse til den dag du ikk er her mere og på den måde så selv betaler for det. 

Sådan kan man godt se på det, men nu bliver der formentlig en arv efter mig, som beløbet bliver taget af, så det skal mine efterladte nu nok have det ok med. 

Skal man se sådan på det, kan man også regne sig frem til, at arven til mine efterladte bliver større, hvis jeg melder mig ud. Sparer man som TS 300 pr måned bliver det alligevel til 3600 om året og lever man f.eks. 40 år med den samme indtægt og skattegrundlag, så bliver det 144.000, der kunne gå til ekstra arv til de efterladte. Så klarer de nok, at begravelsen koster lidt mere. 

Ser man kun økonomisk på det kan jeg ikke se pointen i at betale 144.000 for at spare 10 eller 27.000.

Anmeld Citér

2. november 2022

fehår

Jeg er ikke medlem af folkekirken af principielle årsager (kirke og stat skal adskilles), og det samme gælder min mand.

Vi blev gift på rådhuset, vores børn er navngivet, og jeg skal ikke begraves eller bisættes i en kirke. Jeg ville da gerne betale til at bevare kirker som en del af danmarkshistorien, men skat hver måned for at støtte en religion, jeg ikke tror på? Nej tak.

Anmeld Citér

2. november 2022

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Det kræver jo så også at man laver en opsparing til den dag man går bort. 
så den ekstra omkostning er dækket. 

Gør man ikke - så det jo ens nærmeste der står med den ekstra regning, fordi man har valgt det fra. 

Ja det er det og det kan man da også have i tankerne. Omvendt ville man med TS besparelse på 300 pr måned stå med 144.000 ekstra over 40 år, som de fleste af os mindst er på arbejdsmarkedet, så der skulle nok være til at dække den ekstra udgift. 

Man er jo heller ikke tvunget til at betale for sin familiemedlemmers begravelse, så er den ekstra udgift for meget for en, så må man jo melde ud, at man ikke vil betale for begravelsen.

I mit tilfælde har jeg ikke så mange skrupler ved at efterlade den regning til mine børn hvis jeg ender med at melde mig ud. Som mit liv ser ud lige nu bliver der sandsynligvis en ok arv at tage beløbet fra. Derudover kommer jeg gennem livet til at give dem så meget økonomisk igennem bl.a. børneopsparing og forældrekøb, når de bliver så store, så en højere regning for begravelsen har jeg det ok med. 

Anmeld Citér

2. november 2022

KoFy

Hvis man er kristen, så giver det sig selv, at man selvfølgelig betaler til Folkekirken, såfremt ens tro hører under den.

Er man ikke kristen eller blot "kultur-kristen", så synes jeg virkelig, man alligevel bør tænke over, hvor mange bygninger, traditioner og historie, der vil gå tabt, hvis man holder op med at betale.

I vores by er kirken fx også med til at arrangere fastelavn og halloween og meget andet.

Anmeld Citér

2. november 2022

Kontrast

Jeg var egentlig ateist i 20 år, men meldte mig først ud som 34 årige for at blive buddhist. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.