Søvnløse nætter, hvor længe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.410 visninger
29 svar
18 synes godt om
14. september 2022

Anonym trådstarter

Hvornår er man ovre den værste periode med søvnløse nætter? Synes jeg har læst at de første 3 måneder er de hårdeste, men hvad de jeres erfaring?

Hilsen en træt mor 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2022

Mrs.

Mine børn har været gode og hurtigt fundet en rutine i at sove om natten, og begge sovet igennem fra de var Max 1 måned.. så den med de første 3 måneder er de værste ved jeg nu ikke.. synes mere når de kan sætte sig op når man putter dem at kampen starter med at lære dem at de skal ligge sig  

ved ikke om det gør en forskel, eller hvad du gør selv.. men vi har fra day one en helt fast rutine. 
lille pigens (knap 4 mnd) rutine er sådan: 

Amning om aftnen (hyppigere end resten af dagen), massage evt et bad, nattøj på, i seng og ligge og putte med mor - og jeg synger hendes godnatsang men hun bliver ammet (vi samsover), hvorpå hun falder i søvn mellem 19-19.30. Tager ca en halv time at putte hende og rutinen starter når hun viser træthedstegn. Så sover hun ca 5 timer og bliver så ammet, og så 5-6 timer igen, amning tidlig morgen, og så står hun op omkring kl 7-8 stykker. 
rutinen er helt fast, samme hver dag, samme sang osv.. om det er det der gør det, eller jeg bare har været heldig ved jeg ikke.. men udfra min søn (11 år) må jeg sige stærke rutiner er nogen børnene kan forholde sig til allerede i en meget ung alder, og giver tryghed. 

held og Lykke  håber du snart får noget søvn

Anmeld Citér

14. september 2022

fehår

Børn er så forskellige. Vi har forsøgt med de samme rutiner for alle tre børn, men med meget forskellige resultater. Rutiner er rigtig gode og kan skabe faste rammer, som kan hjælpe børn, der sover godt. Men børn, der ikke sover godt... Der er det ofte desværre bare at holde ud. 

Den ældste sov tidligt igennem natten (for spædbørn er 5 timer at sove igennem natten, ligesom Mrs. også skriver om ovenover), men havde mange lange vågenperioder ved 1-2 år. Derefter sov hun som en sten og sover 10-12 timer hver nat uden at vågne. 

Min mellemste er 3 år og har aldrig sovet igennem natten. Hun vågner stadig 2+ gange hver nat, nogle gange kort tid, nogle gange længere. Fra hun var 8 uger, sov hun maks. 40 minutter ad gangen - også om natten. Det blev først bedre, da hun blev 8 måneder. Hun er tjekket igennem i hoved og røv af alt fra ørelæge til osteopat, og hun er sund og rask og stortrives bortset fra søvnen.

Min yngste er kun 2 måneder, så søvnregression ved 3-4 måneder har ikke ramt endnu. Det er helt normalt, at deres søvn bliver værre i en rum tid ved 3-4 måneder, men det plejer at blive bedre igen. Lige pt sover hun 2-3 timer ad gangen om natten for så at blive ammet. Helt normalt for hendes alder, så jeg er spændt på, hvordan hun udvikler sig. 

Man kan vænne sig til meget, og også til at være træt. Det er en fase, og går over. Men nogle gange tager det lang tid... Desværre.

Anmeld Citér

14. september 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Med min datter skete der klart en ændring med de søvnløse nætter ved de 3 måneder. Før sov hun nærmest bedre om dagen end om natten. Men fra 3 måneder begyndte hun at sove 6 timer i træk hver nat. Og det var vidunderligt

Anmeld Citér

14. september 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Tja, mit barn har aldrig sovet igennem. Dagslure max 25-50 min. Nattesøvn med virkelig mange opvågninger og stod op og var frisk til dagen mellem 3.00-4.00. Ved 1 år gik det bedre og vi kunne snue til kl 5-5.30. og med  2-7 opvågninger hver nat.

Nu her når barnet er 4 år, kan vi nøjes med 2 opvågninger der kræver at man pakke dyne på og nusser på kinden. Han sover til 6.30.

Og han er endda et trygt, sundt og rask barn med faste rutiner - han er bare ikke lige sove-typen Man vænner sig til manglende søvn 

Anmeld Citér

14. september 2022

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Hvornår er man ovre den værste periode med søvnløse nætter? Synes jeg har læst at de første 3 måneder er de hårdeste, men hvad de jeres erfaring?

Hilsen en træt mor 

Med vores ældste var det kun nogle få nætter der var slemme ellers var det 2-3 gange om natten vi var vågne til hun var ca 10 mdr. 

nr 2 er en helt anden sag. Nu er hun 2 og vi er stadig vågne 10-15 gange om natten. 
Jeg tror generelt at det er meget individuelt, som med så meget andet desværre. 

Anmeld Citér

14. september 2022

AnoMor

Anonym skriver:

Hilsen en træt mor 

Min søn var 1 år før han sov igennem. De første 6-8 mdr var værst her med mange opvågninger 

Anmeld Citér

14. september 2022

Oddi

Profilbillede for Oddi

Tænker det kommer lidt an på hvad man mener med søvnløse nætter. 

At man er oppe flere gange om natten for at give mad/amme. Mine begyndte at sove længere stræk efter 6 måneder. Her begyndte de at sove 5-6 timer i streg inden de vågnede, skulle ammes hurtigt og tog så igen 5-6 timer. Efter 1 år tog de længere stræk og begyndte omkring 1 -1,5 års alderen at sove en hel nat. 

Men så på et tidspunkt begynder de igen at vågne. Med mareridt, vil sove i mors/far seng osv. Jeg har pt børn på 3 og 6 år. Og de falder begge i søvn i egen seng men i løbet af natten kommer der to børn snigende som ligger og mosler rundt om natten imellem mig og far, og det sover man ikke ligefrem godt af. Men det er noget andet. Sååååå jeg glæder mig stadig til en hel nat uden børn der nikker skaller og mosler rundt i min seng haha

Anmeld Citér

14. september 2022

Timf

Profilbillede for Timf

Det første halve år vil jeg sige. Nu jeg så heldig at min den mellemste er 3 år og han sover stadig ikke igennem �� vi deler seng af samme grund, mor her er træt og har B12 mangel i forvejen 

Anmeld Citér

14. september 2022

fartil2banditter

Profilbillede for fartil2banditter

Min erfaring og måske mit bedste råd: børn er bare forskellige og hvad der har virket for Familien Nielsen virker måske ikke for familien Jensen.

Jeg ville kunne sige, at "du bare skal gøre som jeg gjorde ved min datter for det har jeg læst i en bog og kender flere, der har haft success med det", men det er jo ikke ensbetydende med, at det så er den rigtige metode for dit barn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.