Børn er så forskellige. Vi har forsøgt med de samme rutiner for alle tre børn, men med meget forskellige resultater. Rutiner er rigtig gode og kan skabe faste rammer, som kan hjælpe børn, der sover godt. Men børn, der ikke sover godt... Der er det ofte desværre bare at holde ud.
Den ældste sov tidligt igennem natten (for spædbørn er 5 timer at sove igennem natten, ligesom Mrs. også skriver om ovenover), men havde mange lange vågenperioder ved 1-2 år. Derefter sov hun som en sten og sover 10-12 timer hver nat uden at vågne.
Min mellemste er 3 år og har aldrig sovet igennem natten. Hun vågner stadig 2+ gange hver nat, nogle gange kort tid, nogle gange længere. Fra hun var 8 uger, sov hun maks. 40 minutter ad gangen - også om natten. Det blev først bedre, da hun blev 8 måneder. Hun er tjekket igennem i hoved og røv af alt fra ørelæge til osteopat, og hun er sund og rask og stortrives bortset fra søvnen.
Min yngste er kun 2 måneder, så søvnregression ved 3-4 måneder har ikke ramt endnu. Det er helt normalt, at deres søvn bliver værre i en rum tid ved 3-4 måneder, men det plejer at blive bedre igen. Lige pt sover hun 2-3 timer ad gangen om natten for så at blive ammet. Helt normalt for hendes alder, så jeg er spændt på, hvordan hun udvikler sig.
Man kan vænne sig til meget, og også til at være træt. Det er en fase, og går over. Men nogle gange tager det lang tid... Desværre.
Anmeld
Citér