Jeg forstår godt dit ønske om at støtte dit barn, så han ikke bliver hæmmet af sin generthed, og jeg synes også, det er en god ide lige at vende tingene med børnehaven, for lige at høre, om de også ser problemet.
Dog ser jeg også, at du skriver, han trives. Så måske skal han bare have lov til at udvikle sig i fred og ro. Jeg ved ikke, om det er et vildskud, men hvis du selv har haft det svært, er det måske dine følelser og tanker fra barndommen, som du lægger over i din søn.
Jeg har fx selv været et genert og tilbageholdende barn - jeg har et meget åbent barn, der snakker med alt og alle han går forbi, og jeg kan mærke, hvordan jeg bliver pinligt berørt af hans opførsel og har lyst til at lægge bånd på ham, fordi jeg selv har komplekser med den slags. Men jeg er opmærksom på at det er mit problem - ikke hans.
Det jeg mener er bare, at hvis ikke din søn oplever det som et problem, og du måske heller ikke oplever det som et problem at han har brug for den støtte lige nu - så er det måske ok at lade det være sådan. Og så være opmærksom på, om han bliver ved med at trives med at være den lidt generte og forsigtige type. Hvis han så giver udtryk for, at han godt gad, han var lidt mindre genert - så kan I tage fat i det på det tidspunkt. Ingen grund til at fikse noget, som egentlig fungerer.
Ellers ville jeg nok forsøge mig med små udfordringer til ham. Fx stå i kø med ham til et eller andet og så stå klar til at tage imod ham på den anden side. Gå fra børnefødselsdagen i fx et kvarter (jeg smutter lige hen og køber mælk, det havde jeg glemt) og sådan noget, hvor han kan overskue, hvor længe han er på egen hånd.
Anmeld
Citér