Barn 4 år - ipad og lege selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.758 visninger
12 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. september 2022

Anonym trådstarter

Min datter er 4. Nogle gange leger hun med sine søskende. Andre gange leger hun alene. I dag legede hun en leg alene med sine dukker, dukkevogn og bamser i ca 40 min. 

Er dette Ok? 
min mor mener det er forkert og at hun “altid leger alene” 

Hvad må jeres børn på 4 se på ipad? Og hvor længe ??YouTube andet ? min mor mener også at hun ser for meget ipad og det er voksen ting hun ser hvilket jeg ik synes. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2022

Mrs.

Da min dreng var 4 år så han ikke rigtig video på iPad, men han havde nogen spil på den han sad og dimsede med når vi kørte langt. Han så teletubbies, byggemand Bob, bamse og kylling og Kaj og Andrea i fjernsynet.. 

mht at lege selv - hvorfor skulle hun ikke måtte det? Det er en god evne, og viser blot hun hviler i sig selv, og har en god fantasi. Er fantastisk når børn kan finde ud af at lege selv! 
Min dreng har været ene barn til han blev 11, og har da ofte siddet selv og leget med noget og fordybet sig i det uden min indblanding. 
lyder som om du har en sund og rask pige der trives og som kan nyde både andres og eget selskab. 

mht hvad hun må se, ville jeg feje det af og sige det er dit barn - din vurdering. Du kan bedst som forælder vurdere hvad du mener dit barn bør se. Det er jo meget individuelt. Nogen mener små slet ikke må se/spille på ipad, andre synes det er ok osv. 

der må du mærke efter hvad du synes er rigtigt for din datter

Anmeld Citér

3. september 2022

ErDuHerIkkeSnart

Mine er knapt 4 og 6 år og leger fint enten sammen eller hver for sig - 40 minutter lyder  ikke unormalt, synes jeg.

De har ikke adgang til Ipad, men vi voksne har én Ipad hvor det ligger to spil, de en sjælden gang låner. Det er et puslespil og et tegnespil.

De ser nogle gange lidt tegnefilm (måske 2-3 gange pr. uge). Så foregår det mest på fjernsynet sammen med os - Disney eller Ramasjang. Jeg ønsker ikke, at de har adgang fx Youtube og andre sites med uanede mængder (ukontrolleret) indhold og jeg ønsker heller ikke at de sidder dagligt ved en skærm. 

Anmeld Citér

3. september 2022

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

Min er 4 år og han kan lege timer for sig selv, men også med andre. Han elsker at lege og fordyber sig meget, og han er god til at finde på en masse enten alene eller med venner. Han har ikke iPad og spiller hellere ikke skærmspil. Han kan godt se lidt tegnefilm en sjælden gang i mellem. Hvis han er syg kan han godt stene til gurli gris og være en sofakartofle.

Anmeld Citér

3. september 2022

Mamman

Profilbillede for Mamman

Min 4 årige (i næste måned) har en ipad som hun ser youtube kids, DR’s børneprogrammer og så er der nogle spil på. Nogle dage ser hun mere på den end andre.
Hun leger lige så meget selv som hun ser på sin ipad. 
hendes ipad er tit tændt hvor hun løber frem og tilbage imellem den og din leg. 

Anmeld Citér

4. september 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Fint at lege selv, men jeg ville aldrig lade min 4-årige se YouTube (heller ikke YouTube Kids).

Anmeld Citér

4. september 2022

FrkS

Profilbillede for FrkS

Jeg har en søn på 5 og en datter på 4. De leger en del med hinanden og leger også hver for sig. Min datter bruger meget tid ved sit skrivebord, hvor hun tegner, klipper og limer. 
Jeg har ikke tænkt over, om de leger meget selv. Vi er sammen hele tiden, men jeg underholder dem jo ikke konstant. Jeg leger generelt ikke. Jeg går gerne på legeplads, ture, maler i malebog, laver perleplader, bygger med Lego og alle sådan nogle ting, men jeg leger ikke rollelege. 

Mine børn har begrænset adgang til skærm. I hverdagen må de se TV, når de har spist morgenmad og fået tøj på. Det er ca. et kvarter. Og så må de se en halv time efter vi har spist aftensmad, ryddet op og fået nattøj på. I weekenden må de nogle gange se en film. 
Min søn ser tegnefilm og min datter ser YouTube kids. Hun ser musik eller ser på nogle der laver kreative ting. 
De har ikke IPad. Det er husets ene iPad og vi skal alle deles om den. 

Anmeld Citér

4. september 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Da min søn var 4 (bliver snart 7) kunne han sagtens lege længe selv, mest med lego, som han kunne/ kan fordybe sig meget længe i.

Vi har og havde en ipad i huset, som han sjældent havde interesse i. Han havde nogle spil, fx fra lego og duplo. Hvis han skulle se noget på youtube, var det kun os der styrede hvad der skulle ses. Han brugte den måske et par gange om ugen i 30 min, og det kunne være hvis han skulle aktiveres under madlavning og andet. 

Han får stadig ikke lov til at sidde uhæmmet med skærm. I hverdagen kan det være efter morgenmad og inden skole, og så efter aftensmad. Jeg vil hellere have at mine børn ser ramasjang, da jeg synes de danske programmer er langt mere lærerige. 

Jeg kender en dreng der allerede som 2-årig fik lov at sidde uden opsyn på youtube og kunne nærmest tale russisk, fordi han sad og så alle mulige underlige russiske programmer

Anmeld Citér

4. september 2022

Lomm

Profilbillede for Lomm

At lege selv er da en god ting, mega fedt at hun kan det.

Tablets har vi til gengæld kun i begrænset tid - jeg læste engang at den måde man sidder med hovedet bøjet nedad på, blokerer for blodtilførslen så hjernen får mindre ilt. Og så er det jo ofte passiv/inaktiv leg - i hvert fald de ting mine børn vælger.

Vi har tidligere da de var mindre haft brugt spil hvor der samtidig er læring (fx sprog eller matematik), men nu får de lov selv at styre hvad de vil bruge tiden på, og det er typisk åndssvage spil eller youtube med ret “beskedent” indhold.

Mine på 7 & 10 må spille Ipad når de er færdige om morgenen inden vi skal afsted, hvis de virkelig skynder sig, ville de kunne nå 45min, men de fleste morgener når de kun 10-25 min. I weekenden er der som udgangspunkt ingen Ipad, i ferier er vi lidt mindre strikse.

Anmeld Citér

4. september 2022

Soonmom

Hvad er argumentet for at hun ikke må lege selv? Det er god egenskab, så længe hun kan lege med andre i fx børnehaven er det da super fint

Ang iPad, så ser min datter på 3 år youtube (børn) og spiller spil på den. Her er der først skærmtid efter kl 16. Da det passer med at jeg skal putte den lille og begynde på aftensmad

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.