Støt borgerforslag - bedre skolegang til børn med

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.040 visninger
25 svar
7 synes godt om
21. august 2022

Anonym trådstarter

Kære alle 

Min søn på 8 har diabetes ��. Det ligger mig meget på sinde at skabe en god ramme og skolegang. Der er meget forskel på hvor meget støtte og hjælp skolerne giver og set er afgørende for at børnene får er normalt liv og læring. Det kræver måling 24/7 med sensor og håndtering af afvigende blodsukkerniveauer.

Please støt dette borgerforslag

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-12210&fbclid=IwAR3Yylui7lWjLDPeLan5tvGoDJREjyVpFU73DYhpG8gx6sbC2AKN3WMR5UM

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2022

Soonmom

Tænker det er et meget specifikt forslag, hvad med børn med andre sygdomme? Og uden at have så meget forstand på det andet end Google, er det så ikke meningen at de selv kan styre det i skolealderen ?

Anmeld Citér

21. august 2022

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Tænker det er et meget specifikt forslag, hvad med børn med andre sygdomme? Og uden at have så meget forstand på det andet end Google, er det så ikke meningen at de selv kan styre det i skolealderen ?

Det er præcis det mange tænker og ikke har viden om. og det er det man finder ud af som forældre il et barn med diabetes. 
Alt der indtages med kulhydrater skal gives insulin for, dvs. juice, mælk, flødeboller, æble, rugbrød, banan… sort set alt. Herudover påvirkes blodsukkerniveauet af: humør, fysisk aktivitet, varme….. og 50 andre ting. Dvs. Hvis du sender et barn med lavt blodsukker til idræt med lavt blodsukker kan du ende med choktilstand og ambulance. Hvis du ikke giver insulin til et barn der får en flødebolle med diabetes ender blodsukkeret på over det dobbelt af hvad normal værdien er … hvilket giver skader på den lange bane (hvis ens blodsukker over længere tid og år er for højt) : dårligt syn, nerveskader osv. 

Det er ikke nemt på nogen måde, og indlæringen påvirkes i den grad hvis blodsukkeret er lavt. Så nej det er bestemt ikke noget et barn i skolealderen bare skal håndtere eller have ansvaret for. Det er måske fra 14-15 års alderen man til dels kan give ansvar. Eksempel: jeg bad min søn taste 8 kulhydrater ind på sin pumpe fordi han skulle spise en is… han tastede 80. hvis jeg ikke havde været skarp og kunne se at blodsukkeret faldt drastisk og skyndte mig at kaste chokolade og juice i ham så dør man af insulinchok (hvis man ikke får hjælp).

og jo - andre børn skal også have hjælp. Men det er  den mest indgribende kroniske sygdom ifh. Styring i en almindelig skole.

Anmeld Citér

21. august 2022

Anonym trådstarter

Fra Diabetesforeningen hjemmeside - giver en forklaring på vigtigheden af støtte.

Der skal gøres noget her. Er du enig?

I TV2-nyhederne lørdag kl. 19 fortalte to mødre til børn med type 1-diabetes, at de ikke er trygge, når deres børn er i skole��. 

Harrys mor fortæller i indslaget, at hun er bange for, at personlaet på skolen ikke har styr på at give hendes søn den rigtige mængde insulin. To gange har Harry potentielt været i livsfare pga. for meget insulin og et alarmerende lavt blodsukker i skoletiden. 

Også Nohrs mor fortæller, at hun har oplevet situationer i skolen, der har gjort hende bekymret. "Pludselig ville de ikke prikke i fingre, fordi de havde fået at vide af ledelsen, at det måtte de ikke. Så vi stod i en situation, hvor han ikke havde fået målt blodsukker i seks timer."

Harry og Nohrs oplevelser er desværre ikke enestående.

Alt for mange børn med type 1-diabetes er i skole- og SFO-tiden alene med ansvaret for at tælle kulhydrater, tage insulin – og vurdere hvornår de skal drikke en juice pga. faldende blodsukker.

Type 1-diabetes kan være livstruende uden den rigtige behandling døgnet rundt. En behandling der er kompleks, og hvor det, der virkede i går, ikke nødvendigvis virker i dag.

Vi kæmper for, at alle børn med type 1-diabetes kan få en tryg skoledag. Vi ved, at det KAN lade sig gøre. De gode eksempler findes nemlig også.

Vi foreslår, at der skal afsættes en national pulje, så skoler med børn med type 1-diabetes kan søge om at få ressourcer til en dedikeret voksen, der kan hjælpe barnet i løbet af dagen.

Vi håber, at skoleordførerne – Jens Joel, Jacob Mark, Jakob Sølvhøj, Lotte Rod, Ellen Trane Nørby, Marlene Ambo-Rasmussen og Mai Mercado – vil tage kampen for børn med type 1-diabetes med til Christiansborg, så alle børn med type 1-diabetes kan få en #trygskoledag.

Tak til TV 2 NYHEDERNE for at sætte fokus på et vigtigt – og ofte overset – problem.  

#diabeteskampen #sætansigtpådiabetes

Anmeld Citér

21. august 2022

Anonym trådstarter

Min hverdag - kigger på hans blodsukkerniveau på vej ned og han er henne  hos nogen andre. Så der er ikke fri fra den sygdom —- på nogen måde. Jeg klager ikke, men behov for støtte i institutionerne er der. Rammer det 1,5-2 kan han gå i chok. Pilen illustrerer bevægelsen af blodsukkeret.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

21. august 2022

Skytte22

Jeg har skrev unden selvom det Undrer mig at det er nødventil Burde det ikke være selvføre at  børn den heller ikke selv kan klare det

Anmeld Citér

21. august 2022

Skytte22

Skytte22 skriver:

Jeg har skrev unden selvom det Undrer mig at det er nødventil Burde det ikke være selvføre at  børn den heller ikke selv kan klare det

alder skulle der stå

Anmeld Citér

21. august 2022

Anonym trådstarter

Det betyder virkelig meget. 
Jeg tror det er fordi de fleste tænker - klarer pumpen ikke det selv. Og nej - pumpen klarer og regulerer noget. Men hver gang der indtages noget skal der kalkuleres. Det er et element der er evigt tilstede. Og en stor grad af fysiks aktivitet - idræt, svømning osv med pumpe og klister der går løs fra indstik osv osv. Indstik fra pumpe der bøjes i en fodboldkamp osv. 

Anmeld Citér

21. august 2022

Agma

Profilbillede for Agma

Jeg kan godt forstå at det er utrygt for børn og forældre. Jeg undrer mig over at de ikke kan komme ind under en anden ordning. Fx ligesom børn med handicap eller mentale udfordringer, der får støtte i skolen i form af en handicaphjælper. Eller at sundhedsplejersken på skolen ikke kan hjælpe. Jeg ville ikke forvente eller stole på at mit barn i folkeskolen havde styr på det. Husker en veninde i folkeskolen med diabetes som spiste en hel roulade i en konkurrence - man forstår bare ikke altid konsekvenserne af ens handlinger i den alder, eller man kan blive revet med af at ville være som de andre. 

Anmeld Citér

21. august 2022

Anonym trådstarter

Jeg kan godt forstå at det er utrygt for børn og forældre. Jeg undrer mig over at de ikke kan komme ind under en anden ordning. Fx ligesom børn med handicap eller mentale udfordringer, der får støtte i skolen i form af en handicaphjælper. Eller at sundhedsplejersken på skolen ikke kan hjælpe. Jeg ville ikke forvente eller stole på at mit barn i folkeskolen havde styr på det. Husker en veninde i folkeskolen med diabetes som spiste en hel roulade i en konkurrence - man forstår bare ikke altid konsekvenserne af ens handlinger i den alder, eller man kan blive revet med af at ville være som de andre. 

Min søn spiste en müslibar i fredags. Han kiggede (tog ansvar selv) og tastede den mængde kulhydrater der stod på pakke. Resten af eftermiddagen måtte gfo hjælperen og fyldte ham med kulhydrater for at han ikke blev lav. Han havde ikke overblik over at det var pr 100g og vægten var kun 30g. ….

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.