Anonym skriver:
Hvornår er det bedst for mig og mine børn at blive skilt fra deres far? Hvis overhovedet? Er jeg forkælet og for krævende ift. et parforhold? Er et ægteskab bare også benhårdt og træls tit? Hvad er op og ned her?
Intet af det kan I jo nok svare på… jeg burde jo nok finde en terapeut. Der er bare så lang ventetid.
Hvornår er ‘det’ (kritikken, skænderierne, misforståelserne, uenigheden om opdragelse mm., A- og B-menneskehed, den ene roder, den anden roder mindre og kan ikke leve med rod, osv.) nok?
Nogen der har erfaringer med en skilsmisse, hvor små børn har haft det godt?
Hvordan kan man blive skilt på en god måde, så børnene har det godt og både mor og far får det bedre end sammen?
Pt. Prøver jeg, at få forholdet til at fungere.
Prøver at gøre mere af det, vi begge kan lide. Men det er (for) svært med små børn ved siden af (2 og 5). Hverdagens krav om at opretholde bare en eller anden form for drift er bare så store. Madpakker, tøjvask, aftensmad, kvalitetstid og leg med børn, lære dem at cykle, søvn… kommer først for mig.
Oprydning, græsslåning, rengøring kommer langt længere nede på listen hos mig.
Min mand kan ikke trække vejret i det, han synes er min rodebutik/vores hus. Jeg gør ellers alt, hvad jeg kan for at rydde op hele tiden og alt det, men jeg kan ikke følge med. Tøj, legetøj, bøger, tallerkner, madrester… flyder ca. alle vegne lige meget, hvor meget jeg gør mens børnene er hjemme.
Når jeg har en time alene, kan jeg godt rydde og rengøre et rum af gangen.
Men ikke, nær de er i nærheden, så sker der hele tiden noget andet, jeg skal.
Han vil ikke rydde mit rod op, som han siger. Det har han gjort i mange år, oplever han, og det magter han ikke mere.
Øhm… skilsmisse? Jeg magter ikke at blive kritiseret mere for, at jeg roder.
Ja, jeg vil hellere lege med drager, bygge huler og lave sofaen om til motorikbane. Hele dagen.
Så kan man tage en oprydder ind i mellem. Men altså, motorikbanen er jo også god dagen efter. Især, hvis man lavede en mega sej en.
Åhhh… er jeg uansvarlig? Jeg elsker jo bare at lege med mine dejlige børn. Og så er jeg alt for træt til at rydde op LIGE, når man begynder på en anden leg/putning.
Min mand og jeg har altid været hund og kat på nogle områder. Men jeg synes det er blevet værre og værre med årene. (10+ år).
Hvornår bør man sige “nu er det nok. Vi er bedre forældre hver for sig?”
Vi/jeg har det i øvrigt bedst med at være på tur med børnene alene. Hvis vi er sammen afsted, bliver det tit/altid noget knudret noget.
Men er det ikke synd for børnene, hvis man bliver skilt?
Er det ikke skamfuldt?
Er selv skilsmissebarn og har aldrig ku forestille mig at være med den samme mand Hele livet, men vil jo gerne, i princippet.
I hvert fald for at børnene ikke skal føle sig splittede for evigt, som jeg selv.
Min mand vil gerne, at vi bliver sammen. Han siger han elsker mig. … øhm… hvorfor er han sp så sur på mig hele tiden? Fordi han bare ikke kan leve i rod og hellere vil leve i et ‘voksen hjem’ med skarpe glasborde og designerlamper?
Det får jeg helt pip over. Jeg vil leve i et børnevenligt hjem, med bløde træborde og møbler man kan lege med og i og på. Som jeg selv voksede op i.
Hvordan kan man så bo sammen og begge være glade, når vi vil to vidt forskelllige ting?
Med mindre der sker noget drastisk - et voldsomt tillidsbrud, en helt utilgivelig handling el.lign. - så er der jo ikke noget endegyldigt svar på, hvornår nok er nok, og skilsmisse er uundgåelig. Det er et personligt valg og ansvar, man kan træffe eller lade være med at træffe. Nogle mennesker lever fint med uenigheder og sammenstød hele livet, andre har en langt lavere tærskel for, hvad de kan og vil leve med.
Selvfølgelig ville det da være enklere, hvis det en dag stod mejslet i sten, at skilsmisse var eneste mulighed. Men det er et valg, man selv må træffe og stå på mål for. Og en terapeut vil jo heller ikke træffe afgørelsen for dig, men støtte dig i at nå frem til, hvad du vælger.
Jeg kan umuligt sige, om det, du beskriver, er “nok”. Jeg kan sagtens sige, at uenighed om rod og boligindretning ikke ville være nok til, at jeg valgte skilsmisse, men det er jo ikke mig, der lever dit liv. Jeg kan også tænke, at jeres aktuelle uenigheder og stridspunkter jo næppe vil vare evigt - der kommer også en tid uden legetøjsrod og med større overskud til at rydde op - men hvis det er uudholdeligt for dig nu, hjælper det jo ikke meget at skue mange år frem i tiden. Måske har I til den tid også bare fundet nye stridspunkter, fordi det er blevet en vane for jer at tørne sammen.
Din mand siger, han elsker dig. Om du elsker ham, nævner du ikke. Er det tilfældigt? Du har aldrig kunnet forestille dig at være sammen med den samme mand hele livet. Ved din mand dét? Hvordan påvirker det et forhold, hvis man ikke kan se på sin partner og tænke “Ham hér kan jeg godt forestille mig et langt liv med”?
Det er svært at forholde sig til det, I konkret tørner sammen om. Om han er ekstrem og “nazi” i sit ønske om ryddelighed - og om han giver en hånd med - eller om du er så loose, at jeres hjem er svært at trække vejret i. Jeg synes bare ikke, det er det væsentligste. Nogle vil gå meget langt for at holde et hjem, som alle parter, også ordensmennesket, kan holde ud at være i. Andre går langt for at leve med det rodehoved, de elsker.
I mine øjne er I nødt til at grave dybere end rod/ikke-rod og finde ud af, hvad I hver især ønsker og drømmer om i et fælles liv, og hvad I hver især umuligt kan gå på kompromis med. Hvis du ER på vej væk, og skilsmisse tilbagevendende er i dine tanker, er det måske for sent at vende sig om og se den anden, kæmpe med ham for at finde muligheder og kompromisser. Og så er det godt nok bedøvende ligegyldigt, om du finder det skamfuldt at blive skilt. Så må du tage ansvar for, at du ikke vil/kan mere.