Hvordan får I voksentid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.443 visninger
14 svar
21 synes godt om
6. august 2022

Anonym trådstarter

For nylig var der en tråd, hvor en mor fortalte, at hendes store børn blev på deres egne værelser om aftenen, så de voksne også havde lidt tid selv, hvilket førte til mange reaktioner. Og det har fået mig til at søge oprigtige, konstruktive råd: Hvordan får man tid sammen som par med store børn i hjemmet - jeg vil gerne bede jer tage udgangspunkt i vores konkrete situation:

Vi har 4 børn til sammen. Jeg har to fra tidligere på 11 og 9, dem har vi 7/7. Sammen har min mand og jeg to børn på 4 år og 1 år. Hver anden uge har vi gode muligheder for at være et par om aftenen, da de små kommer i seng kl 19. Men jeg oplever det som en udfordring hver anden uge, når de store er her.

Det skal ikke lyde forkert. Jeg ville ØNSKE, at mine store børn var her altid, og jeg elsker at bruge tid med dem. De er fantastiske, sjove, fantasifulde, kærlige. Men fra tid til anden er det svært, at der er en hel uge, hvor min mand og jeg ikke kan være alene, og hvor vi ikke kan føre en privat samtale.

Mine store børn kommer i seng kl 21. Den mindste sover i vores soveværelse. Alle de tre ældstes værelser er fordelt rundt om stuen, så stuen nærmest er bokset inde af deres værelser. Så de kan høre alt, vi taler om, og den ældste er meget længe om at falde i søvn.

Vi kan ikke trække os til soveværelset og snakke, fordi der sover den yngste. Sex er også en by i Rusland, for vi kan selvsagt ikke gøre det i stuen, den lille vågner let i soveværelset, og bevares, vi kunne da tage en quickly I badeværelset, men det er sgu ikke særlig fedt, især ikke når den største jo er vågen, for hun er jo ikke dum, hvis vi går derud sammen.

Så vi har efterhånden et underligt forhold, hvor vi hver anden uge mest er venner uden privat snak, sex og intimitet, og så kan vi gøre de ting de modsatte uger. Det ødelægger ikke vores forhold, men jeg savner min mand.

Hvordan løser man lige den slags? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2022

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

For nylig var der en tråd, hvor en mor fortalte, at hendes store børn blev på deres egne værelser om aftenen, så de voksne også havde lidt tid selv, hvilket førte til mange reaktioner. Og det har fået mig til at søge oprigtige, konstruktive råd: Hvordan får man tid sammen som par med store børn i hjemmet - jeg vil gerne bede jer tage udgangspunkt i vores konkrete situation:

Vi har 4 børn til sammen. Jeg har to fra tidligere på 11 og 9, dem har vi 7/7. Sammen har min mand og jeg to børn på 4 år og 1 år. Hver anden uge har vi gode muligheder for at være et par om aftenen, da de små kommer i seng kl 19. Men jeg oplever det som en udfordring hver anden uge, når de store er her.

Det skal ikke lyde forkert. Jeg ville ØNSKE, at mine store børn var her altid, og jeg elsker at bruge tid med dem. De er fantastiske, sjove, fantasifulde, kærlige. Men fra tid til anden er det svært, at der er en hel uge, hvor min mand og jeg ikke kan være alene, og hvor vi ikke kan føre en privat samtale.

Mine store børn kommer i seng kl 21. Den mindste sover i vores soveværelse. Alle de tre ældstes værelser er fordelt rundt om stuen, så stuen nærmest er bokset inde af deres værelser. Så de kan høre alt, vi taler om, og den ældste er meget længe om at falde i søvn.

Vi kan ikke trække os til soveværelset og snakke, fordi der sover den yngste. Sex er også en by i Rusland, for vi kan selvsagt ikke gøre det i stuen, den lille vågner let i soveværelset, og bevares, vi kunne da tage en quickly I badeværelset, men det er sgu ikke særlig fedt, især ikke når den største jo er vågen, for hun er jo ikke dum, hvis vi går derud sammen.

Så vi har efterhånden et underligt forhold, hvor vi hver anden uge mest er venner uden privat snak, sex og intimitet, og så kan vi gøre de ting de modsatte uger. Det ødelægger ikke vores forhold, men jeg savner min mand.

I har valgt at få fire børn - i to “hold”. At man dermed ikke bare uden videre kan “knalde” efter lyst er vel helt normalt?

Jeg undrer mig over at du af den grund beskriver dit forhold som venskabeligt? Nu er jeg gift med faren til mine børn (10 + 15 år) og vi har da SÅ meget sammen som gør os intime og definerer os som par udover lige sex? 

Anmeld Citér

6. august 2022

Elu

Profilbillede for Elu

Jeg har børn på 3 og 6 år.. Så jeg kan ikke svare dig på det. Endnu  

Men fandme et underligt svar du har fået ovenover. Haha.  

Håber I finder en løsning. Jeg kan sagtens se problemstillingen. Det kan ikke altid være nemt. 

Anmeld Citér

6. august 2022

Mrs.

SØS skriver:

I har valgt at få fire børn - i to “hold”. At man dermed ikke bare uden videre kan “knalde” efter lyst er vel helt normalt?

Jeg undrer mig over at du af den grund beskriver dit forhold som venskabeligt? Nu er jeg gift med faren til mine børn (10 + 15 år) og vi har da SÅ meget sammen som gør os intime og definerer os som par udover lige sex? 

Nu er det jo ikke kun sex hun definerer som Voksentid. 
men voksen samtale der ikke vedkommer små ører kan også være voksen tid. 

TS: jeg ville få den lille ind og sove i eget værelse, så i har jeres soveværelse for jer selv. Det giver jer frirummet de uger de store er hjemme, til at kunne trække jer og være jer. 

Anmeld Citér

6. august 2022

Anonym trådstarter

Elu skriver:

Jeg har børn på 3 og 6 år.. Så jeg kan ikke svare dig på det. Endnu  

Men fandme et underligt svar du har fået ovenover. Haha.  

Håber I finder en løsning. Jeg kan sagtens se problemstillingen. Det kan ikke altid være nemt. 

Tak, jeg vil ikke bruge tid på svar, som fortolker en hel masse ud af min tekst, som hverken står der eller står antydet der men ja, sikke man som familie er i konstant forandring som følge af blandt andet børnenes aldre, så er det bare at finde nogle nye måder at gøre tingene på - det håber jeg at få nogle tips til her

Anmeld Citér

6. august 2022

Anonym trådstarter

Mrs. skriver:

Nu er det jo ikke kun sex hun definerer som Voksentid. 
men voksen samtale der ikke vedkommer små ører kan også være voksen tid. 

TS: jeg ville få den lille ind og sove i eget værelse, så i har jeres soveværelse for jer selv. Det giver jer frirummet de uger de store er hjemme, til at kunne trække jer og være jer. 

Det er en rigtig god ide. Udfordringen er bare, at de yngste skal dele værelse, og hun sover ikke skidegodt den lille. Græder om natten og den slags - forhåbentlig bliver det snart bedre! Og tak for støtten, jeg forstår heller ikke, hvordan mit indlæg kunne læses på den anden måde

Anmeld Citér

6. august 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Det er en rigtig god ide. Udfordringen er bare, at de yngste skal dele værelse, og hun sover ikke skidegodt den lille. Græder om natten og den slags - forhåbentlig bliver det snart bedre! Og tak for støtten, jeg forstår heller ikke, hvordan mit indlæg kunne læses på den anden måde

Hvad med en tremmeseng i stuen? Midlertidigt til hun sover bedre, så kan i “trække jer ind” på soveværelset.. ikke det mest holdbare måske  

eller hvis i har en mellemgang hvor hun kan sove i tremmeseng.. 

om ikke andet er det jo kun en midlertidig løsning så i også kan få lidt privatliv

Anmeld Citér

6. august 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg tænker at I har valgt at få fire børn…….

glæd dig over du har “fri” hver anden uge

hvis de store er i seng kl 21 har I da også noget tid? 

Anmeld Citér

6. august 2022

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Nu har vores børn altid haft et godt sovehjerte. Den ældste på 14 skal ligge I sin seng kl 21,30.

Jeg har et par forslag som måske kan hjælpe.

Var det muligt at flytte lidt rundt på nogle af børne værelserne/soveværelse.

Hvad med de 2 små kan de dele værelse. ( da vores var 1 år vågnede de meget let, små grædende om natten. Dengang flyttede den lille ind til storbror, hvilket gav hurtigt nattero)

Kunne der laves sov sammen værelse til de store og så hygge stue til dem. 

Lige et par ideer. Håber nogle kan bruges, så i også kan trække jer lidt væk om aften.

Anmeld Citér

6. august 2022

Anonym trådstarter

Okay, jeg ved ikke, hvorfor jeg overhovedet vælger at bruge min energi på det her, fordi jeg godt ved, at det alligevel ikke gør nogen forskel. Jeg ved, at der er mennesker, der har til ønske at provokere eller skabe oprørte følelser, og på sin vis giver jeg plads til det, når jeg reagerer på det. På samme tid svarer jeg, fordi jeg håber, at det kan få bare én person til at stoppe op, før de vælger at læse mellem linjerne (hvor der intet står), eller tillægger trådstarter en masse basisløse intentioner. Måske næste gang du eller i står i en tråd, hvor dette kunne finde sted.

Til den første: Det er mig ubegribeligt, at man ud fra min tekst kan læse det som om, at jeg bare vil have lov til at knalde min mand lige når jeg har lyst. Undskyld mig - jeg er altså et fuldvoksen menneske med absolut evne til at se ud over egne lyster og behov. Jeg har slet ikke skrevet, at det handler om det, I min tekst. Jeg forklarer, at rammerne gør det vanskeligt at have et sexliv overhovedet hver anden uge. Måske nogen havde en kreativ løsning.

At man som voksent menneske vælger at få børn betyder i dén grad, at man vælger at give afkald på en del af egne behov og lyster. Samtidig opfatter jeg det også som helt essentielt for et sundt parforhold og et sundt selv, at man finder de små stunder, hvor man kan prioritere hinanden, sig selv, intimiteten. At få børn betyder ikke, at man skal give fuldstændig afkald på alt det, der bor i én selv. Det er misforstået. Jeg ønsker ikke at knalde som en Duracellkanin i tide og utide, og så må de satans unger passe sig selv.

Nej, faktisk udtrykker jeg stor glæde i samværet med mine børn. Jeg efterspørger egentlig bare gode idéer til at sørge for, at vi også i de stores uger kan være voksne sammen. Og det handler ikke kun om sex. Faktisk skriver jeg direkte "Men fra tid til anden er det svært, at der er en hel uge, hvor min mand og jeg ikke kan være alene, og hvor vi ikke kan føre en privat samtale".

I den formulering bør det også være tydeligt for læseren, at jeg ikke sidder og er gal og irriteret hvert sekund med mine fantastiske store unger og ønsker dem væk. Jeg skriver jo "fra tid til anden". Jeg har ikke en intention om, at de skal passe sig selv hele aftenen hver aften. Jeg kan faktisk godt lide mine børn.

Nej, jeg efterspørger råd og ideer, der skaber plads til de små stunder med min mand - også I de stores uger. Når jeg beskriver vores forhold som venskabeligt i de uger, så er det fordi, der er markant mindre plads til det personlige, og at det snarere bliver ren teamwork omkring familielivet. Vi har to børn med udfordringer, den ene med en diagnose, og det kan også være sådan noget som en snak, hvor der er plads til vi kan vende hvor påvirkede vi har været lige dén dag.

Vi er, om nogen, mennesker, der prioriterer vores børn, familie og samværet højt. Vi har trygt tilknyttede børn. Vi smider gerne alt i vores hænder for at være der for dem.

Der er ikke tale om egoisme, ustyrlig liderlighed eller afsky overfor vores børn, når jeg ganske uskyldigt stiller et spørgsmål som dette, og beskriver vores situation, så der er lidt mere at tage udgangspunkt i.

Jeg har fået nogle gode råd, og dem vil jeg gerne takke for. Jeg tror ikke, at jeg skriver mere her i tråden. Det giver for meget negativ energi, og det har jeg ikke lyst til at bruge min tid på. Tusind tak til jer, der har bidraget konstruktivt, det er rigtig pænt af jer.

Rigtig god weekend til jer alle

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.