Kun mulighed for 6 mdr. barsel…

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej. 
Jeg er gravid, og er ved at sætte mig lidt ind i barselsmulighederne for studerende. Hvad er jeres erfaringer med det som studerende? Som det er lige nu med de nye regler, så får jeg kun 9 ekstra klip, og dermed kun 9 måneders barsel. Men det er jo næsten ikke muligt, for man kan jo ikke starte midt i et semester… Så som det er nu, så er det kun 6 måneders barsel, hvilket virker helt uoverskueligt for mig, at sende vores lille barn afsted i vuggestue så tidligt… Er SÅ frustreret over, at vilkårene er forværret pga. at de ikke har tænkt ind, at der findes par, hvor den ene arbejder og den anden studerer og derfor ikke kan overføre klip til hinanden. 

Hvad har i gjort, da i var på barsel som studerende?  Her tænker jeg på hvordan i strukturerede jeres forløb efterfølgende osv. 

Jeg har termin om 14 dage, 

jeg gik på barsel 1 juli, og også kun med 6 måneders barsel, så min barsel er færdig allerede når hun er 4 måneder men, jeg har meldt mig på nogle online hold. Og så håber jeg at jeg kan finde tiden til at studere med et spæd barn og mine 3 andre børn 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nu smider jeg blot en anden betragtning for det kan være forskelligt, hvad der er optimalt fra familie til familie. men det er vel også vigtigt at din mand/ kæreste “lander” i forældrerollen - eller betyder dette mindre? Jeg har en mand der har været 3 mnd på barsel med begge vores børn. Jeg kan fortælle dig, at det i hvert fald her ikke kan gøre op i penge hvilken værdi denne tid har givet. Jeg ville spare op til at min mand også havde barsel med baby. Men det er jo mine værdier og tilgang.

Dejligt for jer, at det kunne lade sig gøre økonomisk. Jeg underkender skam ikke min mands rolle i det her  Som skrevet tidligere, så er vi usikre på hvilke muligheder han har, afhængig af hvordan det hele ender for ham. Derfor har vi begge brug for, at sikre os at vores barn ikke skal starte for tidligt i vuggestue. Det har vi så sikret nu, takket være alle de gode og konstruktive inputs fra alle sammen  

Anmeld Citér

3. august 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har termin om 14 dage, 

jeg gik på barsel 1 juli, og også kun med 6 måneders barsel, så min barsel er færdig allerede når hun er 4 måneder men, jeg har meldt mig på nogle online hold. Og så håber jeg at jeg kan finde tiden til at studere med et spæd barn og mine 3 andre børn 

Åh. Det lyder også hårdt! Det er frustrerende, når man må tænke i den slags løsninger… Er sikker på, at det nok skal fungere med online undervisning. Held og lykke med det

Anmeld Citér

3. august 2022

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Jeg er sikker på, det er den rigtige beslutning, og jeg ved, baby er tryg og glad hos far. Faktisk vil jeg sige, at det var den største fordel ved at vende tilbage til studie ved 8 måneder: far og baby fik en fantastisk relation. 

Jeg tror også, du har ret i, at man hviler anderledes i det ved senere børn. Jeg tager slet ikke barsel denne her gang, men fortsætter uddannelsen. Det har jeg ingen kvaler ved, kun ved praktikken til januar. Men ved barn nummer 1 havde jeg aldrig planlagt sådan! Så jeg tror, du bliver rigtig glad for en god, lang barsel. Selvom jeg også seriøst ville overveje muligheden for at starte op igen lidt før og så sætte far på barsel. Det er virkelig godt givet ud

Glemte lige, at du havde skrevet, at faren overtager barsel. Det er dejligt, at det kan lade sig gøre, og så skal det jo helt sikkert nok gå  Hvis babyen skulle afsted efter 6 måneder, så havde det sikkert også gået ganske fint! 

Vi håber begge, at han også kan tage den barselsdel, hvor man får fuld løn. For hvis han kan det, så går det hele jo op. Men vi er ikke klar til, at sætte vores økonomi over styr pga. barsel. Vi mener, at det er en vigtigt fundament i familien, at der er styr på økonomien. Og det er der ikke, hvis han går på dagpenge… Vi regnede det ud i går, og de mange mange tusinde der skal spares sammen, hvis vi skal betale for hans barsel er alt for voldsomt et indgreb. Der er det nemmere med min lille SU. Hvis jeg fik fuld løn, så havde vi haft en anden situation, med mere fleksibilitet, hvilket havde været drømmescenariet. Men sådan er det desværre ikke. Nu har vi fundet en løsning, og så håber vi begge at han får mulighed for, at tage en masse barsel sammen med mig. Jeg krydser fingre for, at han får barsel  Men vi må se over de næste måneder, med hvilke muligheder han får  Held og lykke til jer! Er sikker på, at i har fundet en rigtig god løsning for jer som familie  

Anmeld Citér

3. august 2022

fehår

Anonym skriver:

Glemte lige, at du havde skrevet, at faren overtager barsel. Det er dejligt, at det kan lade sig gøre, og så skal det jo helt sikkert nok gå  Hvis babyen skulle afsted efter 6 måneder, så havde det sikkert også gået ganske fint! 

Vi håber begge, at han også kan tage den barselsdel, hvor man får fuld løn. For hvis han kan det, så går det hele jo op. Men vi er ikke klar til, at sætte vores økonomi over styr pga. barsel. Vi mener, at det er en vigtigt fundament i familien, at der er styr på økonomien. Og det er der ikke, hvis han går på dagpenge… Vi regnede det ud i går, og de mange mange tusinde der skal spares sammen, hvis vi skal betale for hans barsel er alt for voldsomt et indgreb. Der er det nemmere med min lille SU. Hvis jeg fik fuld løn, så havde vi haft en anden situation, med mere fleksibilitet, hvilket havde været drømmescenariet. Men sådan er det desværre ikke. Nu har vi fundet en løsning, og så håber vi begge at han får mulighed for, at tage en masse barsel sammen med mig. Jeg krydser fingre for, at han får barsel  Men vi må se over de næste måneder, med hvilke muligheder han får  Held og lykke til jer! Er sikker på, at i har fundet en rigtig god løsning for jer som familie  

Vi prioriterede økonomi ved barn nummer 1, hvor min mand kun tog de første 14 dages barsel. Jeg tog et år. Vi har begge fortrudt det siden, især min mand. 

Vi kommer også til at være hårdt spændt for økonomisk det næste år, men for os er det 100% det værd. Vi kan spare og undvære rigtig meget, og det er det hele værd for at give far og baby en stærk relation. 

Jeg håber, I lander et godt sted og finder en god løsning for jer!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.