Kun mulighed for 6 mdr. barsel…

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20.969 visninger
24 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. august 2022

Anonym trådstarter

Hej. 
Jeg er gravid, og er ved at sætte mig lidt ind i barselsmulighederne for studerende. Hvad er jeres erfaringer med det som studerende? Som det er lige nu med de nye regler, så får jeg kun 9 ekstra klip, og dermed kun 9 måneders barsel. Men det er jo næsten ikke muligt, for man kan jo ikke starte midt i et semester… Så som det er nu, så er det kun 6 måneders barsel, hvilket virker helt uoverskueligt for mig, at sende vores lille barn afsted i vuggestue så tidligt… Er SÅ frustreret over, at vilkårene er forværret pga. at de ikke har tænkt ind, at der findes par, hvor den ene arbejder og den anden studerer og derfor ikke kan overføre klip til hinanden. 

Hvad har i gjort, da i var på barsel som studerende?  Her tænker jeg på hvordan i strukturerede jeres forløb efterfølgende osv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Kan far ikke tage resten?

Anmeld Citér

1. august 2022

Linlin2022

Men hvis far er lønmodtager kan han vel tage “resten”…?

jeg var studerende i 2006 da jeg fik min første. Han er fra september og jeg skulle faktisk starte midt på er semester fordi jeg skulle tage et fag om. Så det var sådan set perfekt �� 

Anmeld Citér

2. august 2022

drabo

Profilbillede for drabo

Altså hvis far er lønmodtager så har han rigtigt meget barsel eftersom han har både sin øremærkede samt de fælles uger.

så i har mere barsel end par hvor begge er lønmodtagere.

Studerende der ikke har timet deres fødsels med sommer eller juleferie har jo før i tiden stået med samme problemer og kun kunne have kortere barsel end et år eller længere ubetalt barsel.

Anmeld Citér

2. august 2022

fehår

Jeg starter også studie op igen, når baby er seks måneder. Her tager far så barsel derfra. Som skrevet ovenover: far har mulighed for ret meget barsel, når du er på SU.

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym

Så må far jo tage resten

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej. 
Jeg er gravid, og er ved at sætte mig lidt ind i barselsmulighederne for studerende. Hvad er jeres erfaringer med det som studerende? Som det er lige nu med de nye regler, så får jeg kun 9 ekstra klip, og dermed kun 9 måneders barsel. Men det er jo næsten ikke muligt, for man kan jo ikke starte midt i et semester… Så som det er nu, så er det kun 6 måneders barsel, hvilket virker helt uoverskueligt for mig, at sende vores lille barn afsted i vuggestue så tidligt… Er SÅ frustreret over, at vilkårene er forværret pga. at de ikke har tænkt ind, at der findes par, hvor den ene arbejder og den anden studerer og derfor ikke kan overføre klip til hinanden. 

Hvad har i gjort, da i var på barsel som studerende?  Her tænker jeg på hvordan i strukturerede jeres forløb efterfølgende osv. 

Jeg synes også de nye regler gør barsels mulighederne for kvinder på su ringere. 

Jeg er selv gravid, vi har ikke helt styr på hvordan vi vil gøre det endnu. Men jeg tror at jeg måske enten vil arbejde(fx i weekenden eller aftenvagter, noget deltid) eller hjemmepasse i en periode efter barsel, for at kunne være længere hjemme med min baby. Men det kommer også lidt an på hvor længe far har med løn fra sit arbejde(vi mener det er 8 uger på hans job), for han vil også gerne holde lidt barsel. Vi har dog ikke råd til at han gør der i lang tid, da han tjener en rigtig god løn og den kan vi ikke undvære.

Anmeld Citér

2. august 2022

SBV

Anonym skriver:

Jeg synes også de nye regler gør barsels mulighederne for kvinder på su ringere. 

Jeg er selv gravid, vi har ikke helt styr på hvordan vi vil gøre det endnu. Men jeg tror at jeg måske enten vil arbejde(fx i weekenden eller aftenvagter, noget deltid) eller hjemmepasse i en periode efter barsel, for at kunne være længere hjemme med min baby. Men det kommer også lidt an på hvor længe far har med løn fra sit arbejde(vi mener det er 8 uger på hans job), for han vil også gerne holde lidt barsel. Vi har dog ikke råd til at han gør der i lang tid, da han tjener en rigtig god løn og den kan vi ikke undvære.

Hm, jeg har da lige læst at studerende er fritaget fra de nye barselsregler?

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Jeg starter også studie op igen, når baby er seks måneder. Her tager far så barsel derfra. Som skrevet ovenover: far har mulighed for ret meget barsel, når du er på SU.

Hvordan har du det med, at starte op efter 6 mdr.? Føler allerede nu, at det er lidt hårdt med tanken om at skulle tage afsted fra vores barn så tidligt… 

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym trådstarter

Linlin2022 skriver:

Men hvis far er lønmodtager kan han vel tage “resten”…?

jeg var studerende i 2006 da jeg fik min første. Han er fra september og jeg skulle faktisk starte midt på er semester fordi jeg skulle tage et fag om. Så det var sådan set perfekt �� 

Hvordan var det for dig, at starte midt på et semester? Hvis jeg skal tage de fulde 9 mdr. så vil jeg skulle starte op i november, som er en måned før eksaminerne. Og det duer jo slet ikke… Terminen er i slut februar. Derfor overvejer jeg, at have barsel fra maj og 9 mdr. frem, og så bare udeblive fra undervisningen i februar, marts og april. Der er ikke mødepligt på min uddannelse på uni… Jeg kommer så til, at mangle 2 SU-klip i slutningen af min uddannelse, men det går nok.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.