Kun mulighed for 6 mdr. barsel…

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2022

Anonym trådstarter

SBV skriver:

Hm, jeg har da lige læst at studerende er fritaget fra de nye barselsregler?

De har lavet nye regler for su også… Begge får samme antal måneders barsel, og den ene kan overføre 3 mdr. til moren, hvis begge er studerende. Hvis det kun er den ene som er studerende, så er der kun 9 mdr. barsel… Så de har forringet vilkårene for barsel, hvilket ikke helt var en del var vores plan. Vi har faktisk timet det perfekt i forhold til den gamle model… Men det er jo ligegyldigt nu.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2022

Anonym trådstarter

Ønskebaby1987 skriver:

Kan far ikke tage resten?

Det er vi lidt usikre på lige nu. Han får måske nyt job snart, og hvis ikke, så mister han en stor del af sin løn på barsel pga. provision. 

Anmeld Citér

2. august 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Det er vi lidt usikre på lige nu. Han får måske nyt job snart, og hvis ikke, så mister han en stor del af sin løn på barsel pga. provision. 

Men I kan jo allerede nu begynde at spare sammen, så der er råd til, at han mister de penge 

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Men I kan jo allerede nu begynde at spare sammen, så der er råd til, at han mister de penge 

Det er ikke en dum idé. Men så tror jeg, at vi spare op til, at vi selv betaler for de sidste to måneders barsel for mig, så jeg har barsel i 11 mdr. At betale hvad der svarer til 2 måneders SU er langt langt billigere end hans løn. Man må vel gerne tage selvbetalt barsel så længe universitetet godkender ens barselsplan? 

Anmeld Citér

2. august 2022

Linlin2022

Anonym skriver:

Hvordan var det for dig, at starte midt på et semester? Hvis jeg skal tage de fulde 9 mdr. så vil jeg skulle starte op i november, som er en måned før eksaminerne. Og det duer jo slet ikke… Terminen er i slut februar. Derfor overvejer jeg, at have barsel fra maj og 9 mdr. frem, og så bare udeblive fra undervisningen i februar, marts og april. Der er ikke mødepligt på min uddannelse på uni… Jeg kommer så til, at mangle 2 SU-klip i slutningen af min uddannelse, men det går nok.

Jamen semestret var indrettet sådan at det fag jeg skulle have startede efter efterårsferien. Dvs jeg fik su fra oktober. Jeg kan ikke huske om jeg så ikke fik su i september inden, men da jeg havde været i praktik inden jeg gik på barsel havde jeg fået både løn og su i september året før, så som jeg husker det havde jeg gemt dem. Så det var faktisk ret perfekt timing…

Anmeld Citér

2. august 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Det er ikke en dum idé. Men så tror jeg, at vi spare op til, at vi selv betaler for de sidste to måneders barsel for mig, så jeg har barsel i 11 mdr. At betale hvad der svarer til 2 måneders SU er langt langt billigere end hans løn. Man må vel gerne tage selvbetalt barsel så længe universitetet godkender ens barselsplan? 

Ja selvfølgelig må du gerne tage to måneders selvbetalt barsel .. Det er kun din uddannelse, der kan have noget imod det, men det må du snakke med dem om .. 

Men altså din mand kan jo stadig få barselsdagpenge under de to mdr. barsel.. Det er vist omkring 14.000 efter skat, hvis det er den høje sats.. Og så skal I jo kun spare differencen op

Anmeld Citér

2. august 2022

fehår

Anonym skriver:

Hvordan har du det med, at starte op efter 6 mdr.? Føler allerede nu, at det er lidt hårdt med tanken om at skulle tage afsted fra vores barn så tidligt… 

Jeg har det ærligt talt ambivalent med det, men jeg vil gerne være færdig med min uddannelse næste sommer, og så kan jeg ikke tage længere barsel. Med barn nummer 2 startede jeg studie op igen, da hun var 8 måneder, og det gik fint. Men denne her gang skal jeg i praktik, når baby er 6 måneder, og det føles tidligt. 

Jeg fuldammer og regner med, at baby kun lige er startet på fast føde til den tid (vi kører BLW), så allerede nu malker jeg ud, og vi øver flaske engang i mellem for at vænne hende til det inden studiestart.

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym trådstarter

fehår skriver:

Jeg har det ærligt talt ambivalent med det, men jeg vil gerne være færdig med min uddannelse næste sommer, og så kan jeg ikke tage længere barsel. Med barn nummer 2 startede jeg studie op igen, da hun var 8 måneder, og det gik fint. Men denne her gang skal jeg i praktik, når baby er 6 måneder, og det føles tidligt. 

Jeg fuldammer og regner med, at baby kun lige er startet på fast føde til den tid (vi kører BLW), så allerede nu malker jeg ud, og vi øver flaske engang i mellem for at vænne hende til det inden studiestart.

Det kan jeg godt forstå. Håber at det ender med, at være den rette beslutning for jer. Det er jo også en helhedsvurdering af hele ens liv. 

Jeg tror vi er nået frem til, at vi betaler selv for at jeg kan få et års barsel. Tænker også, at det er en meget stor omvæltning som førstegangsfødende, og derfor har jeg brug for, at lande i det med god tid sammen med baby. Har mødt flere, som tager kortere eller ingen barsel på studiet ved barn 2, 3 osv. De siger alle, at de aldrig ville gøre det ved første barn, fordi man ikke aner hvad man skal første gang. Efterfølgende har man en lidt bedre idé om, hvad det vil sige at få et barn omend at det stadig er hårdt. 

Anmeld Citér

2. august 2022

fehår

Anonym skriver:

Det kan jeg godt forstå. Håber at det ender med, at være den rette beslutning for jer. Det er jo også en helhedsvurdering af hele ens liv. 

Jeg tror vi er nået frem til, at vi betaler selv for at jeg kan få et års barsel. Tænker også, at det er en meget stor omvæltning som førstegangsfødende, og derfor har jeg brug for, at lande i det med god tid sammen med baby. Har mødt flere, som tager kortere eller ingen barsel på studiet ved barn 2, 3 osv. De siger alle, at de aldrig ville gøre det ved første barn, fordi man ikke aner hvad man skal første gang. Efterfølgende har man en lidt bedre idé om, hvad det vil sige at få et barn omend at det stadig er hårdt. 

Jeg er sikker på, det er den rigtige beslutning, og jeg ved, baby er tryg og glad hos far. Faktisk vil jeg sige, at det var den største fordel ved at vende tilbage til studie ved 8 måneder: far og baby fik en fantastisk relation. 

Jeg tror også, du har ret i, at man hviler anderledes i det ved senere børn. Jeg tager slet ikke barsel denne her gang, men fortsætter uddannelsen. Det har jeg ingen kvaler ved, kun ved praktikken til januar. Men ved barn nummer 1 havde jeg aldrig planlagt sådan! Så jeg tror, du bliver rigtig glad for en god, lang barsel. Selvom jeg også seriøst ville overveje muligheden for at starte op igen lidt før og så sætte far på barsel. Det er virkelig godt givet ud

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Nu smider jeg blot en anden betragtning for det kan være forskelligt, hvad der er optimalt fra familie til familie. men det er vel også vigtigt at din mand/ kæreste “lander” i forældrerollen - eller betyder dette mindre? Jeg har en mand der har været 3 mnd på barsel med begge vores børn. Jeg kan fortælle dig, at det i hvert fald her ikke kan gøre op i penge hvilken værdi denne tid har givet. Jeg ville spare op til at min mand også havde barsel med baby. Men det er jo mine værdier og tilgang.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.