Det skal da klart have et forsøg! Jeg håber det er så nemt. Det er jo ikke fordi jeg starter med at være sur, men mere at det skal ende der, før de går i seng og lægger sig til at sove…
Du vil slet ikke vide hvor åndsbollede vores putterutiner var blevet. Jeg får det selv helt skidt, når jeg tænker på hvor vi var endt. Mine kollegaer græder af grin, når jeg fortæller om det. Stille og roligt eskaleret fra han blev 1 til 6 år. Vi hadede aftenerne. Vi gjorde tre ting for at bryde det:
Satte os for det skulle ændres. Og forventede ikke mirakler. Øvede os i at trække vejret. Og kæmpe ja-hat som andre også skriver. Så stor en positiv-hat, som muligt. Dybe vejrtrækninger.
Købte en time med en familievejleder, som kunne hjælpe os med et nyt blik på aftenrutinerne. Og bad os holde fokus på at være rolige. Ellers kan man ikke ændre noget.
Var ærlige! Da vores søn var 6 år, sad jeg midtvejs gravid på hans gulv. Sagde noget (inden jeg blev sur og frustreret) a la: "vi har haft en dejlig dag, vi har spillet fodbold, vi har spist aftensmad, jeg ved du er mæt og jeg ved, at det er sengetid. Og i aften, der gider jeg faktisk ikke sidde på dit gulv og se på, du skal sove. Jeg er selv træt og vi har et helt hus, der skal ryddes op/opvaskemaskinen/vaskemaskinen ect.". Til min store overraskelse, svarede min søn, at han troede, vi spiste chips og så film, når han sov (det gør vi også men altså....
). Så fik vi en fin snak om voksenansvar og børneansvar. Og.... så lagde han sig ned og sov. Og er fortsat med det. 99 ud af 100 dage uden problemer.
Så vi lader alt rod/opvask stå efter aftensmaden, giver den en sidste skalle med fx at spille spil og så kursen mod putningen. Vi taler kort om dagen, en bog og godnat. Vi sætter en tydelig ramme for putningen. Og så triller vi ned og rydder op. Lige pt mødes min mand og jeg i sofaen kl. 20. Begge børn sover. Alle pligter gjort.
Når dine børn er så store, har du så talt med dem om hvorfor, de ikke vil sove? Altså rigtigt talt. Ikke om aftenen. Men sådan 1:1.
Lillesøster får ikke lov til at udvikle samme putterutine. Hun falder selv i søvn i barnevognen og om aftenen. Ingen grund til at gentage lige den del
.
Vh.