Legetøj, hvordan griber I det an?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.864 visninger
14 svar
14 synes godt om
6. juli 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Altså, det lyder nok dumt i jeres ører og er et seriøst first world problem, men jeg synes det er tid til en oprydning og vil nok mest høre hvordan I griber det an når det kommer til at skille sig af med det legetøj jeres børn (måske) ikke bruger længere. 

Barnet her er snart 4 år og har et legekøkken med det hele. Han rører det aldrig, men min erfaring siger mig, at han gerne vil lege med det hvis det pludselig er væk. Men det står bare og samler støv og fylder i stuen, og hvis han vil lave mad, kan han jo være med i det rigtige køkken.

Hvad gør I - fx:

1) siger nu er det slut, det skal sælges og så køber vi noget nyt

2) fjerner det i hemmelighed, sælger ogog lader som om det er blevet væk

3) gemmer væk i al hemmelighed i en periode for at se om det er savnet inden det sælges videre

4) andre gode ideer er yderst velkomne 

Dette spørgsmål kan også bruges på nogle af de mange andre ting som står i gemmerne. Men nogle gange kommer han og siger han gerne vil lege med et eller andet han er kommet i tanke om han har set på loftet. fx en togbane eller noget. Leger med det én dag og så er det ikke spændende mere. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vores er godt nok 7 så nu tager vi en snak om det, hvis der er noget som skal videre. Ved 4 år tror jeg bare vi tog beslutningen og solgte tingene uden at advare om det. Ellers kom vi aldrig af med noget.

Prøv evt at finde en anden placering til legekøkkenet hvis det er muligt, så han bliver bevidst om at det findes og ikke bare er en del af indretningen.

Anmeld Citér

6. juli 2022

ErDuHerIkkeSnart

Minime2018 skriver:

Altså, det lyder nok dumt i jeres ører og er et seriøst first world problem, men jeg synes det er tid til en oprydning og vil nok mest høre hvordan I griber det an når det kommer til at skille sig af med det legetøj jeres børn (måske) ikke bruger længere. 

Barnet her er snart 4 år og har et legekøkken med det hele. Han rører det aldrig, men min erfaring siger mig, at han gerne vil lege med det hvis det pludselig er væk. Men det står bare og samler støv og fylder i stuen, og hvis han vil lave mad, kan han jo være med i det rigtige køkken.

Hvad gør I - fx:

3) gemmer væk i al hemmelighed i en periode for at se om det er savnet inden det sælges videre

Dette spørgsmål kan også bruges på nogle af de mange andre ting som står i gemmerne. Men nogle gange kommer han og siger han gerne vil lege med et eller andet han er kommet i tanke om han har set på loftet. fx en togbane eller noget. Leger med det én dag og så er det ikke spændende mere. 

Mine er 3 og 6 og jeg bryder mig ikke for alvor om for mange ting, så der sorteres hårdt og købes kun minimum. Det ved mine unger godt - og jeg oplever at de leget meget mere fordybet og kreativt når ikke værelset ikke flyder med “tilbud”. Så hos mig er det primært nummer et … men uden at jeg køber nyt til gengæld. Børnene kan godt forstå at ting man alligevel ikke leger med, med fordel kan foræres til andre, som bliver glade for det. Og jeg fjerner selvfølgelig ikke ting, de er glade for og leger godt med, det er klart. 

Anmeld Citér

6. juli 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Vi har altid snakket med vores datter om, hvad der skal væk. Altså da hun blev en alder, hvor vi kunne snakke om det. Så hun har hver gang været med til beslutningen. Det er jo hendes ting, så vi vil ikke bare fjerne det andet end fx gamle tegninger, ødelagte smådele og i den dur. Ønsker hun sig nyt legetøj, så kan vi også finde på at sige til hende, at så skal hun finde noget af det gamle og sælge/smide ud (alt efter stand). 

Vi sælger de ting, der er salgsbare OG når vi så har solgt noget, så ryger pengene ind på vores datters bankkonto. Igen, det er jo hendes ting, hun har fået i gave osv. Indimellem får hun også lov til at købe noget for hendes egne penge. Det er der også en læring i. Hun er nu 6 1/2 år. 

Anmeld Citér

6. juli 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Mine er 3 og 6 og jeg bryder mig ikke for alvor om for mange ting, så der sorteres hårdt og købes kun minimum. Det ved mine unger godt - og jeg oplever at de leget meget mere fordybet og kreativt når ikke værelset ikke flyder med “tilbud”. Så hos mig er det primært nummer et … men uden at jeg køber nyt til gengæld. Børnene kan godt forstå at ting man alligevel ikke leger med, med fordel kan foræres til andre, som bliver glade for det. Og jeg fjerner selvfølgelig ikke ting, de er glade for og leger godt med, det er klart. 

Vi har ikke mange ting, og går ikke ind for at børn skal have store mængder legetøj. Så den er vi allerede med på. Men tænker måske mere på hvornår er et barn rigtig færdig med noget. Har været for hårdhændet i oprydning tidligere hvor jer troede det var overstået legetøj, men det var det så ikke alligevel viste det sig  så nu er jeg bare i tvivl om hvornår legetøjet er klar til at komme videre til andre der kan have glæde af det

Anmeld Citér

6. juli 2022

Mrs.

Enten har jeg stilt det væk og set om det bliver efterspurgt (bliver det aldrig) 

og ellers har vi altid doneret brugt legetøj, tøj mm. 
så min søn har fra han var 2-3 år været med til at sortere ca hvert halve år, hvor jeg forklarer det er til børn der ikke har så meget fx. Og så er vi nede og aflevere det sammen diverse steder. 
det har gjort han idag som 11 årig selv tømmer ud i sit tøj løbende i en pose, og når den er fuld Beder han om vi kan køre ned og donere det

Anmeld Citér

6. juli 2022

anna111

Profilbillede for anna111

Har altid  bare selv taget beslutningen og solgt det /smidt det ud vis det ikke blev leget med mere. Ellers ville jeg aldrig få smidt noget ud.

Og så har jeg snakket med mine børn om det bag efter vis de lagde mærke til det var væk

Anmeld Citér

7. juli 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen
anna111 skriver:

Har altid  bare selv taget beslutningen og solgt det /smidt det ud vis det ikke blev leget med mere. Ellers ville jeg aldrig få smidt noget ud.

Og så har jeg snakket med mine børn om det bag efter vis de lagde mærke til det var væk

Det synes jeg helt ærligt ikke, man bare kan. Det er jo ting, de har fået. Du ville vel også blive knotten, hvis en anden kom og sorterede i dine ting. Derfor får min datter også pengene for de ting, hun vælger at sælge. Det kunne måske motivere dine børn til også at finde ting at sælge. 

Tøj er lidt noget andet. Her vokser de jo fra det og får i stedet noget nyt. 

Anmeld Citér

7. juli 2022

AnoMor

Minime2018 skriver:

Hvad gør I - fx:

Min søn er godt nok 7 så han er med i udrydningen. Men da han var 4 der fjernede jeg bare tingene. Han opdagede sjældent det var det og når han gjorde og spurgte efter det sagde jeg bare som det var. At det var kommet videre til et andet barn fordi han var blevet for stor til det også flyttede fokus over på alt det andet legetøj han har. Det gav aldrig problemer. 

Anmeld Citér

7. juli 2022

Kastanje

Jeg vil aldrig smide noget ud eller sælge uden at snakke med mine børn om det. De er 8 og 13 nu.

Har gjort det en gang og min søn blev virkelig skuffet. Det er deres ejendom/ gaver osv. jeg ville også blive sur hvis en solgte min parfume jeg ikke lige havde brugt i et halvt år

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.