Navn..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juli 2022

Anonym

AnoMor skriver:

Okay det er ikk hvad der står på mødrehjælpens hjemmeside. 

https://familieretshuset.dk/foraeldreansvar/foraeldreansvar/foraeldremyndighed/hvad-betyder-foraeldremyndighed

Jeg vil læse på familieretshuset hjemmeside før mødrehjælpen. De har alligevel udarbejdet det

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juli 2022

AnoMor

https://familieretshuset.dk/foraeldreansvar/foraeldreansvar/foraeldremyndighed/hvad-betyder-foraeldremyndighed

Jeg vil læse på familieretshuset hjemmeside før mødrehjælpen. De har alligevel udarbejdet det

Jamen synes da selv du skal prøve at trykke på det fine plus “Læs mere” og læs resten og ikk bare det overordnede  

copypaste fra siden:

Hvis jeres barn er født EFTER 1. oktober 2007

Så har I fælles forældremyndighed, hvis:

• I var gift med hinanden da barnet blev født eller blev gift senere
  • I var separeret, da barnet blev født, og faren i den forbindelse anerkendte faderskabet eller blev dømt til at være far i en faderskabssag ved retten
  • I underskrev en fælles omsorgs- og ansvarserklæring, da barnet blev født
  • I var gift med hinanden inden for de sidste 10 måneder, før barnet blev født
  • I har indsendt en blanket om aftale om fælles forældremyndighed til Familieretshuset eller retten
  • I har boet sammen inden for de sidste 10 måneder før barnet blev født, og faren i den forbindelse anerkendte faderskabet eller blev dømt til at være far i en faderskabssag ved retten

I alle andre situationer har moren forældremyndigheden alene ifølge loven.

Anmeld Citér

3. juli 2022

Anonym

AnoMor skriver:

Jamen synes da selv du skal prøve at trykke på det fine plus “Læs mere” og læs resten og ikk bare det overordnede  

copypaste fra siden:

Hvis jeres barn er født EFTER 1. oktober 2007

Så har I fælles forældremyndighed, hvis:

• I var gift med hinanden da barnet blev født eller blev gift senere
  • I var separeret, da barnet blev født, og faren i den forbindelse anerkendte faderskabet eller blev dømt til at være far i en faderskabssag ved retten
  • I underskrev en fælles omsorgs- og ansvarserklæring, da barnet blev født
  • I var gift med hinanden inden for de sidste 10 måneder, før barnet blev født
  • I har indsendt en blanket om aftale om fælles forældremyndighed til Familieretshuset eller retten
  • I har boet sammen inden for de sidste 10 måneder før barnet blev født, og faren i den forbindelse anerkendte faderskabet eller blev dømt til at være far i en faderskabssag ved retten

I alle andre situationer har moren forældremyndigheden alene ifølge loven.

Men det er jo i virkelig sjælden tilfælde at faderen ikke findes og der ikke underskrives en omsorgs og ansvarerklæring- det sker vist kun i sager hvor faderen er umulig at opstøve. jeg vil da håbe for barnet at dens mor har været bevidst om hvem hun har haft sex med. 

Anmeld Citér

3. juli 2022

AnoMor

Anonym skriver:

Men det er jo i virkelig sjælden tilfælde at faderen ikke findes og der ikke underskrives en omsorgs og ansvarerklæring- det sker vist kun i sager hvor faderen er umulig at opstøve. jeg vil da håbe for barnet at dens mor har været bevidst om hvem hun har haft sex med. 

Ikke desto mindre er har hun fulde forældremyndighed indtil han har underskrevet erklæringen. Og som hun siger. Så ved hun ikke om han er der når barnet er født. Så som udgangspunkt har hun altså den fulde forældremyndighed som jeg startede med at sige. 

Men NÅR der så er skrevet under. Så den fælles også deles børnechecken. 

Anmeld Citér

4. juli 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Husk at det er lovpligtigt at registrere faderskabet. Ellers starter der en faderskabssag. Dette er blot en venlig reminder, så hverken han eller du tror, at han kan vælge det fra. 

Han skal også registrere faderskabet for at videregive sit efternavn ;-)

https://familieretshuset.dk/foraeldreansvar/foraeldreansvar/faderskab/hvis-du-vil-registrere-faderskab-til-nyfoedt-barn-1

Anmeld Citér

4. juli 2022

Mrs.

Emma1708 skriver:

Som udgangspunkt ville jeg vælge den rækkefølge som klingede best. Men personligt havde jeg valgt mit efternavn til sidst, fordi hvis det viser sig, at faren ikke kommer til at være til stede senere i livet, så er det træls at have hans efternavn sidst

Nu er i hverken kærester eller bor sammen, så vil jeg mene, at det er dig der bestemmer da det er dig der får fuld forædremyndighed over barnet. 

Hun får ikke automatisk fuld forældremyndighed over barnet når faren er i billedet. 

Anmeld Citér

4. juli 2022

Mrs.

Mrs. skriver:

Hun får ikke automatisk fuld forældremyndighed over barnet når faren er i billedet. 

Hvis vel og mærke han er der og får skrevet erklæringen under.. min søns far fik erklæringen ved fødslen. Tænker hvis han er der nu og vil have sit efternavn der er han der nok også til fødslen eller så snart barnet er født

Anmeld Citér

4. juli 2022

AnoMor

Mrs. skriver:

Min søns far var der under hele forløb inkl fødsel. Han fik ingen erklæring og jeg havde fuld forældremyndighed. Jeg skulle selv gå ind og fraskrive den og han skulle underskrive. 

Anmeld Citér

4. juli 2022

Mrs.

AnoMor skriver:

Min søns far var der under hele forløb inkl fødsel. Han fik ingen erklæring og jeg havde fuld forældremyndighed. Jeg skulle selv gå ind og fraskrive den og han skulle underskrive. 

Vi fik den udleveret på hospitalet

Anmeld Citér

4. juli 2022

AnoMor

Mrs. skriver:

Vi fik den udleveret på hospitalet

Det må være forskelligt har hospital til hospital så. Men i sidste ende har mor fuld forældre myndighed indtil far har underskrevet eller der er lavet faderskabssag hvis der ikk underskrives frivilligt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.