Hvor meget deltager far hjemme hos jer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juli 2022

Anonym

Mrs. skriver:

Det er jo ikke 1-1 hvis hun ikke laver noget husligt derhjemme udover at sidde med baby? 

Det er jo fuldstændig vanvittigt at han skal arbejde, hjem og vaske tøj, gøre rent og lave mad - fordi hun tager sig af baby? 
min mand havde fået en hjerneblødning! 

Godt nok kræver baby kærlighed og opmærksomhed - men man kan fandme som det mindste sørge for vasketøjet er ordnet, der er støvsuget og taget skrald ud mm. Til ens mand kommer hjem fra arbejde, Og så eventuelt skiftes til at lave aftensmad! 

At han skal være på job hele dagen, og så tage hjem og “arbejde” - så er det da klart han ikke har overskud til også at skulle tage sig af baby oveni. 

Jeg synes bestemt TS skulle se og få påtaget sig nogen af alle de pligter og få lavet noget i hjemmet. Det er bestemt ikke hendes mands opgave når hun går hjemme på barsel, og det er altså HELT normalt at man som mor både holder hjemmet og passer barnet/børnene.

Jeg kan hverken læse det ene eller andet ud af tråden, men min pointe er jo også, at det netop skal være 1-1. De skal skiftes om barn og huslige pligter. Da mit barn havde den alder, ammede jeg i døgndrift og hun sov ofte på mig, hvis det skulle være andet end 20 minutters lute. Der blev ikke fyldt opvasker, taget skrald ud osv. Han kom hjem til en hængt kone, som gladeligt smed barnet i hans arme og gjorde alt det, der også skal gøres...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2022

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Sorry nu er jeg lidt hård, men jeg skal lige vide, om du forventer, at far arbejder, klarer 90% af hjemmet, laver mad OG tager sig af baby, imens du slapper af? 

For ærligt så brænder din mand sammen, og det er ikke fair.. 

Jeg ved udmærket, hvordan det er med en baby, der ikke vil sove.. Vores datter gad ikke engang sove på mig, og hun skulle også hele tiden beskæftiges.. Men jeg kunne på trods af en kæmpe depression og belastningsreaktion og en umulig baby, stadig ordne vasketøj, rydde op, handle ind, hjælpe med maden og hjælpe med at ordne køkken, samt jeg i weekenderne hjalp med at gøre rent.. Så det tænker jeg nu også, at du kan.. 

I aften siger du til din mand "i dag laver jeg mad, dækker bord og ordner køkken, og så lægger du mobilen og leger med baby og gør baby klar til seng".. Så får du fri for baby, og din mand får fri for alle de andre pligter.. I bliver i hvert fald nødt til at dele opgaverne mere op, så ingen af jer står for det hele 

Nej bestemt ikke at han ordner det hele, ville bare gerne han ønskede at bytte så jeg lavede maden, tog vasketøjet ovs. Men pointen er han ikke kan fordybe sig i tiden med hans barn, føler jeg. Altså rollen ender alligevel tilbage i det samme. Fordi han ikke kan koncentrerer sig og sidder med sin mobil, ellera giver han sig i kast med noget andet og så ligger vores barn jo bare der. Og så går jeg automatisk ned og er sammen med vores barn, der jo søger vores opmærksomhed. Alle disse ting har vi snakket om gang på gang. Så egentligt ville jeg med opslaget om hvordan det var hos andre, om det er delt om som hjemme hos os. Altså baby er 100% mors, og far bare kortvarige leger med sit barn. Kan jo være det er helt normalt og jeg bare syntes det er super stramt fordelt, for jeg ser ham kunne gå på toilet, og diverse ting. Hvor jeg bliver nød til at have mit barn med mig overalt. Jeg vil ikke han ordner mere, jeg vil måske bare gerne han kunne tage vores barn.

Anmeld Citér

4. juli 2022

DagGry

Profilbillede for DagGry

Jeg tror, det bliver langt nemmere og mere naturligt for din mand at tage over på barnet på sigt, for der er mange mænd, der virkelig har svært ved at fordybe sig med en halvt år gammel baby, da den simpelthen ikke giver dem nok igen til, at mændene/fædrene kan holde koncentrationen.

Jo ældre børnene bliver, jo mere giver de igen, og så synes fædrene, at de bedre kan komme på banen, og de føler pludselig en mening med at tilbringe tid med deres børn.  

Anmeld Citér

4. juli 2022

fehår

DagGry skriver:

Jeg tror, det bliver langt nemmere og mere naturligt for din mand at tage over på barnet på sigt, for der er mange mænd, der virkelig har svært ved at fordybe sig med en halvt år gammel baby, da den simpelthen ikke giver dem nok igen til, at mændene/fædrene kan holde koncentrationen.

Jo ældre børnene bliver, jo mere giver de igen, og så synes fædrene, at de bedre kan komme på banen, og de føler pludselig en mening med at tilbringe tid med deres børn.  

Jeg er enig med det her svar, men jeg vil lige tilføje, at det med fordel også kan trænes. Hvis far for ofte undgår at stå alene med baby, gavner det jo ikke ligefrem relationen. Så derfor ville jeg simpelthen nogle gange "tvinge" far til at tage baby i længere stræk, f.eks. ved at sige, at jeg går i bad og først er ude igen om 20 minutter. På den måde er far nødt til at være på lidt længere tid ad gangen. 

Anmeld Citér

4. juli 2022

Kir

DagGry skriver:

Vil lige indskyde at jeg synes ikke man kan bruge køn som undskyldning - selvom jeg ved mange gør det.

Min kæreste og jeg havde samme fordeling som TS og hendes kæreste, og jeg ville også ønske det havde været anderledes. For mig har det aldrig været hyggeligt og givende at sidde og dikkedikke og aktivere min baby. Men jeg har gjort det, fordi det skulle gøres og det var vigtig for mit barn. Og der føler jeg min kæreste ikke har haft den samme følelse af forpligtelse. Måske også fordi han vidste jeg gjorde det.

TS jeg tænker der er flere løsninger. Enten så må du acceptere at når din kæreste har baby, så gør han det på sin måde. Og så nyd at du kan lave andre ting. Om det er at du laver mad, vasker tøj eller tager ud og ser nogle veninder eller går en tur kan du jo finde ud af. Eller også så må I aftale at når baby er vågen, så lægger I jeres mobiler i et andet rum. 

Anmeld Citér

4. juli 2022

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Anonym skriver:

Nej bestemt ikke at han ordner det hele, ville bare gerne han ønskede at bytte så jeg lavede maden, tog vasketøjet ovs. Men pointen er han ikke kan fordybe sig i tiden med hans barn, føler jeg. Altså rollen ender alligevel tilbage i det samme. Fordi han ikke kan koncentrerer sig og sidder med sin mobil, ellera giver han sig i kast med noget andet og så ligger vores barn jo bare der. Og så går jeg automatisk ned og er sammen med vores barn, der jo søger vores opmærksomhed. Alle disse ting har vi snakket om gang på gang. Så egentligt ville jeg med opslaget om hvordan det var hos andre, om det er delt om som hjemme hos os. Altså baby er 100% mors, og far bare kortvarige leger med sit barn. Kan jo være det er helt normalt og jeg bare syntes det er super stramt fordelt, for jeg ser ham kunne gå på toilet, og diverse ting. Hvor jeg bliver nød til at have mit barn med mig overalt. Jeg vil ikke han ordner mere, jeg vil måske bare gerne han kunne tage vores barn.

Nu spørger jeg måske dumt: men kan jeres barn ikke lide at være på gulvet? Du må gerne rette mig, hvis jeg har misforstået, men behøver han lege med baby 100 procent hele tiden? (Igen, jeg kan have misforstået dig)

Jeg tror måske også, at du skal acceptere, at han er sammen med jeres barn på hans måde. Men det lyder til, at han skal have lov til at være der mere for jeres barn, så du måske kan lave praktiske ting og få lidt luft?

Herhjemme lavede jeg praktiske ting imens jeg havde baby, men langt fra alt og hver dag(hvis man var helt smadret pga. manglende søvn osv. Så byttede vi, når vi kom hjem, så jeg kunne få luft og lave noget andet fx. vasketøjet  

Han har dog altid lavet aftensmad, fordi jeg er dårligt i et køkken, hvor jeg fx. Har andre faste ting, som han så ikke gør. 

jeg håber, at I finder en løsning, hvor I begge kan være i det

Anmeld Citér

4. juli 2022

123nn

Profilbillede for 123nn

Jeg tror det er fordi de ikke ved hvad de skal gøre. Det var det samme med min mand og vores første barn. Det hjalp da han kom på barsel og de havde alene tid. Og så vil jeg sige at med barn nummer to har været helt anderledes og han er meget mere på. Jeg tror det du måske kan gøre er at sige på lørdag kører jeg ud og handler alene eller i dag tager jeg mig et godt langt bad. Det er vigtigt at sige hvad du gerne vil have fra ham. 

Anmeld Citér

5. juli 2022

Anonym

Jeg kan godt forstå dig trådstarter. Med vores 4-årige er det faktisk lidt omvendt herhjemme. Far er enormt tålmodig med hende, og jeg har lidt svært ved at fordybe mig i leg og flygter nok lidt til tider. Så jeg kender også din mands følelse. Til gengæld er jeg så bedre til at inddrage vores barn i det, jeg laver. Maler jeg et skur, så får hun grimt tøj på og en pensel i hånden fx. Måske i kan snakke om, at far kan lave noget, hvor han inddrager jeres barn bedre i nogle ikke dikke-dikke aktiviteter? Selvfølgelig er det ikke okay, at han hiver mobilen frem og er "sammen med jeres barn på hans måde", som en anden skriver. Han må finde en bedre måde. De kan samle en sandkasse sammen, de kan gå tur med barnevognen, mens du er i bad, de kan luge ukrudt imens sønnen får en spand grankogler og sten og andet sjovt at ligge med på legetæppe tæt på. I kan lave spiseligt slim eller modellervoks. Far kunne få en fast dag, hvor han tog til babysvømning �� Et eller andet, som ikke helt er så kedeligt

Anmeld Citér

5. juli 2022

Anonym

Jeg tror du skal acceptere, at din mand ikke er dig. 
Han kan ikke / er ikke i stand til at være sammen med barnet, på samme måde som dig, eller som du gerne vil have / forlanger han skal være. 

Baby skal selvfølgelig ikke ligge og græde og skrige i vilde sky, mens far bare sidder og glor telefon. - Så er der jo noget galt, hvis man ignorer det. 

Men hvis det fordi han sidder ved siden af baby, har øje på baby og baby ikke er utilfreds. 
Så tænker jeg du skal lære at acceptere at det er sådan. og der nok kommer mere fordybning, når baby bliver større og kan mere. 

Hvis ikke en dialog hjælper, og han ikke selv tilbyder i bytter. Så synes jeg da bare du skal sige "Imorgen, der bytter vi" 
DU har ansvar for baby, og jeg laver mad til os. 
eller, du må lige holde baby, for nu trænger jeg altså virkelig til et dejligt bad, der er mere end 5 min. 

Og så slip ansvaret ! aflever baby, og så lad være at dømme på hvordan han tager ansvaret, hvis ikke det er hvordan du har forestillet dig han skal gøre det. 
tag dit bad - og nyd det !

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.