B12 mangel ved unge, bekymret mor!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2022

Mom

Profilbillede for Mom
fehår skriver:

Måske læser jeg forkert, men hvis hun får en multivitamin med jern i, optager hun ikke jernet derfra ret godt. De andre ting i multivitaminer gør, at man kun optager meget lidt af jernet, sagde min læge til mig, da jeg led af jernmangel. Bedre med en jerntablet for sig selv, allerhelst med noget frugt eller juice samtidig. Jeg kan varmt anbefale AminoJern.

Lægen har sagt at hun skal have multivitaminen og ikke en jerntablet alene, men måske det ændre sig, det ved jeg ikke. Der er nemlig udsving i blodprøverne mht jern og blodprocent, den ene månede er begge tal lave og den anden månede er de okay, dog er B12 hele tiden al for lavt.

Det er ret forvirrende..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2022

fehår

Mom skriver:

Lægen har sagt at hun skal have multivitaminen og ikke en jerntablet alene, men måske det ændre sig, det ved jeg ikke. Der er nemlig udsving i blodprøverne mht jern og blodprocent, den ene månede er begge tal lave og den anden månede er de okay, dog er B12 hele tiden al for lavt.

Det er ret forvirrende..

Det lyder meget forvirrende. Jeg har kun erfaring med jernmangel, desværre, men hvis det er tilfældet, er en multivitamin nok ikke nok. Jeg håber, I snart får nogle klare svar

Anmeld Citér

26. juni 2022

B&J

Mom skriver:

Lægen vil helst ikke give indsprøjtninger når hun er så ung, men det kan jo være at de ændre mening. Hun får en mulitivitamin der indeholder jern overni, også er vi ret fokuseret på kosten, men hun er forsat ret medtaget, desværre..

Ja men det er jo ikke sikkert det er nok jern det kan være hun skal have en ekstra pille oven i men ja det må de nye blodprøver jo fortælle har hun fået menstruation ? 
fordi det kan også være med til hun skal have mere jern 

Anmeld Citér

26. juni 2022

Mom

Profilbillede for Mom
B&J skriver:

Ja men det er jo ikke sikkert det er nok jern det kan være hun skal have en ekstra pille oven i men ja det må de nye blodprøver jo fortælle har hun fået menstruation ? 
fordi det kan også være med til hun skal have mere jern 

Ja det har hun, det har hun haft i snart halvandet år. 

Anmeld Citér

26. juni 2022

Anonym

Jeg har haft lav b12 siden jeg var 18, men det er ikke noget der har bekymret mig  det er jo bare ligesom en vitaminpille? 

Anmeld Citér

26. juni 2022

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg har haft lav b12 siden jeg var 18, men det er ikke noget der har bekymret mig  det er jo bare ligesom en vitaminpille? 

Det bekymre mig ikke at hun skal tage pillen. Det bekymre mig, at hun er medtaget, med konstant træthed, bleg, let til sygdom og måske lidt glemsom. Det virker som om at pillerne ikke rigtigt virker, men jeh ved heller ikke hvor hurtigt de normalt virker. 

Anmeld Citér

26. juni 2022

Timf

Profilbillede for Timf

Jeg har selv B12 mangel og opdagede det da jeg altid havde ondt i maven og at jeg kunne sove i døgndrift ��

Jeg fik også super mange piller over to måneder da det ikke virkede. 

Jeg får nu en indsprøjtning i balden hver anden måned, den gør lidt nas især hvis balden er kold om vinteren, da det er en del væske som sprøjtes ind. 

Jeg kunne mærke en kæmpe forskel allerede et par dage efter første sprøjte.

Så hvis pillerne ikke hjælper kan det være at lægen anbefaler sprøjten. Når det er ved at være tid til at jeg skal have min bliver jeg bare ekstra træt 

Anmeld Citér

26. juni 2022

Mom

Profilbillede for Mom
Timf skriver:

Jeg har selv B12 mangel og opdagede det da jeg altid havde ondt i maven og at jeg kunne sove i døgndrift ��

Jeg fik også super mange piller over to måneder da det ikke virkede. 

Jeg får nu en indsprøjtning i balden hver anden måned, den gør lidt nas især hvis balden er kold om vinteren, da det er en del væske som sprøjtes ind. 

Jeg kunne mærke en kæmpe forskel allerede et par dage efter første sprøjte.

Så hvis pillerne ikke hjælper kan det være at lægen anbefaler sprøjten. Når det er ved at være tid til at jeg skal have min bliver jeg bare ekstra træt 

Det med ondt i maven havde jeg slet ikke overvejet kunne være pga B12, men det har min datter hver dag! Jeg troede det var pga skoleskift. Det lyder som om, at vi skal snakke om den indsprøjtning med lægen. 

Tak for svar  

Anmeld Citér

26. juni 2022

Timf

Profilbillede for Timf
Mom skriver:

Det med ondt i maven havde jeg slet ikke overvejet kunne være pga B12, men det har min datter hver dag! Jeg troede det var pga skoleskift. Det lyder som om, at vi skal snakke om den indsprøjtning med lægen. 

Tak for svar  

Ja gør det

Det kan være at de anbefaler at hun tager nogle flere piller hen over den næste måned. Tror jeg tog imellem 5-7 piller om dagen indtil de kunne se at det heller ikke hjalp. Hvor de så først der anbefalede sprøjten det normale er vist at man får den hver tredje måned men jeg får den hver anden 

Anmeld Citér

26. juni 2022

Anonym

Jeg har også i mange år lidt af alvorlig B12 mangel sammen med en anden, mindre alvorlig mavetarmsygdom der giver mig udfordringer med at optage noget næring. Jeg havde alle de symptomer din datter har. Pillerne hjalp intet. Det var først da jeg begyndte at få indsprøjtninger at det hjalp. Jeg får dem hver anden måned for hvis der går for længe imellem så bliver jeg stille og rolig dårlig igen. Jeg tror jeg fik pillerne i nogle omgange af nogle måneder, men først da jeg skiftede lægehus så sagde en læge at det intet nyttede at give pillerne hvis man har udfordringer med optagelsen af det. 

Jeg er rimelig åben omkring det, og har mødt overraskende mange der får behandling for B12-mangel enten får indsprøjtninger eller i pilleform, og mange uden at fejle andet eller kun noget mindre alvorligt. Jeg forstår din bekymring omkring din datter, og jeg tror I skal have en snak med lægen omkring indsprøjtningerne når pillerne ikke virker. Men håber det kan give ro at vide at mange med B12 mangel har de samme symptomer og mange fejler ikke andet end manglen. 

Gode tanker til jer :-) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.