B12 mangel ved unge, bekymret mor!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.569 visninger
23 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. juni 2022

Mom

Profilbillede for Mom

Godaften,

Er der nogle af jer der har børn +12 år, som har haft B12 mangel, eller har I selv haft det som unge?

Jeg spørger fordi min datter på 14 år, har lavt B12, i sådan en grad at hun nu havde været i tablet behandling i 1 måned. Men hun får det bare ikke bedre hun er forsat meget meget træt, bleg, let til sygdom og faktisk også lidt glemsom. Vi er hverken veganere eller vegetar herhjemme og spiser alsidig kost.

Jeg er selvsagt bekymret for mit barn. Vi skal have (endnu) en kontrolblodprøve i næste uge, og flygter at B12 tallet slet ikke er blevet bedre.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2022

Meyer

Profilbillede for Meyer

To af mine piger har b12 mangel. Hos den ene kan det klares med en vitaminpille om dagen. Den anden er har været på 3 mdr pille kur. Der efter vitaminpille i 6 mdr og en mdr skal hun have taget blodprøve igen. Hun ender nok med at skal have indsprøjtninger. Da der er meget som tyder på at hun ikke kan optag B12. Vi er ikke vegetar eller veganer. 
Ingen af mine har eller har haft symptomer, det blev opdaget ved et tilfælde. 

Anmeld Citér

25. juni 2022

Mom

Profilbillede for Mom
Meyer skriver:

To af mine piger har b12 mangel. Hos den ene kan det klares med en vitaminpille om dagen. Den anden er har været på 3 mdr pille kur. Der efter vitaminpille i 6 mdr og en mdr skal hun have taget blodprøve igen. Hun ender nok med at skal have indsprøjtninger. Da der er meget som tyder på at hun ikke kan optag B12. Vi er ikke vegetar eller veganer. 
Ingen af mine har eller har haft symptomer, det blev opdaget ved et tilfælde. 

Tak for svar. 

Jeg syntes det er hårdt, for min datter har symptomer og det virker som om at B12 tablet behandlingen ingen indvirkning har. 

Ved du om dine døtre også har lav blodprocent og jernmangel? For det svinger nemlig hos min.

Anmeld Citér

25. juni 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Mom skriver:

Godaften,

Er der nogle af jer der har børn +12 år, som har haft B12 mangel, eller har I selv haft det som unge?

Jeg spørger fordi min datter på 14 år, har lavt B12, i sådan en grad at hun nu havde været i tablet behandling i 1 måned. Men hun får det bare ikke bedre hun er forsat meget meget træt, bleg, let til sygdom og faktisk også lidt glemsom. Vi er hverken veganere eller vegetar herhjemme og spiser alsidig kost.

Jeg er selvsagt bekymret for mit barn. Vi skal have (endnu) en kontrolblodprøve i næste uge, og flygter at B12 tallet slet ikke er blevet bedre.. 

Lider selv af B12 mangel.. Og får hun d-vitamin også? For de plejer at følges ad.. 

Og da jeg startede med det, skulle jeg have et mega boost med 3 piller om dagen (skulle helst have det flydende, men kan ikke lide nåle, så fik lov til at tage piller) samt jeg skulle have jern, da B12 mangel ofte giver d-vitamin mangel og de to ting giver ofte jernmangel.. 

Så hun skal nok både have d-vitamin og jern.. Og det er vigtigt at fortsætte d-vitaminen medmindre den selvfølgelig er ved at blive for høj.. Og så skal hun helst tjekkes en gang hvert halve år, når tallene er stabile 

Anmeld Citér

25. juni 2022

Mom

Profilbillede for Mom
Unicorn1 skriver:

Lider selv af B12 mangel.. Og får hun d-vitamin også? For de plejer at følges ad.. 

Og da jeg startede med det, skulle jeg have et mega boost med 3 piller om dagen (skulle helst have det flydende, men kan ikke lide nåle, så fik lov til at tage piller) samt jeg skulle have jern, da B12 mangel ofte giver d-vitamin mangel og de to ting giver ofte jernmangel.. 

Så hun skal nok både have d-vitamin og jern.. Og det er vigtigt at fortsætte d-vitaminen medmindre den selvfølgelig er ved at blive for høj.. Og så skal hun helst tjekkes en gang hvert halve år, når tallene er stabile 

Hun får almindelig vitamin ved siden af sin B12 tablet behandling. Lige pt bliver der taget blodprøver hver månede, da B12 tallet iflg lægen er ret lavt og der udsving på jern og blodprocenten.

Jeg er selvfølgelig bekymret for at B12 manglen er symptom på noget mere alvorligt.

Anmeld Citér

25. juni 2022

Meyer

Profilbillede for Meyer

Hos mine er det kun B12 der er lavt. 

Anmeld Citér

25. juni 2022

Mom

Profilbillede for Mom
Meyer skriver:

Hos mine er det kun B12 der er lavt. 

Okay, tak fordi du tog dig tid til at svare

Anmeld Citér

25. juni 2022

B&J

Nej mit barn har det ikke men ved at hvis det ikke bliver bedre kan det være der skal et stik med b12 til og måske lidt hyppigt i starten så det kommer op på det normale igen

men ja det må lægerne jo vide alt om når i skal afsted igen, jeg får det fordi min krop ikke selv danner det mere og ved hvor skidt og syg man kan blive når man magler det i kroppen 

men kan se det også er jern så er det ikke nok kun med b12 der skal jern piller osv med oven i ved ikke om er igang med det? 

Anmeld Citér

25. juni 2022

Mom

Profilbillede for Mom
B&J skriver:

Nej mit barn har det ikke men ved at hvis det ikke bliver bedre kan det være der skal et stik med b12 til og måske lidt hyppigt i starten så det kommer op på det normale igen

men ja det må lægerne jo vide alt om når i skal afsted igen, jeg får det fordi min krop ikke selv danner det mere og ved hvor skidt og syg man kan blive når man magler det i kroppen 

men kan se det også er jern så er det ikke nok kun med b12 der skal jern piller osv med oven i ved ikke om er igang med det? 

Lægen vil helst ikke give indsprøjtninger når hun er så ung, men det kan jo være at de ændre mening. Hun får en mulitivitamin der indeholder jern overni, også er vi ret fokuseret på kosten, men hun er forsat ret medtaget, desværre..

Anmeld Citér

25. juni 2022

fehår

Mom skriver:

Lægen vil helst ikke give indsprøjtninger når hun er så ung, men det kan jo være at de ændre mening. Hun får en mulitivitamin der indeholder jern overni, også er vi ret fokuseret på kosten, men hun er forsat ret medtaget, desværre..

Måske læser jeg forkert, men hvis hun får en multivitamin med jern i, optager hun ikke jernet derfra ret godt. De andre ting i multivitaminer gør, at man kun optager meget lidt af jernet, sagde min læge til mig, da jeg led af jernmangel. Bedre med en jerntablet for sig selv, allerhelst med noget frugt eller juice samtidig. Jeg kan varmt anbefale AminoJern.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.