Offentliggørelse af graviditet vs. Privatliv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2022

Anonym trådstarter

Tak for input alle sammen. Jeg forsøger at vente og tage noget løsere tøj på, og håber folk kan holde deres nysgerrighed for sig selv til sommerferien. Jeg er blevet endnu mere fast besluttet på ikke at sige det. Og nu er det lige så meget fordi jeg bliver stædig. Jeg tog en snak med min leder og ikke nok med at det åbenbart er almindelig kendt at jeg har mistet tidligere, så "ved folk jo også du har været i fertilitetsbehandling, for de har jo spurgt, når du ikke har været her". Jeg er så skuffet,vred og frustreret over at hele min arbejdsplads åbenbart ved alt muligt om mit privatliv som er fortalt i fortrolighed.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2022

Anonym

Jeg er helt med på den her følelse af at noget rager ind i privatsfæren - det sker desværre, når man bliver gravid/ får børn. Når man allerede har børn i forvejen, så begynder nysgerrige spørgsmål (og måske egentligt bare small talk spørgsmål) allerede, når det ældste barn er ca. 2 år... Så vil folk gerne vide, hvornår man skal have den næste: Når man har brugt 13 måneder på at lave nr. 2 og har mistet undervejs, så er det bare ikke suuuuper sjovt, at folk spørger til det ved enhver lejlighed. Det syntes jeg også var grænseoverskridende.

Men det er en kulturting. Du skal gerne have børn inden du bliver 35, du skal gerne have nr. 2, når den første er ca. 2-3 år gammel, fremmede mennesker kan finde på at røre din mave, kommentere på dens størrelse, spørge til din termin, kalde dig tyk/fed/rund og lige op over med tvillinger osv. Når du får dine børn, så har folk holdninger til din opdragelse af dem. Privatsfæren bryder lidt sammen, når graviditet og børn kommer ind i billedet.

Anmeld Citér

15. juni 2022

Anonym

Anonym skriver:

Tak for input alle sammen. Jeg forsøger at vente og tage noget løsere tøj på, og håber folk kan holde deres nysgerrighed for sig selv til sommerferien. Jeg er blevet endnu mere fast besluttet på ikke at sige det. Og nu er det lige så meget fordi jeg bliver stædig. Jeg tog en snak med min leder og ikke nok med at det åbenbart er almindelig kendt at jeg har mistet tidligere, så "ved folk jo også du har været i fertilitetsbehandling, for de har jo spurgt, når du ikke har været her". Jeg er så skuffet,vred og frustreret over at hele min arbejdsplads åbenbart ved alt muligt om mit privatliv som er fortalt i fortrolighed.

Det er simpelthen ikke ok at det er fortalt at du har været i fertilitetsbehandling og umiddelbart vil jeg da mene at det overtræder GDPR reglerne. Jeg synes at du skal meddele din leder, at du er ked af at høre at det er blevet fortalt at du har været i behandling og mistet, da det kun var noget du fortalte til dem der absolut skulle vide det. Derudover så sørg fremover for at sige at de ting du fortæller er sagt i fortrolighed og at du ikke ønsker at det kommer videre (det burde ikke være nødvendigt, men det er det jo så åbenlyst alligevel).

Stort kram herfra! 

Anmeld Citér

15. juni 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er simpelthen ikke ok at det er fortalt at du har været i fertilitetsbehandling og umiddelbart vil jeg da mene at det overtræder GDPR reglerne. Jeg synes at du skal meddele din leder, at du er ked af at høre at det er blevet fortalt at du har været i behandling og mistet, da det kun var noget du fortalte til dem der absolut skulle vide det. Derudover så sørg fremover for at sige at de ting du fortæller er sagt i fortrolighed og at du ikke ønsker at det kommer videre (det burde ikke være nødvendigt, men det er det jo så åbenlyst alligevel).

Stort kram herfra! 

Ja det er super træls. Og jeg har faktisk sagt at jeg ikke vil have andre ved det. Egentlig behøvede jeg slet ikke fortælle dem noget, men jeg ville jo bare være en god medarbejder. Hvis der er noget en anden gang, så er der bare ingen, heller ikke ledelsen der får noget som helst at vide, som jeg ikke er tvunget til at oplyse. Tak for krammet.

Anmeld Citér

15. juni 2022

BabyIgen2022

Anonym skriver:

Ja det er super træls. Og jeg har faktisk sagt at jeg ikke vil have andre ved det. Egentlig behøvede jeg slet ikke fortælle dem noget, men jeg ville jo bare være en god medarbejder. Hvis der er noget en anden gang, så er der bare ingen, heller ikke ledelsen der får noget som helst at vide, som jeg ikke er tvunget til at oplyse. Tak for krammet.

What, er det din ledelse, der har fået det afvide og så er det sevet??? :O

Så ville jeg godt nok gå ind og give en ruffel. Det er ekstremt uacceptabelt. De har tavshedspligt.

Anmeld Citér

15. juni 2022

Anonym trådstarter

BabyIgen2022 skriver:

What, er det din ledelse, der har fået det afvide og så er det sevet??? :O

Så ville jeg godt nok gå ind og give en ruffel. Det er ekstremt uacceptabelt. De har tavshedspligt.

Jeg har fortalt det til ledelsen og to tætte kollegaer. Det kunne naturligvis være mine kollegaer, men sådan som det blev sagt lød det mere som om det var ledelsen og de to kollegaer siger de ikke har sagt noget. Det kan man selvfølgelig ikke vide om man kan stole på. Men fik at vide at folk jo havde spurgt hvor jeg var, når jeg var væk pga. Behandlingen og det var derfor de vidste det. Jeg må se om jeg kan nosse mig sammen til at få spurgt nærmere ind til det. Jeg fryser typisk lige i øjeblikket desværre.

Anmeld Citér

15. juni 2022

BabyIgen2022

Anonym skriver:

Jeg har fortalt det til ledelsen og to tætte kollegaer. Det kunne naturligvis være mine kollegaer, men sådan som det blev sagt lød det mere som om det var ledelsen og de to kollegaer siger de ikke har sagt noget. Det kan man selvfølgelig ikke vide om man kan stole på. Men fik at vide at folk jo havde spurgt hvor jeg var, når jeg var væk pga. Behandlingen og det var derfor de vidste det. Jeg må se om jeg kan nosse mig sammen til at få spurgt nærmere ind til det. Jeg fryser typisk lige i øjeblikket desværre.

Det kan jeg sagtens forstå. Kan du måske sende en mail? Skrive det som det er, at du er lidt ked af at høre, at folk ved du har været i behandling, når du har givet udtryk for, at det skulle holdes indenfor 4 vægge? At det er svært for dig at gå ind og snakke om det, fordi du er ked af det og skuffet over, at sådan noget er sevet fra ledelsen :/

Anmeld Citér

15. juni 2022

Anonym

BabyIgen2022 skriver:

Det kan jeg sagtens forstå. Kan du måske sende en mail? Skrive det som det er, at du er lidt ked af at høre, at folk ved du har været i behandling, når du har givet udtryk for, at det skulle holdes indenfor 4 vægge? At det er svært for dig at gå ind og snakke om det, fordi du er ked af det og skuffet over, at sådan noget er sevet fra ledelsen :/

God ide med mail, hvor du husker at nævne at det var sagt i fortrolighed. Og hvis de svarer bekræftende, så overvej om du vil gå videre med det til din fagforening. Det vil selvfølgelig brænde nogle broer, men tilliden har i al fald fået et knæk allerede... 

Anmeld Citér

15. juni 2022

Anonym

Anonym skriver:

Wow wow wow STOP! Har din leder fortalt de ting til dine kollegaer???!!! DET MÅ H*N IKKE!!! Har du ikke en tillidsrepræsentant du kan gå til og søge hjælp hos? Det er altså ulovligt.. de har tavshedspligt om personfølsomme ting. De må aldrig oplyse om dit fravær uden du har samtykket til det på forhånd! Glem alt hvad jeg skrev før om at sende en infomail ud.. det der er ikke okay! Jeg ville virkelig overveje om det var der min fremtid skulle være efter barsel.. fuck hvor er det tarveligt gjort!! 

Anmeld Citér

15. juni 2022

Girafmor

Ja, jeg bliver helt rasende på dine vegne. Sidder selv med tavshedspligt og persondata - og det der er simpelthen hamrende ulovligt!

Både før og efter GDPR blev indført i øvrigt! Dine personlige oplysninger, personsager i øvrigt, og grunde til folks fravær er da overhovedet ikke noget en leder "bare lige kan melde ud fordi folk spørger jo når du ikke er her".

Der ville jeg godt nok blive meget meget vred hvis det var mig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.