Anonym skriver:
Til det med maden er det meget forskelligt. Han svarer som regel ikke hvis jeg spørger om han vil have morgenmad, eller hvad han vil have. Hvis jeg så går i gang med at lave havregrød kan han godt finde på at sige "nej jeg vil have yoghurt". Og så siger jeg altid at det er derfor jeg spørger ham, så han kan fortælle hvad han vil have.
Jeg tænker ind imellem at det virker som om at han nægter at beskæftige sig med andet end hvad han lige nu synes er spændende. Og det er måske meget mor alt for alderen? Synes bare når jeg ser og hører andre børn på hans alder, så er de som regel helt anderledes meddelsomme.
Nu tager jeg udgangspunkt i min datter igen.. Hun er som sagt 3,5 år, og er på samme måde som din søn.. Vi kan sagtens opleve, at hun sidder inde på sit værelse og larmer og leger, og vi sidder inde i stuen og snakker roligt, om vi skal bage en kage i weekenden - DET hører hun og reagerer hun på..
Andre tidspunkter kan hun sidde lige ved siden af, og vi kan spørge "x hvad vil du have til aftensmad?", og vi skal spørge 3-4 gange og højere og højere, så vi til sidst småråber det til hende.. Først dér reagerer hun..
Så vi fik også sprogvurderet hende og fik tjekket hendes ører igen (hun har meget ørevoks og har dræn, så hun er hos ørelæge hvert halve år)..
Dagplejemoren havde sagt, at hun nærmest ingen forståelse eller ordforråd havde, for hun reagerede ikke på, hvad dagplejemoren sagde..
Så blev hun jo så sprogvurderet af både børnehavepædagogen og en høre-talekonsulent, og hun ligger LANGT over gennemsnittet.. De havde været tilfredse med 25% ud af 100 ved både forståelse og ordforråd.. Hun lå på 95% på forståelse og 83% på ordforråd..
Så som konsulenten sagde "hun har bare en dejlig selektiv hørelse og en dejlig selektiv måde at svare på.. Til stor frustration for forældre, men til stor fordel for hende, da hun er god til at mærke i sig selv, hvor hun vil koble fra og koble til".. Og ærlig talt så tror jeg, at du vil få samme svar fra en vurdering af din søn..
Men er du nervøs, kan du jo altid få ham vurderet