Andre med børn der ikke kan svare på spørgsmål?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.509 visninger
14 svar
12 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. maj 2022

Anonym trådstarter

Min søn er 3 år, og har aldrig været god til at svare på spørgsmål. Han har aldrig svaret på spørgsmål som "hvad hedder du?" "Hvor gammel er du?" "Har du leget med Viggo i dag?" Osv. Aldrig! Han vil gerne svare på fx "vil du ha" et stykke kage", ellers er der helt lukket. 

Han har ellers et fint sprog og et godt ordforråd og kan sagtens finde ud af at fortælle hvad han vil og ikke vil. Bare ikke hvis han bliver spurgt . Det er ret frustrerende, synes jeg.

Har overvejet om han fx har nogle autistiske træk, men synes der er meget der ikke passer på det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2022

Anonym

Anonym skriver:

Min søn er 3 år, og har aldrig været god til at svare på spørgsmål. Han har aldrig svaret på spørgsmål som "hvad hedder du?" "Hvor gammel er du?" "Har du leget med Viggo i dag?" Osv. Aldrig! Han vil gerne svare på fx "vil du ha" et stykke kage", ellers er der helt lukket. 

Han har ellers et fint sprog og et godt ordforråd og kan sagtens finde ud af at fortælle hvad han vil og ikke vil. Bare ikke hvis han bliver spurgt . Det er ret frustrerende, synes jeg.

Har overvejet om han fx har nogle autistiske træk, men synes der er meget der ikke passer på det.

Min på 3 år kan heller ikke, dog er han sprogligt bagud.

Måske kan du bruge den her https://nordicparenting.dk/du-gerne-have-dit-barn-fortaelle-sin-dag-proev-stedet-spoerge/

Anmeld Citér

25. maj 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Er det også, når I som forældre spørger?

Anmeld Citér

25. maj 2022

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Er det også, når I som forældre spørger?

Ja. Altså, vi spørger ham jo ikke hvad han hedder, men alle spørgsmål bliver som regel ignoreret (eller, han reagerer i hvert fald ikke på det). Har prøvet at "teste" om han hører hvad man siger ved midt i "samtalen" at spørge om han vil have en is. Og der svarer han prompte. Så det er ikke fordi han ikke hører hvad der bliver sagt. I vuggestuen er det det samme, de voksne får aldrig svar, og ej heller de andre børn. Det føles bare underligt...

Anmeld Citér

25. maj 2022

Unicorn1

Anonym skriver:

Ja. Altså, vi spørger ham jo ikke hvad han hedder, men alle spørgsmål bliver som regel ignoreret (eller, han reagerer i hvert fald ikke på det). Har prøvet at "teste" om han hører hvad man siger ved midt i "samtalen" at spørge om han vil have en is. Og der svarer han prompte. Så det er ikke fordi han ikke hører hvad der bliver sagt. I vuggestuen er det det samme, de voksne får aldrig svar, og ej heller de andre børn. Det føles bare underligt...

Hvis det er faktuelle spørgsmål såsom "hvad hedder du?", så kan det sagtens være, fordi han bliver usikker på, hvad det rigtige svar er.. Også selvom han godt kender svaret.. Vores datter på 3,5 år kan være på samme måde.. Men spørgsmålet "vil du have en is?" Er der jo ikke noget rigtigt eller forkert svar til, så her tør han så godt svare.. 

Ved ikke, om jeg kan være inde på det rigtige, eller om han også nægter at svare på, om han vil have mere mad 

Anmeld Citér

25. maj 2022

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Hvis det er faktuelle spørgsmål såsom "hvad hedder du?", så kan det sagtens være, fordi han bliver usikker på, hvad det rigtige svar er.. Også selvom han godt kender svaret.. Vores datter på 3,5 år kan være på samme måde.. Men spørgsmålet "vil du have en is?" Er der jo ikke noget rigtigt eller forkert svar til, så her tør han så godt svare.. 

Ved ikke, om jeg kan være inde på det rigtige, eller om han også nægter at svare på, om han vil have mere mad 

Til det med maden er det meget forskelligt. Han svarer som regel ikke hvis jeg spørger om han vil have morgenmad, eller hvad han vil have. Hvis jeg så går i gang med at lave havregrød kan han godt finde på at sige "nej jeg vil have yoghurt". Og så siger jeg altid at det er derfor jeg spørger ham, så han kan fortælle hvad han vil have. 

Jeg tænker ind imellem at det virker som om at han nægter at beskæftige sig med andet end hvad han lige nu synes er spændende. Og det er måske meget mor alt for alderen? Synes bare når jeg ser og hører andre børn på hans alder, så er de som regel helt anderledes meddelsomme.

Anmeld Citér

25. maj 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Til det med maden er det meget forskelligt. Han svarer som regel ikke hvis jeg spørger om han vil have morgenmad, eller hvad han vil have. Hvis jeg så går i gang med at lave havregrød kan han godt finde på at sige "nej jeg vil have yoghurt". Og så siger jeg altid at det er derfor jeg spørger ham, så han kan fortælle hvad han vil have. 

Jeg tænker ind imellem at det virker som om at han nægter at beskæftige sig med andet end hvad han lige nu synes er spændende. Og det er måske meget mor alt for alderen? Synes bare når jeg ser og hører andre børn på hans alder, så er de som regel helt anderledes meddelsomme.

I stedet for at spørge hvad vil du have? Så giv ham muligheder. Havregrød eller yoghurt?

Det kan være svært for børn hvis valget er så bredt, for de ved ikke hvad de skal svare.

Så to valgmuligheder.

Ligesom: Har I været i skoven i dag?

Ja og nej spørgsmål.

Og ja jeg har da oplevet børn der svarer på noget, men ikke andet. 

Anmeld Citér

25. maj 2022

Unicorn1

Anonym skriver:

Nu tager jeg udgangspunkt i min datter igen.. Hun er som sagt 3,5 år, og er på samme måde som din søn.. Vi kan sagtens opleve, at hun sidder inde på sit værelse og larmer og leger, og vi sidder inde i stuen og snakker roligt, om vi skal bage en kage i weekenden - DET hører hun og reagerer hun på.. 

Andre tidspunkter kan hun sidde lige ved siden af, og vi kan spørge "x hvad vil du have til aftensmad?", og vi skal spørge 3-4 gange og højere og højere, så vi til sidst småråber det til hende.. Først dér reagerer hun.. 

Så vi fik også sprogvurderet hende og fik tjekket hendes ører igen (hun har meget ørevoks og har dræn, så hun er hos ørelæge hvert halve år).. 

Dagplejemoren havde sagt, at hun nærmest ingen forståelse eller ordforråd havde, for hun reagerede ikke på, hvad dagplejemoren sagde.. 

Så blev hun jo så sprogvurderet af både børnehavepædagogen og en høre-talekonsulent, og hun ligger LANGT over gennemsnittet.. De havde været tilfredse med 25% ud af 100 ved både forståelse og ordforråd.. Hun lå på 95% på forståelse og 83% på ordforråd.. 

Så som konsulenten sagde "hun har bare en dejlig selektiv hørelse og en dejlig selektiv måde at svare på.. Til stor frustration for forældre, men til stor fordel for hende, da hun er god til at mærke i sig selv, hvor hun vil koble fra og koble til".. Og ærlig talt så tror jeg, at du vil få samme svar fra en vurdering af din søn.. 

Men er du nervøs, kan du jo altid få ham vurderet

Anmeld Citér

25. maj 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Synes det lyder mærkeligt, hvis han ikke svarer på fx hvor gammel er du eller hvad hedder du.. eller hvad vil du have til morgenmad? Er han opslugt af egne lege i børnehaven - hvordan er han i det sociale fælleskab?

Anmeld Citér

25. maj 2022

Anonym

Jeg synes ikke det lyder spor underligt. Jeg synes bare det lyder som om, han ikke synes det er vigtigt lige nu. Han er jo tydeligvis i stand til at forstå, hvad et spørgsmål er, og hvordan man samtaler. Og nogle gange kan børn sagtens høre og forstå - men ikke lige handle. Altså, han hører måske nok spørgsmålet og ved godt hvad svaret er. Det er ikke det samme, som at han kan svare lige nu. Det er helt og aldeles normalt.

Min dreng er syv år. Han gider heller ikke altid svare på spørgsmål. Han gør det selvfølgelig tit, men ikke altid. Ved ikke hvad han gjorde, da han var tre år. Hvis det er det eneste punkt, din dreng er ‘underlig’ på, så tænker jeg du kan sove roligt om natten

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.