Jordemoder her 
1600 kalorier er for lidt i 3. trimester det "svarer til" at du som ikke-gravid kun får 1100 kalorier om dagen.
Det er helt fair og fornuftigt at overveje hvor meget man tager på i en graviditet, og i nogle tilfælde (overvægtig før graviditet) skal man være obs på ikke at tage for meget på.
Men dit bmi før du blev gravid lå lige på grænsen til at være undervægtig. Der vil altså intet forkert være i at du tog op mod 18 kg på gennem graviditeten, og ja det betyder altså man har taget 10+ på i de to første trimester. Det kan være skræmmende, særligt hvis man altid har vejet det samme og været slank, at se vægten stige støt og hurtigt. Det ved din jordemoder også. Jeg synes virkelig du skal snakke med hende om det. For der er en hårfin balance mellem at være opmærksom på ens madindtag og vægt og at lade det hele styre ud fra tabeller.
Jeg siger også at du skal snakke med din jordemoder (alternativt læge) fordi de kender dig og din historik -hvis du f.eks. har taget på fordi din kost kun har bestået af slik og chips er det selvfølgelig en anden sag end hvis du bare har taget på fordi din krop har et øget energibehov (og dermed øget sult) pga du er gravid. Det kan også have betydning hvis du tidligere i dit liv har haft et meget kontrolleret spisemønster/haft en spiseforstyrrelse da det kan blive trigget i en graviditet og føre til at man gå ind i gamle vaner (både sunde og usunde). Ligesom det kan have betydning om du har andre underliggende sygdomme at tage hensyn til
Alle de her ting skal du selvfølgelig ikke redegøre for til fremmede på et forum -det er blot for at sige at det er så komplekst et område at du er nød til at tale med en sundhedsproffessionel der kender dig, for at du kan få korrekt vejledning. Men igen - 1600 kalorier er i udgangspunktet alt for lidt til en gravid
Jeg håber du vil tale med din læge eller jordemoder. De vil eventuelt også kunme henvise dig til en diætist som kan lave en realistisk plan for kalorieindtag ud fra din specifikke situation 
Anmeld
Citér