Kalorier under graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2022

Anonym trådstarter

Jeg begyndte kun at tælle kalorier fordi jeg allerede havde tager 12 kg på, da jeg gik ind i 3 trimester

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2022

Anonym

Det er normalt nok at tage 12 kilo på inden 3 trimester  jeg vejede 15 kilo mere i uge 27 jeg kan ikke huske hvad min vægt sagde da jeg fødte, men det var ikke pga væske i kroppen. Jeg havde tabt det hele efter 3 måneder uden at være på kur, kun ved amning og gå tur med barnevognen  

jeg kan næsten gætte at dette er dit første barn?

når man først er blevet mor, opdager man hvor fjollet det egentligt var alle de bekymringer man havde

Anmeld Citér

24. maj 2022

Anonym trådstarter

Ja det er mit første barn

Anmeld Citér

24. maj 2022

fehår

For mig er det mest bekymrende, at TS som fuldstændigt normalvægtig rent faktisk vil tælle kalorier under sin graviditet uden nogen sundhedsmæssig årsag - og gå efter at holde sig i kalorieunderskud. Det handler jo på ingen måde om at lytte til sin krop og sin appetit, men om at være på kur, mens ens krop har brug for byggesten til at ernære en voksende baby. 

Det gør mig bekymret for TS' forhold til mad og krop, og derfor bør det diskuteres med en sundhedsfaglig, der bedre kan rådgive og eventuelt skaffe TS hjælp.

Anmeld Citér

24. maj 2022

Anonym trådstarter

Fehår du misforstår mig. 
jeg vil ikke være i underskud i kalorier men bare ikke komme til at spise for mange. Derfor spørger jeg også om 1600 kalorier er for lidt fordi jeg gerne vil passe på baby men uden at ende med at tage 25 kilo på

Anmeld Citér

24. maj 2022

fehår

Fehår du misforstår mig. 
jeg vil ikke være i underskud i kalorier men bare ikke komme til at spise for mange. Derfor spørger jeg også om 1600 kalorier er for lidt fordi jeg gerne vil passe på baby men uden at ende med at tage 25 kilo på

Men 1600 er kalorieunderskud. Med 1500-1600 kalorier om ugen, kan man generelt tabe op til 0,5 kilo om ugen.

Du bør virkelig diskutere det her med en sundhedsfaglig. Som helt normalvægtig er det ganske normalt at tage cirka 500 gram på om ugen i tredje trimester.

Anmeld Citér

24. maj 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

TS du skal slet ikke have fokus på kalorier.. Det kan sagtens være, at du tager 25 kg på, men hvem ved om det er væske, et stort barn eller noget helt 3., som du ikke aner noget om.. Derfor skal du slet ikke have fokus på hverken kalorier eller vægt.. Jordemoder skal nok holde øje med alt det for dig .. 

Og ja 1600 kalorier er for lidt.. Men igen du skal smide ALT væk med kalorier og vægt, for du har faktisk ikke altid noget at sige omkring det.. Jeg er overvægtig og må kun tage 8 kg på under en graviditet, men jeg tog omkring 15 kg på begge gange.. Men gæt engang.. De omkring 8-10 kg var ren væske.. 

Og især her i varmen er det helt normalt, at man som gravid (især i 3. Trimester) tager meget på, fordi væsken ophober sig.. Så at du allerede har taget meget på, kan sagtens skyldes væske.. 

Og selv hvis det nu skulle være fedt, ja så må du på kur, når du har født.. Du kan risikere at skade dit barn, hvis du har så meget fokus på vægt og holder dig i kalorieunderskud

Anmeld Citér

24. maj 2022

Anonym

Jordemoder her

1600 kalorier er for lidt i 3. trimester det "svarer til" at du som ikke-gravid kun får 1100 kalorier om dagen.

Det er helt fair og fornuftigt at overveje hvor meget man tager på i en graviditet, og i nogle tilfælde (overvægtig før graviditet) skal man være obs på ikke at tage for meget på. 

Men dit bmi før du blev gravid lå lige på grænsen til at være undervægtig. Der vil altså intet forkert være i at du tog op mod 18 kg på gennem graviditeten, og ja det betyder altså man har taget 10+ på i de to første trimester. Det kan være skræmmende, særligt hvis man altid har vejet det samme og været slank, at se vægten stige støt og hurtigt. Det ved din jordemoder også. Jeg synes virkelig du skal snakke med hende om det. For der er en hårfin balance mellem at være opmærksom på ens madindtag og vægt og at lade det hele styre ud fra tabeller.

Jeg siger også at du skal snakke med din jordemoder (alternativt læge) fordi de kender dig og din historik -hvis du f.eks. har taget på fordi din kost kun har bestået af slik og chips er det selvfølgelig en anden sag end hvis du bare har taget på fordi din krop har et øget energibehov (og dermed øget sult) pga du er gravid. Det kan også have betydning hvis du tidligere i dit liv har haft et meget kontrolleret spisemønster/haft en spiseforstyrrelse da det kan blive trigget i en graviditet og føre til at man gå ind i gamle vaner (både sunde og usunde). Ligesom det kan have betydning om du har andre underliggende sygdomme at tage hensyn til

Alle de her ting skal du selvfølgelig ikke redegøre for til fremmede på et forum -det er blot for at sige at det er så komplekst et område at du er nød til at tale med en sundhedsproffessionel der kender dig, for at du kan få korrekt vejledning. Men igen - 1600 kalorier er i udgangspunktet alt for lidt til en gravid

Jeg håber du vil tale med din læge eller jordemoder. De vil eventuelt også kunme henvise dig til en diætist som kan lave en realistisk plan for kalorieindtag ud fra din specifikke situation

Anmeld Citér

24. maj 2022

Anonym

Anonym skriver:

Jeg begyndte kun at tælle kalorier fordi jeg allerede havde tager 12 kg på, da jeg gik ind i 3 trimester

Uha. For mig som har boet sammen med en, der arbejdede med patienter med anoreksi (ikke at jeg siger, at du har det TS) så bliver jeg lidt nervøs. 

Et kalorieindtag på 1600 er ikke meget. Og slet ikke som gravid. 
Du aner ikke, hvad din vægt består af. Om der er ophobet sig vand osv. 

Jeg tog 30 kg under min første graviditet. 9 dage efter fødslen havde jeg tabt 17. 
jeg vejede 9kg mindre efter selve fødslen. (Vejet dagen efter). Jeg havde SÅ meget vand.

Problemet er, at barnet tager dine kalorier først og så får du til sidst. Så du kan ende med at få en dårligere fødsel og opstart, hvis din krop allerede af afkræftet, fordi din baby får alt næringen først - som der så potentielt er for lidt af. 

Jeg vil anbefale dig at tale med din jordemoder om det. Man bør ikke tælle kalorier under en graviditet, jo mindre du var meget overvægtig inden - så du potentielt kan undgå diabetes osv. 

Anmeld Citér

24. maj 2022

Anonym

Jo mindre du vejer inden du bliver gravid jo mere tager du gerne på og jo mere må du gerne tage på. Jeg synes du skal søge hjælp, det lyder til du har brug for det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.