Er bange for at træde forkert her og sige noget der støder dig, men er der en chance for at I har talt for meget om læge og måske selv virker utrygge og det smitter af. Vi var hos vagtlæge, læge og hospital med vores under corona også - det er der 10000 andre børn der også har været uden at få lægeskræk. Min erfaring med børn og det de bliver bange for er, at forældre tit er med til at fastholde dem lidt i frygten fordi de frygter deres barn bliver mere bange. Og når forældre “prøver for meget” at aflede og opfører sig anderledes end de plejer, fastholder man ofte barnet i dets frygt.
har et eksempel fra et vennepar, hvot barnet ikke ville ha medicin. Jeg overværede den ene sceace fordi jeg var på besøg. Allerede en halv time inden barnet sku ha medicinen stillede begge forældre sig op med alvorlig mine og sagde at nu skulle barnet snart have sin medicin. Barnet blev mut og stille lg utrygheden startede fordi hun aflæste forældrenes kropssprog og tonefald som noget unaturligt. Da den halve time var gået, marcherede de alvorligt og tydeligt berørte over at de nu vidste det ville blive en kamp og barnet begyndte straks at stritte i mod. Det blev en træls oplevelse for alle tre. Havde de nu bare negligeret det lidt, øvet sig i at holde deres normale kropssprog og toneleje og måske ikke gjort så stort nummer ud af “det frygtelige der sku til at ske”, havde de måske kunne gennemføre det lettere.
Skal ikke kloge mig på Hva der er rigtigt for jer, men prøv at lege læge, se bamselæge, eller vent til sommer. Det går nok, men prøv at analysere jeres adfærd og se om der er noget I kan gøre for st ikke skabe frygt hos barnet. Og måske går det over om et par måneder - børn i den alder kan være bange for en ting den ene dag og have glemt det igen den næste.
Anmeld
Citér