Anonym skriver:
Min datter startede i børnehave for ca 2 måneder siden, vidste godt det ville blive en kæmpe omvæltning for hende, men havde håbet det gik bedre på nuværende tidspunkt, hun er rigtigt ked om morgenen når vi skal vinke farvel i børnehaven, men pædagogerne siger at det går hurtigt over, så spurgte jeg idag om hun virkede glad for at være der, og det kunne de ikke rigtig svarer på, da hun ikke rigtig viser det, men hun er ihvert fald ikke ked af det, hun er stille og observere meget og trækker sig hurtigt fra de andre børn, det skal siges min datter er bagud sprogligt, så hun har svært ved at snakke med de andre.
Herhjemme står munden ikke stille, ikke alt er forståeligt, hun er finurlig og elsker at drille, hun elsker at lege med lego, lege doktor, putte sine bamser m.m, når vi er ude blandt andre børn og gerne vil i kontakt med dem, så tager jeg hende gerne i hånden og hjælper med at skabe kontakten, nu når hun har svært med sproget, og det gør det altså svært for hende, det skal siges at hun mistede sin far for ca 1 år siden.
Jeg har haft tænkt om hun er autist, pga hun kravlede først da hun var ca 1 år, og gik da hun var 16 måneder, og er bagud sprogligt, men tvivler alligevel, da hun sammen med os ikke feks har problemer med at være sammen med mange mennesker, og gerne vil i kontakt med andre.
Ved ikke hvad jeg kan gøre som mor, for at hjælpe hende.
Og vil gerne undskylde til en herinde som havde et opslag der minder om mit, hvor hun var bange for hun blev stemplet som en dårlig mor, da hendes barn faktisk havde de samme vanskeligheder i daginstitutionen som min datter, fattede ikke hendes frygt for det, men nu gør jeg så undskyld herfra
Hvad gør pædagogerne hvis hun trækker sig?
Hvad gør de for at støtte Hendes sprog?
Det ville være det første jeg ville finde ud af.
Og så ville jeg se om der er noget for sorg hos børn, hvor du kan få nogle redskaber til jer begge.
Børn kan sagtens lege uden sprog.
Har du prøvet at lade hende selv gå hen til børn?
Eller hvis du kender børnene, så forklar dem at hun har lidt sprog problemer. Og så se om hun selv kan spørge om hun må være med.
Jeg tror ikke at hun er autist, men at sproget er en blokade for hende, og det gør at hun trækker sig.
Få pædagogerne ind over, så de andrw børn får indblik i hendes besværligheder. På den måde at de måske opsøger hende. Sådan at hun føler at de andre vil hende og det kan hjælpe hende med at opsøge.
Måske foreslå pædagogerne nogle aktiviteter med hende og nogle få børn.
Find hendes styrker. Så de andre børn kan se de styrker.
Men pædagogerne skal ind over og støtte hende, hjælpe med at skubbe hende lidt, selv om sproget bremser hende.