Samme onde cirkel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.242 visninger
13 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. april 2022

Anonym trådstarter

Godaften, 

Jeg er nået dertil hvor jeg har fået nok og det eneste jeg følte for, var at læsse af herinde, eftersom i er så gode til at give råd og inspiration.

Hvordan i alverden tackler man når ens mor behandler en på denne her måde og gentager successen??   Jeg skriver lige kort i punkter, da jeg slet ikke aner hvor jeg skal starte henne.. 

- Min mor bor i udlandet. Jeg har før været alene med min søn på 5 år (hans far har fravalgt ham i sin tid) men for nogle år siden fik jeg en kæreste som jeg nu venter barn med (termin om 2 dage), han har taget min søn til sig som sin egen og det samme har hans familie. Vi er alle meget lykkelige og det er en dejlig varm, kærlig og tryg familie - som vi virkelig har manglet eftersom jeg selv kommer fra en meget splittet familie. 
Min mor elskede min kæreste før, men så var hun uenig i noget omkring vores kommende barn som resulterede i at hun blokerede ham overalt hvilket selvfølgelig gjorde ham ked af det og forvirret. Nu kan hun ikke lide ham mere og heller ikke min svigerfamilie som hun i øvrigt aldrig har mødt. Dette påpeger hun ved at tale grimt om dem og gøre det negativt at de giver min søn og jeg kærlighed. Hun mener de køber os, fordi de gav min søn en trehjulet cykel i fødselsdagsgave sidste år.. 

- Hun ringer grædende til mig fordi jeg fortalte hende at jeg lige havde brug for nogle dage uden gæster efter fødsel, da jeg gerne lige vil ind i amningen og fordi vi lige skal lande i det hele som en familie, både min søn som storebror, min kæreste som far for første gang og mig selv som mor til to. Hun græder og gør det forkert, siger at min kæreste er fucking irriterende fordi han har ødelagt alting. Vi havde det ligeså godt uden ham og det ene og det andet. 

- Hun spørg ikke ind til lillebror i maven, hun siger hans navn er grimt og håber han er en pige fordi hun bedre kan lide pigenavnet. Til 3D scanningsbilledet jeg viste hende da vi var ude og spise, var hendes kommentar at han lignede freddy krueger (en brændt seriemorder) imens hun grinede af det.. Jeg blev virkelig såret og min søn på 5 år beskyttede sin lillebror og sagde "ej mormor, det er min lillebror".. 

- Hun bliver ved med at nævne jeg har forandret mig, slet ikke er den samme som for nogle år siden osv. Og al skylden bliver selvfølgelig lagt over på min svigerfamilie og kæreste. Alt er deres skyld. Jeg fortæller hende at jeg er mor, jeg vokser med opgaven, jeg bliver ældre og selvfølgelig ændre man sig med tiden. Det naturligt.. Jeg kan ikke være den samme som for 7 år siden?? 

- Min mor nægter at være i samme rum/hjem som min kæreste og eftersom vi bor sammen, så bliver vi nød til at ses når han er på arbejde når hun er i Danmark. Det er ikke rigtig noget jeg har lyst til længere eftersom hun er blevet så negativ omkring alt i mit liv og omkring min person, så gør det mest for min søns skyld. 
Hun fortæller så at hun synes det er akavet og mærkeligt at alt skal planlægges nu mht besøg osv. Jeg svarer at det jo noget hun selv har valgt og så må man jo tage den derfra.. Udfra dette føler hun sig udenfor, ligegyldig osv. Men jeg prøver virkelig at tilbringe tid med hende når hun er i DK ved bla at tage ud at spise, tage til københavn med hende og hygge osv. Men alligevel får jeg dette i hovedet? 

- Min familie har altid bare været bestået af min mormor, moster og min mor.. For et par år siden mistede jeg kontakten til min moster, da hun udelukkede min søn, mig og min mor fra juleaften fordi jeg spurgte om vi ikke kunne holde det hos en af dem da jeg lige var flyttet i lejlighed og stadig boede i papkasser og pladsen følte jeg ikke var til det. Hun ignorerede min besked og holdte en jul uden os bag vores ryg med mormor. Min mor snakkede heller ikke med hende i mange måneder.. De fik så kontakt igen, men jeg blev stadig frosset ude - hvilket var okay med min mor? hm.. 
I hvert fald, efter min mor er kommet ind i varmen igen, er det som om alt er blevet vendt rundt til det er min skyld. JEG har valgt at slette hele min familie og igen får min svigerfamilie skylden.. De aner slet ikke noget om den episode som i øvrigt var FØR de overhovedet var inde i billedet. Min mormor som jeg altid har været tæt med fik jeg også en skæld ud besked fra fordi min mor havde grædt til hende omkring "mit nye liv" og så fik min mormor ondt af hende..
Min pointe er bare at jeg HELE TIDEN får kylet i hovedet at JEG har fravalgt min egen familie pga "min nye familie" selvom hun udemærket godt kender til den episode, eftersom hun var en del af den.. Hvorfor så smide sådan noget i hovedet på mig???

- min mor har altid været teenage agtig, i både opførsel og sprog. Hvis folk snakker med nogen hun ikke kan lide, så blokere hun dem. Hvis folk siger hende imod, kan hun ikke lide dem mere og er klar til at slette dem. Hun fik mig tidligt, så hun har de seneste 6 år nydt livet på diskoteker, danset på bordene, været med en del mænd og skabt drama - hvilket er SÅ langt fra hvem jeg er.. Men vælger stadig at acceptere hende for den hun er. 
Nu har hun så valgt at slå sig ned, slappe mere af men det er som om hun keder sig og det går udover mig.. Hun ved jeg har termin om lidt, hun ved vi lige er flyttet i ny lejlighed i sidste uge og derfor har en masse om ørene men alligevel skal hun starte en diskussion fordi vi ikke har snakket i telefon i 4 dage. 

- Hun fik lov til at låne min søn en dag hun var i DK, men på den betingelse at hun ikke skulle tage ham med hjem til min moster da jeg ikke føler mig tryg ved hende og hun ikke behandler mig særlig godt og ikke vil kendes ved mig på gaden.. Selvfølgelig siger min mor at det forstår hun ikke, hun er ikke en grim person, beskytter hende nærmest på trods af hun kender historien samt mange andre ting hun har budt mig, Men min mor ender dog endelig med at respektere det. Jeg sagde det i god tid endda. På dagen får jeg så en besked fra hende hvor der står at nu sidder de alene i legeland, min søn og hende fordi min mormor troede de skulle med hen til min moster, så de tog afsted og min mor og søn sad nu heeelt alene. (ligesom om jeg skulle få dårlig samvittighed) Jeg fortalte hende at jeg sagde det til hende i god tid og så kunne hun have givet besked til min mormor omkring det, hvis de havde lavet planer. Hun bliver ved med at køre i at de nu sidder alene og inddirekte siger de keder sig og snart vil kører ham hjem. 

Hun kan heller ikke lide hvis folk kommer for tæt på mig, da hun føler de tager mig fra hende og det samme gælder nu min søn også. Hun siger at vi er hele hendes liv, hun lever kun for os og hun kan ikke uden os osv. 

Der er mange flere af sådan nogle episoder, det kun en brøkdel af det. Jeg kan bare mærke at det virkelig dræner mig at hun bliver ved.. Det er den samme onde cirkel om og om igen, hun diskutere og kommentere de samme ting.. Jeg er træt. 

Jeg har virkelig været mønsterbryder¸  jeg har fået mig min lille familie med en baby om lidt og en dejlig søn som glæder sig til at blive storebror og jeg kunne ikke være mere lykkelig faktisk. Men alt det her dræner mig for energi og hver gang hun vil til DK, tænker jeg åh nej.. Kan simpelthen ikke overskue alt den negativitet. 

Undskyld det lange opslag, jeg har før oprettet et par opslag omkring hende og fået en masse brugbare råd som jeg har prøvet at følge (sætte grænser, fortælle hvad jeg føler osv) men det eneste jeg blev mødt med var den samme smørre om jeg har forandret mig, hun kunne ikke fordrage min kæreste og svigerfamilie, at hun koger indeni og jeg skal stoppe med at skrive. Derfor står jeg nu her, med termin om hjørnet som egentlig burde være den lykkeligste tid for vores familie nu, men står med følelsen af magteløshed og frustation over jeg ikke ved hvordan jeg skal tackle det her mere.. Kan ikke overskue det længere.. 

Hvad havde i gjort? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2022

Anonym

Jeg havde fuldkommen cuttet kontakten til sådan en giftig person. 

Der tilsyneladende ikke kan andet end at forsøge at bringe dig ulykkelighed. 

Jeg havde cuttet hende af for good, og istedet brugt mit krudt på min dejlige mand og børn, og den dejlige familie han virker til at have. 

Det er faktisk præcis hvad jeg har gjort. 

Jeg havde en giftig af manipulerende familie, der kørte psykisk terror på mig. 

Jeg har ikke talt med dem i 2 år, og aldrig haft det så godt i mit liv som nu. 

Og jeg har min mand og hans fantastiske familie at søge støtte I. 

Anmeld Citér

23. april 2022

ErDuHerIkkeSnart

Jeg er ked af at du ikke har fået den mor, mormor og moster som du fortjener. Jeg husker dine andre tråde og komplicerede beskrivelser, som alle tyder på en meget dysfunktionel familie og komplekse forhold.

Det som dog springer mest i mine øjne, er hvor meget energi du bruger på at forstå, analysere, forklare og agere i situationer. Det virker om refleksionsniveauer, som resten af din mors familie ikke evner. Du glemmer næsten at leve og nyde det “nye liv” du er ved at bygge, fordi det gamle suger energien ud af dig.

Jeg synes du skal befri dig selv. 

Sige stop og faktisk også farvel.

Din mors brister og forstyrrelser vil ikke blive anderledes, selvom du kæmper til både du selv din nye familie går i opløsning.

Din mormor og moster lyder til rumme samme mængder gift, mege tyder på at de selv har leve af at bygge drama længe før du kom til og de er for skadede til at se det. 

Det vil ikke ændre sig. Det smerter når man ikke har den familie man ønsker sig. Men du har desværre fået noget meget usundt. Fjern dig selv fra det - og din søn. 

Anmeld Citér

23. april 2022

Kastanje

Det virker som om at du er kommet godt videre fra en giftig familie. Det er jo ikke kun din mor..? Sin mormors opførsel er heller ikke ok. 

Jeg ville ikke bruge mere mental energi på dem. Og komme videre - cutte forbindelsen og nyde dit liv og dem ser giver energi. Jeg ville sige nej til besøg. Det er helt hen i bamlen at hun ikke vil se din kæreste. Hun er mentalt på niveau med en på 5

Anmeld Citér

23. april 2022

Anonym

Jeg tænker du bliver nødt til at slutte fred med din fortid og ikke lade dig “forstyrre” af din mors ideer. 

Som du selv skriver, er du mor og ved at opbygge et godt og trygt liv for dine børn og vise dine børn at to voksne mennesker holder af hinanden og behandler hinanden godt. 

Jeg ville uden tvivl sige stop. Uanset undskyldninger, om hun lover at ændre sig eller lignende. 
Jeg tænker du godt kunne bruge noget hjælp og støtte i sådan en situation. Måske en psykolog/terapeut, så du kan få bearbejdet dine frustrationer og stå stærkt og stå op for dig selv. 
Din mor bringer tydeligvis ikke noget godt ind i dit liv. 

Held og lykke

Anmeld Citér

23. april 2022

Anonym

Er det ikke tredje gang du skriver om din mor? Du har fået en masse gode råd i de andre tråde, hvad med at tage dem til dig i stedet for at blive ved med at køre i det.

Anmeld Citér

24. april 2022

LSS

Anonym skriver:

Er det ikke tredje gang du skriver om din mor? Du har fået en masse gode råd i de andre tråde, hvad med at tage dem til dig i stedet for at blive ved med at køre i det.

synes du selv det er ok at sparke til en der i forvejen ligger ned? 
tror du det bare er så nemt og ligetil? 
hvis nu hun har behov for endnu et opslag, så lad hende. det kan lige så vel være at hun bare ville “læsse af”. 
så i stedet for at fortælle hende at HUN køre i det, så skulle du vidst have fundet et andet opslag at kommentere på. 

Anmeld Citér

24. april 2022

Anonym

Jeg har også læst nogen at de andre tråde du har skrevet, og folk skriver ofte at du skal cutte kontakten, det er bare så svært, det ved jeg fordi at jeg står i samme situation  

jeg har haft SÅ mange problemer med min narcisistiske far, han gør som din mor, er meget kritisk på mit liv konstant. Jeg har heldigvis fundet ud af hvad der virker, altså fjerner det ikke problemet 100% men det gør det helt bestemt mindre:

grunden til at hun opfører sig som hun gør er at hun tror at hun stadigt kan manipulerer dig som hun gjorde da du var yngre. Måden du får hende til at forstå at du ikke længere kan manipuleres er at holde afstand. Tal kun i telefon 1 gang om ugen eller bedre hver 14 dag og se hende kun 1 gang om måneden. Når hun bliver kritisk på din mand eller svigerfamilie skal du ikke forsvare dem (for så er dramaet igang, og det er det hun vil have) så du skal bare lade den glide af ved at sige “ok ja det synes du og det er okay” eller “nå ok” og så ellers skifte emne. 

hvis man så skal have lidt selvindsigt så er der nogen børn af giftige forældre som bliver lidt afhængige af dramaet og offerrollen, det har jeg også selv været  jeg ved godt at det ikke er så rart at høre, men prøv at tænke lidt over det, hvis du ikke længere har vanvittige historier om din mor at fortælle til dine veninder osv. nogen gange kan man ligefrem savne det også ved man ikke hvad man så skal tale om fordi at det har fyldt så meget i så mange år

Anmeld Citér

24. april 2022

Anonym

Du overforklarer enormt meget - og det er et klassisk traumerespons. Ingen er i tvivl om, at din mor skader dig - og dine mange troede vidner om, at du virkelig udsætter dig selv for alt for meget bare for at være i en relation. Ikke mindst din 5-årige, som ikke skal være vidne til det. 

Du udsætter dig selv for smerte - og din familie for smerte. Din mor skal ud af dit liv. Det betyder ikke, at det er for evigt. Men det er lige nu, skal hun væk - det er faktisk det eneste du skal gøre. Enkelt men enormt svært på samme tid.  
Men husk at det måske ikke er for evigt. Men det til DU kan overskue det.

Hun er en ild som brænder dig. Du kan ikke slukke den - men du kan fjerne dig. 

Anmeld Citér

24. april 2022

Anonym

synes du selv det er ok at sparke til en der i forvejen ligger ned? 
tror du det bare er så nemt og ligetil? 
hvis nu hun har behov for endnu et opslag, så lad hende. det kan lige så vel være at hun bare ville “læsse af”. 
så i stedet for at fortælle hende at HUN køre i det, så skulle du vidst have fundet et andet opslag at kommentere på. 

Der bliver ikke sparket til nogen her. Jeg synes TS bør vende den med en terapeut i stedet for at blive ved med at "læsse af" herinde når nu hun alligevel ikke tager rådene til sig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.