Børnehavelivet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.109 visninger
17 svar
32 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. april 2022

Anonym trådstarter

Ville sådan set bare lufte mine tanker, og høre hvad jeres mening er.

Min datter har nu gået i børnehave i ca 2 måneder, hun bruger stadig ble, vi prøvede her i påsken uden ble herhjemme og potte træne, men hun virker ikke klar, og det er helt okay i min optik som lige fyldt 3 år, nu har jeg flere gange hørt når jeg har hentet hende efter middagslur, at pædagogen siger til hende mens de skifter hendes ble, at det er ulækkert at stadig bruge ble, det resulterer i at hun spørger ofte herhjemme om hun er ulækker, synes at hvis det er deres tilgang til at evt motivere hende til at smide bleen, er det helt forkert grebet an, er det bare mig?

En anden ting er, at de næsten altid står og skifter min datter i garderoben, hvor der er mange mennesker, og min datter bryder sig ikke helt om det, at sådan være til offentlig skue under et bleskift.

I disse tider er der stor fokus på at vi skal møde børnene i deres følelser, men gælder det ikke også pædagoger, ser dem dagligt sige til børnene; nu tager du dig sammen og stopper det piverri, eller hvad tuder du nu for m.m, kan godt være jeg bare er en kæmpe hønemor, men synes tonen ofte er for hård.

Ja det var lige mine tanker ang børnehavelivet pt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2022

fehår

Jeg ville på ingen måder være okay med sådan et børnesyn.

I mine børns børnehave er der børn på 4, som stadig bruger ble, og de bliver ikke mødt med udskamning. Har du snakket med pædagogerne omkring din oplevelse?

Anmeld Citér

20. april 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Min datter har nu gået i børnehave i ca 2 måneder, hun bruger stadig ble, vi prøvede her i påsken uden ble herhjemme og potte træne, men hun virker ikke klar, og det er helt okay i min optik som lige fyldt 3 år, nu har jeg flere gange hørt når jeg har hentet hende efter middagslur, at pædagogen siger til hende mens de skifter hendes ble, at det er ulækkert at stadig bruge ble, det resulterer i at hun spørger ofte herhjemme om hun er ulækker, synes at hvis det er deres tilgang til at evt motivere hende til at smide bleen, er det helt forkert grebet an, er det bare mig?

En anden ting er, at de næsten altid står og skifter min datter i garderoben, hvor der er mange mennesker, og min datter bryder sig ikke helt om det, at sådan være til offentlig skue under et bleskift.

I disse tider er der stor fokus på at vi skal møde børnene i deres følelser, men gælder det ikke også pædagoger, ser dem dagligt sige til børnene; nu tager du dig sammen og stopper det piverri, eller hvad tuder du nu for m.m, kan godt være jeg bare er en kæmpe hønemor, men synes tonen ofte er for hård.

Jeg var gået til ledelsen - Synes det er fuldstændig vanvittigt de siger at det er ulækkert at bruge ble. Derudover forstår jeg ikke hvorfor de skifter hende i garderoben. Det må føles så skævt for din datter netop fordi hun har fået opfattelsen af at det er ulækkert at have ble på. 

Anmeld Citér

20. april 2022

Mrs.

Under ingen omstændigheder er det okay at voksne føler et behov for at bruge sådan en tone over for børnene, eller nedsættende og udskammende opførsel. Om det er børnehave eller skole! Min søns børnehave var gudskelov fantastisk, men hans lærere bruger også en hård tone og der har jeg haft fat i lærerene og gjort helt klart at sådan taler man ikke til børn. 

mht ble er det jo så forskelligt hvornår de er klar til at smide den.. nogen når jo dårligt i børnehave før den er væk andre senere. 
jeg ville motivere hende ved positiv anerkendelse. Massere af ros og tale om man er en stor pige når man går på toilettet. Spørg hende hver gang hun har sovet, leget og spist om hun ikke lige kan prøve at tisse på toilettet. Og der må jubles højt når hun gør det selv hvis hun ikke tisser! Så hun virkelig føler det er noget godt hun gør.  
Køb noget fint undertøj til hende med noget på hun kan lide hun kan få på når hun ikke har ble på hjemme, så hun er glad for det, og forklar man ikke har ble på når man har det her på. 
det er et vaske helvede uden lige, men ros og anerkendelse kommer man så langt med 

og så kan hun jo altid have ble på når i er ude og i børnehaven indtil du føler hun er et sted hvor hun ikke har brug for den mere. 

vi startede selv med at gøre det hjemme (han var kun 2 år og blev ked af det når bleen blev det mindste våd) og så tog vi det ellers lidt af gangen. Til sidst ville han slet ikke have bleen på mere om dagen

Anmeld Citér

20. april 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Enig med de andre. Den tone hører ingen steder hjemme og slet ikke over for børn i den alder. Og deres tilgang til brug af ble og bleskift er da helt på månen.

Jeg ville ikke kunne lade sådan noget ligge.

Anmeld Citér

20. april 2022

Anonym

Det er overhovedet ikke bare dig, der er en hønemor. Vil helt klart tale med pædagogerne om det, og hvis du oplever en generel hård tone, synes jeg, du skal gå til ledelsen.

Anmeld Citér

20. april 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Det der er på ingen måde okay.. Pædagogerne skal støtte dit barn og anerkende hendes følelser og behov.. Jeg var gået direkte til ledelsen, og hvis jeg oplevede det igen derefter, så havde jeg taget mit barn ud af den børnehave.. Det kan sætte store traumer i et lille barn at føle sig så forkert og ikke-hørt 

Anmeld Citér

20. april 2022

Anonym

Jeg tanker du først skal tag en snak med den pædagog som du har haft opleves med og fortæl hvordan det påvirker din datter negativ og hjælp det ikke så skal du gå vider til lederen. For det er på inden måde i orden den måde der blever snakke på til din datter jeg håber der kommer styr på det

Anmeld Citér

20. april 2022

L1232

Profilbillede for L1232
Anonym skriver:

Hvor er det vildt altså. Det er total uden for pædagogisk rækkevide… 

Et barn skal støttes op omkring det - især af pædagoger da de andre børn også kan høre det…. Og under ingen omstændigheder føle sig ulækker, fordi man har ble på. Det er en fuldstændig naturlig ting. 
Du er ikke en hønemor, men en mor som bekymre sig for sit barn, og vil sit barn det bedste. Andre voksne skal ikke behandle mine børn sådan der for så bliver jeg en rigtig løvemor! Gå til ledelsen!

Mit barn er endnu ikke startet i vuggestue, men jeg kan blive helt bekymret når jeg læser sådan noget. Tidligere på ugen var der også en mor der skrev at børnehaven ikke ville stå for at give creme på hendes barns hænder…

Så kan det godt være de der presset og whatever,  men jeg høre alverdens historier om hvordan børnene bliver overset og der bliver talt utrolig grimt til børnene, da min mor også arbejder i en børnehave. Det sejler(i nogle børnehaver self)

Anmeld Citér

20. april 2022

Anonym

Det er slet ikke okay! Min datter fyldte 3 i september og vi forsøgte at få hende til at smide bleen i sommerferien op til børnehavestart, da hun virkede klar. Det var hun dog ikke, og hun havde nogle få uheld som vi virkelig ikke gjorde noget ud af, men hun gik helt i baglås og i en periode kunne vi nærmest kun skifte ble, hvis vi havde den nye ble udover den gamle, da hun var så bange for at være uden ble. Så vi droppede alle tanker om det.

I løbet af efteråret mente en af pædagogerne at hun var klar og spurgte om de måtte tage den lidt af hist og her i børnehaven. Det gjorde de så og så var hun blefri kort tid efter det. Men der var ingen kommentarer eller lignende om at hun var for stor at det var ulækkert eller lignende. Og havde vi fået det, var jeg godt nok blevet sur

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.