Hej alle,
Jeg har brug for et kærligt og omsorgsfuldt råd, ikke dømmende kommentarer 
Min mand er ret presset for tiden. Problemet er, at han ikke har delt med mig, hvordan han har det. Han har generelt svært ved at vise og tale om sine følelser, og det kan jeg jo ikke ændre på. Men det gør det ind i mellem svært, fordi jeg ikke ved, hvad der ligger bag adfærden.
Igennem en periode har han vekslet meget mellem at være sit søde og kærlige selv den ene dag, for så den næste at være kold, afmålt, kort lunte, distanceret. Det har været følelsesmæssigt svært at navigere i, for når jeg kærligt har spurgt ind, har han afvist, at noget er i vejen. I stedet har han fået mig til at føle mig som problemet, fordi jeg angiveligt læser noget, der ikke er der. Men jeg er jo ikke dum, jeg kan godt mærke den forskel, og min veninde kommenterede på det til mig, sidst hun var på besøg.
Han er stoppet med alle de små kærlige handlinger, han plejer, de små omsorgsfulde hensyn. Jeg gør utrolig meget for ham, og bærer under barslen det meste af den huslige byrde, men mærker ikke taknemmelighed eller anerkendelse af, at jeg faktisk har brug for et pusterum. Han har flere gange stillet i udsigt en selvdag, hvor han ville tage børnene ud, for så at ombestemme sig. I mellemtiden sørger jeg for at han får selvtid, mulighed for at sove længe, smører lækre madpakker, laver aftensmad, hjemmet er altid pænt, når han kommer hjem efter en lang dag.
Han fik nyt job for nogle mdr siden, og det har været svært, det ved jeg, og forventede også han ville være presset i en periode. Han har været udsat for nogle unfair ting, som har belastet ham, og det har jeg forståelse for. Men han deler ikke sine tanker og følelser, og han hører ikke, når jeg taler med ham. Altså for tiden, vel at mærke, det var jo ikke sådan, det var før.
Som konsekvens heraf går jeg og føler mig rigtig ked af det og alene i vores ægteskab. Jeg har også en tiltagende 'resentment' mod ham, fordi jeg faktisk ikke synes, at han har behandlet mig særlig pænt den sidste periode. Det sætter et hak i kærligheden. Når man gennem en periode behandles sådan, og han benægter, at noget er galt eller anderledes.
I dag åbnede han sig så, og I den forbindelse sagde han, at han har brug for, fordi der har været en del modgang i hans liv på det seneste, mere anerkendelse og kærlige ord, for han ligesom kan komme ovenpå igen.
Og jeg har masser af empati og forståelse for, at man ikke altid er den bedste udgave af sig selv under pres. Men det føles som at gå på kompromis med min integritet at skulle overøse ham med ekstra meget kærlighed, komplimenter og omsorg, når han i en længere periode nu har fået mig til at gå og have det så skidt i vores forhold og fået det til at virke som om, jeg var problemet, når det faktisk handlede om, at han var presset.
Hvordan kommer man videre herfra? Jeg har inderligt ikke lyst. Jeg er frustreret, ked af det og såret. Det føles forkert at skulle sige en masse sødt og kærligt til en, der ikke har været sød og kærlig, selvom jeg jo til fulde forstår baggrunden. Derfor synes jeg stadig ikke det er ok, han had stadig ansvar for at kommunikere omkring sin situation, og ansvar for at behandle mig ordentligt. Hvad gør jeg?