Min stakkels, søde, dejlige søn på 4 år. Lad os kalde ham Peter for nemhedens skyld.
Peter har altid været en sensitiv dreng. Allerede fra babytiden var han bange for høje lyde, bange for legetøj, der sagde lyde, havde brug for trykmassage, blev nemt overvældet. Vi var hos en børnefys der vurderede, at han havde et umodent nervesystem. Han var til den langsomme side motorisk, grovmotorisk har han aldrig været og er ikke særlig stærk, dog finmotorisk god.
Socialt har vi aldrig oplevet problemer. Han har været nysgerrig, god kontakt, empatisk, god fantasi, god gensidighed osv. Når man har ham alene, er han den mest vidunderlige dreng. Han er charmerende, kærlig, god til at dele og hjælpe, så fantastisk.
Men han trives ikke. Og de sidder kigger ikke frem, fordi han I vores øjne er konstant på overarbejde. Problemet er, at børnehaven fejer os af, fordi de ikke oplever de helt store udfordringer, når han er i børnehave. De får det til at handle om, at måske er vi ikke konsekvente nok, for vi er jo MEGET søde, synes de. Det har ingen gang på jord. Vi er anerkendende og støttende i vores tilgang, men også tydelige, konsekvente og klare i mæglet. Vores søn er 3/3, og vores andre børn er altså veltilpassede mennesker, jeg føler det er for nemt at tørre den af på os, som de dårligt kender. Fordi det meste af Peters børnehaveliv har været under corona, med korte afleveringer og afhentningen udenfor og i garderober osv.
Det vi oplever er, at Peter efter en dag i børnehaven falder helt fra hinanden. Det sekund han ser os dernede, bryder han sammen i gråd, råb og skrig. Vores vurdering er, at så kan han ikke holde sammen på sig selv længere. Han er typisk afsted fra 8.30-14.00 og får jævnligt en fridag.
Alle eftermiddage er et mareridt. Jeg taler ikke almindelige ulvetime sammensmeltninger. Nej, snarere virkelig voldsom adfærd, hvor det mindste spørgsmål "ej hvor ser det spændende ud, hvad laver de I filmen?" afføder at han skriger så højt han overhovedet kan "JEG HADER DIG DIN LORTEMOR, JEG HADER ALLE MENNESKER, AAAAAARGH", hvorefter han går total grassat og slår, sparker, bider, kradser, kæmper som hsf fanden taget ved ham. Vi er tydelige i situationen, vi siger ikke en masse ord, før han er faldet ned. Vi siger fra, og må ofte løfte ham op på køkkenbordet, hvor han ikke er til fare for sig selv eller andre. Han kæmper som en desperat, indtil han lige pludselig falder helt sammen som budding og putter sig ind til os. Sådan fortsætter det hele eftermiddagen. Råben, skrigen, ingen smil, lugter noget af krav, er reaktionen endnu voldsommere.
De fleste eftermiddage falder han i søvn på sofaen lige pludselig. Men ellers hedder hans døgnrytme at han sover et sted ml 18.30-19.00 indtil kl 6 om morgenen. Han falder i søvn med det samme han puttes.
Hjemme ser vi et klart mønster i, at jo flere stimuli, jo flere mennesker, jo flere sammenbrud. Fx legede han to timer med en god ven fra børnehaven sidste weekend, gik super godt. Da far og ham kom ud i bilen faldt han helt fra hinanden som efter børnehave.
Er vi ude af huset, eller besøger vi fx familie, spørger han hele tiden, om vi ikke snart skal hjem. Han er svær at få til at glæde sig ved aktiviteter uden for huset.
Som sagt 1-1 med ham er der INTET. Vi er magtesløse. Vi har talt med sundhedsplejersken, som anerkender vores tilgang til ham. Hun er uenig med børnehaven i, at vi ikke håndterer ham korrekt.
Så fortæl mig lige: det er da ikke normalt, det her, er vi ikke enige om det? Hvad kan det skyldes? Vi er desperate og tyndslidte som familie af, at hans sammenbrud fylder så meget, det er så synd for ham.