Flytte til Danmark under graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.347 visninger
14 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. marts 2022

Anonym trådstarter

Hej. 
Jeg søger erfaringer fra nogen, der er flyttet fra udlandet og tilbage til Danmark under deres graviditet.

Som man nok kan regne ud, så bor jeg i øjeblikket i udlandet og jeg flytter hjem til Danmark i løbet af foråret. Jeg er samtidig gravid og vi flytter lige omkring den 12. uge, hvilket betyder at jeg vil have haft et enkelt lægebesøg i det land vi bor i nu. Derfor spekulerer jeg på et par ting: 1) Hvor lang tid tager det at få en læge cirka? 2) Hvor hurtigt kan man få tid til en scanning?

Jeg vil blive rigtig glad, hvis der er nogen som vil dele deres erfaringer, også hvis der er noget I mener jeg bør vide som jeg ikke har nævnt

De bedste hilsner udlandsdanskeren

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2022

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)

Jeg ville, hvis jeg var dig, når jeg havde anmodet om xxx læge gennem borgerservice, ringe til den læge et par dage efter og forklare, at du lige er flyttet tilbage til Danmark, at du er gravid og nu er 12 uger henne, og høre hvordan du skal forholde dig der - de kan sikkert også bedre svare på det med scanning, ellers kan du købe dig til en scanning ved en privat klinik.

Anmeld Citér

17. marts 2022

Anonym

Din nye læge får i hvert fald travlt med henvisningen til nakkefoldsscanning og der skal være tider ledige med kort varsel hvis du skal nå det inden 13+6 hvor den senest kan laves. Jeg tror jeg ville prøve at ringe til det fødested du kommer til at høre til og høre dem ad og også din nye læge som en anden siger.  Tillykke med graviditeten. 

Anmeld Citér

17. marts 2022

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Har du mulighed for at flytte. (cpr og alm det administrative før)?

for så kan du få en læge før. Jeg er enige med de andre om lægen får travlt. Men skal jo også ha en blodprøve i en bestemt tid til nakkef. Kan ikke huske hvornår det er mener måske i 9 uge har du mulighed for at tag til læge i det land du er i også for dem til at skrive ned til din læge 

Anmeld Citér

17. marts 2022

Jixy

Profilbillede for Jixy

Du kan evt. bestille tid til nakkefold ved en privat klinik, så du er sikker på nå det - hvis du gerne vil til det.

Anmeld Citér

17. marts 2022

Anonym

Jeg er selv lige flyttet tilbage fra udlandet. Og det korte svar er nej det kan ikke nås på så kort tid. Du skal først tilmelde din indrejsning også skal du tilmeldes folkegerister adresse og vælge læge. Men du kan få lavet nf på privat klinik det koster 500kr for blodprøve og 1100kr for scanning og det kan du gøre ligeså snart du lander i dk.

held og lykke med det hele

og tillykke

Anmeld Citér

18. marts 2022

Mrs.

Anonym skriver:

Hej. 
Jeg søger erfaringer fra nogen, der er flyttet fra udlandet og tilbage til Danmark under deres graviditet.

Som man nok kan regne ud, så bor jeg i øjeblikket i udlandet og jeg flytter hjem til Danmark i løbet af foråret. Jeg er samtidig gravid og vi flytter lige omkring den 12. uge, hvilket betyder at jeg vil have haft et enkelt lægebesøg i det land vi bor i nu. Derfor spekulerer jeg på et par ting: 1) Hvor lang tid tager det at få en læge cirka? 2) Hvor hurtigt kan man få tid til en scanning?

Jeg vil blive rigtig glad, hvis der er nogen som vil dele deres erfaringer, også hvis der er noget I mener jeg bør vide som jeg ikke har nævnt

De bedste hilsner udlandsdanskeren

Jeg ville prøve at ringe til den læge du skal have allerede nu og forklare situationen, så de har en chance for måske at kunne hjælpe i god tid. 
Evt ringe til scanningsambulatoriet på det sygehus du vil blive tilknyttet til den tid, de kan også være rigtig søde til at hjælpe. 
Hvis du allerede har dansk cpr nr burde det ikke være et problem, så er du jo dækket ind under den danske sygeforsikring  

Ønsker jer al held og Lykke med flytningen! Håber det hele går nemt

Anmeld Citér

18. marts 2022

Anonym

Mrs. skriver:

Jeg ville prøve at ringe til den læge du skal have allerede nu og forklare situationen, så de har en chance for måske at kunne hjælpe i god tid. 
Evt ringe til scanningsambulatoriet på det sygehus du vil blive tilknyttet til den tid, de kan også være rigtig søde til at hjælpe. 
Hvis du allerede har dansk cpr nr burde det ikke være et problem, så er du jo dækket ind under den danske sygeforsikring  

Ønsker jer al held og Lykke med flytningen! Håber det hele går nemt

Hun er ikke dækket af den danske sygesikring, med mindre hun ikke har meldt sin udrejsning fra Danmark. Den bliver først aktiv igen når hun melder sin indrejsning på borgerservice. Og det skal ske ved fysisk frem møde da de skal se hendes pas. Jeg har lige været det hele igennem selv.

men ts kan jo allerede nu booke tid på en privat klinik da det er selv betalende.

Anmeld Citér

18. marts 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er selv lige flyttet tilbage fra udlandet. Og det korte svar er nej det kan ikke nås på så kort tid. Du skal først tilmelde din indrejsning også skal du tilmeldes folkegerister adresse og vælge læge. Men du kan få lavet nf på privat klinik det koster 500kr for blodprøve og 1100kr for scanning og det kan du gøre ligeså snart du lander i dk.

held og lykke med det hele

og tillykke

Tak for svaret

Det er selvfølgelig muligt at gå den private vej, det vil jeg klart overveje, hvis vi ikke kan undvære.

Anmeld Citér

18. marts 2022

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar

Jeg må indrømme at jeg var lidt nærtagende i går, men i dag kan jeg godt se at alle nok har svaret i bedste mening. Jeg vidste godt at det nok var et long shot og chancen for at nå nakkefoldsskanningen var meget lille. Det er min første graviditet, så jeg har aldrig prøvet noget af det her før.  Mit danske cpr-nummer er aktivt, men jeg er ikke dækket af sygesikringen og kan end ikke vælge læge endnu, selv hvis jeg vidste hvem det skulle være. Lægevalg afhænger jo også af, hvem der har åben for ny patient tilgang og den slags kan skifte hurtigt.  

Nu vil jeg lige have overstået første lægebesøg og så må jeg finde ud af hvad vi gør derfra, det er også muligt at vi bare accepterer den dårlige timing og skipper nakkefold. Jeg fik nemlig læst lidt op på, hvad nakkefoldsskanningen faktisk er og jeg tror godt at jeg kan leve med at vi ikke når den. Jeg fandt nemlig også ud af, at nakkefoldsskanning slet ikke er en ting i det offentlige, der hvor vi er nu og første skanning her først er i uge 18. Jeg er klar over at det er kromosomfejl man undersøger og uanset hvad, så ændrer en skanning jo ikke på sandsynligheden for de forskellige kromosomfejl. 

Endnu en gang, tak for jeres svar.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.