Flytte til Danmark under graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. maj 2022

Anonym trådstarter

Jeg ville lige opdatere i tilfælde af, at en anden skulle stå i samme situation som mig

Det KAN godt lade sig gøre alt efter hvor i landet man flytter hen, men man skal være hurtig. Vi blev indrejseregistreret dagen efter vi ankom og fik tildelt læge samme dag. Dagen efter ringede jeg til min nye læge og fik en tid to dage senere, og de sendte så min svangerjournal samme dag, og så skulle jeg ringe til sygehuset dagen efter. Da jeg ringede morgenen efter gik det dejligt nemt og en time efter samtalen havde jeg en tid til nakkefoldsscanning.

Skæbnen ville så at jeg samme dag som lægebesøget havde tid til en privat scanning, som viste at jeg ikke var helt så langt henne, så vi fik lidt mere tid at løbe på. Men det lød hverken på læge eller sygehus som om at det på ingen måde kunne lade sig gøre at nå nakkefoldscanning inden det var for sent  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj 2022

Anonym

Anonym skriver:

Jeg ville lige opdatere i tilfælde af, at en anden skulle stå i samme situation som mig

Det KAN godt lade sig gøre alt efter hvor i landet man flytter hen, men man skal være hurtig. Vi blev indrejseregistreret dagen efter vi ankom og fik tildelt læge samme dag. Dagen efter ringede jeg til min nye læge og fik en tid to dage senere, og de sendte så min svangerjournal samme dag, og så skulle jeg ringe til sygehuset dagen efter. Da jeg ringede morgenen efter gik det dejligt nemt og en time efter samtalen havde jeg en tid til nakkefoldsscanning.

Skæbnen ville så at jeg samme dag som lægebesøget havde tid til en privat scanning, som viste at jeg ikke var helt så langt henne, så vi fik lidt mere tid at løbe på. Men det lød hverken på læge eller sygehus som om at det på ingen måde kunne lade sig gøre at nå nakkefoldscanning inden det var for sent  

Jeg har nok misforstået dit opslag. 
da jeg flyttede tilbage lavede jeg min indrejsing samme dag og dagen efter var jeg regristrert og fik også læge osv. 

jeg mente bare ikke at du ville kunne nå det hvis du allerede var i uge 12 ved ankomst.

uanset hvad ville du få din nf spml var jo om du kunne komme til i det offentlige. Og hvis du ikke kunne nå det ville du kunne nå det på privat klinik som jeg også nævnte. 
min hensigt var ikke at såre dig eller stresse dig.

dejligt du nåede det og fik styr på det. 
og velkommen til Danmark.

Anmeld Citér

11. maj 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har nok misforstået dit opslag. 
da jeg flyttede tilbage lavede jeg min indrejsing samme dag og dagen efter var jeg regristrert og fik også læge osv. 

jeg mente bare ikke at du ville kunne nå det hvis du allerede var i uge 12 ved ankomst.

uanset hvad ville du få din nf spml var jo om du kunne komme til i det offentlige. Og hvis du ikke kunne nå det ville du kunne nå det på privat klinik som jeg også nævnte. 
min hensigt var ikke at såre dig eller stresse dig.

dejligt du nåede det og fik styr på det. 
og velkommen til Danmark.

Bare rolig, du sårede mig ikke og dit svar var et af de mere brugbare   Nu viste det sig jo at jeg ikke var helt i uge 12 ved den private scanning, men da min læge satte det hele igang var det med udgangspunktet 12+4 og de mente altså at det godt kunne nåes i det offentlige. Selvfølgelig var det med et meget snævert vindue, men det lød helt ærligt heller ikke på sygehuset som om at det var et problem  
Men vi endte jo så med en privat nakkefoldsscanning som i stedet blev til en tidlig scanning, fordi jordmoren ikke mente jeg var langt nok henne.

Anmeld Citér

11. maj 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej. 
Jeg søger erfaringer fra nogen, der er flyttet fra udlandet og tilbage til Danmark under deres graviditet.

Som man nok kan regne ud, så bor jeg i øjeblikket i udlandet og jeg flytter hjem til Danmark i løbet af foråret. Jeg er samtidig gravid og vi flytter lige omkring den 12. uge, hvilket betyder at jeg vil have haft et enkelt lægebesøg i det land vi bor i nu. Derfor spekulerer jeg på et par ting: 1) Hvor lang tid tager det at få en læge cirka? 2) Hvor hurtigt kan man få tid til en scanning?

Jeg vil blive rigtig glad, hvis der er nogen som vil dele deres erfaringer, også hvis der er noget I mener jeg bør vide som jeg ikke har nævnt

De bedste hilsner udlandsdanskeren

Fra en udlandsdansker til en anden. 

Det kan sagtens lade sig gøre. Jwg var igennem det hele sidste år. Den dag du lander i Danmark møder du op på borgerservice. Her vælger du læge og allerede dagen efter er du registreret hos dem og kan bestille tider. Jeg fik taget blodprøver dagen før min nakkefold. Og de virkede fint. Jeg fik indkaldelse til nakkefold på sygehuset 4 dage efter blodprøven, men pga ferierejse (ja selvom jeg lige var landet i dk) valgte jeg en privat scanning dagen efter blodprøve og medbragte blot svarene/tallene. 

Held og lykke! 

Anmeld Citér

12. maj 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Fra en udlandsdansker til en anden. 

Det kan sagtens lade sig gøre. Jwg var igennem det hele sidste år. Den dag du lander i Danmark møder du op på borgerservice. Her vælger du læge og allerede dagen efter er du registreret hos dem og kan bestille tider. Jeg fik taget blodprøver dagen før min nakkefold. Og de virkede fint. Jeg fik indkaldelse til nakkefold på sygehuset 4 dage efter blodprøven, men pga ferierejse (ja selvom jeg lige var landet i dk) valgte jeg en privat scanning dagen efter blodprøve og medbragte blot svarene/tallene. 

Held og lykke! 

Det er en gammel tråd, jeg har fundet ud af det

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.