Jeg synes, det er meget, meget ungt for en mand at få barn som 21-årig, og det ville jeg nok ikke lægge skjul på og bekymre mig over, hvis jeg var hans eller din mor. Jeg er med på, at folk er forskellige, men med den viden, vi har om hjernens udvikling, herunder unge mænds frontallapper og dermed bl.a. konsekvensberegning, så mener jeg, det er helt reelt at problematisere, at man træffer et livsafgørende valg, som indebærer andre implicerede, i så ung en alder. Det er den rent teoretiske del - dertil kommer selvfølgelig min erfaring og mit kendskab til unge i den alder.
Jeg tænker også, at knap 1,5 år er kort tid for så unge mennesker som jer. At I stadig har det godt sammen efter en husrenovering er en lidt spøjs information. Et hus kan sælges igen, udfordringer i forbindelse med håndværksarbejde kan løses - men et barn er for resten af livet, og de udfordringer og det ansvar, det bringer med sig, er af en helt anden kaliber - også, hvis I går fra hinanden.
Det er så vigtigt, at man tager med i sine overvejelser, at der ikke kun kommer en baby, men også en kommende 10-årig og 17-årig osv. - ingen af os har kunnet overskue, hvad vi gik ind til, da vi fik det første barn, uanset vores alder, men det rækker langt, langt ud over nuttede babyer og smårollinger, og det fordrer en modenhed og evne til at sætte egne behov i anden række, som jeg ville være i tvivl om, at en fyr, der næsten lige har været teenager, vil kunne gøre sig tilnærmelsesvis klart.
Så er der nogle forhold, du ikke er inde på: Jeres uddannelses- og jobsituation, økonomi nu og om 3-5-10 år. Normalt vil man jo i jeres alder være under uddannelse - og dermed for en dels vedkommende ikke vide, hvad fremtiden bringer. Det har jo også betydning.
Så nu lød jeg som den skeptiske mor eller svigermor, og det beklager jeg - men det er jo sjældent ud fra et ønske om bare at være på tværs og negativt indstillet, at man ikke jubler og siger “Go!”, når ens unge voksne børn præsenterer en plan, man ikke er helt tryg ved, og som man ikke oplever som helt gennemtænkt. Blandt andet, fordi man ønsker sig det allerbedste for sine børn OG kommende børnebørn.