Region Nordjylland - kejsersnit på mors ønske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. marts 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna
Anonym skriver:

Det blev jeg i sin tid fortalt af min jordemoder.

Det kan godt være at det ikke står i grundlovsbogen men man har ret til at anmode om det og insisterer på det. 

Og lægen har vel ret (pligt?) til ikke at efterkomme ønsket, hvis det strider mod hans eller hendes faglige vurdering - eller andre har mere brug for ressourcerne, når der er enorm personalemangel og elektiv kirurgi skal er længere nede på listen end ellers.

Jeg ved ikke, om din jordemoder har ret. Men hvis ikke det står nogle steder (grundloven nok ikke), så er det ikke en ret at få lov. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2022

Anonym trådstarter

Savanna skriver:

Og lægen har vel ret (pligt?) til ikke at efterkomme ønsket, hvis det strider mod hans eller hendes faglige vurdering - eller andre har mere brug for ressourcerne, når der er enorm personalemangel og elektiv kirurgi skal er længere nede på listen end ellers.

Jeg ved ikke, om din jordemoder har ret. Men hvis ikke det står nogle steder (grundloven nok ikke), så er det ikke en ret at få lov. 

Kan I måske have denne her diskussion i en anden tråd? Jeg er udmærket klar over, at kejsersnit ikke er en ret, men jeg ligger søvnløs om natten af angst for at føde vaginalt igen, og derfor har jeg ikke lige brug for at læse om alle de gode grunde til eventuelt at afvise mit ønske om kejsersnit. 

Anmeld Citér

4. marts 2022

Anonym

Kære ts

Det er ikke sjovt at gå og være så bange! Hvornår har du tid ved læge/jdm så du kan snakke om det? I praksis er det ikke kun "på mors ønske" når du har et tidligere kejsersnit i baggagen. Det er det man kalder en relativ indikation for at få foretaget et kejsersnit -kort sagt en rigtig god grund jeg kun har oplevet der bliver repekteret. Det kan godt være at fordi du har født vaginalt i mellemtiden at de vil presse lidt på for at du skal prøve det igen. Men man laver altså en samlet vurdering og jeg har aldrig oplevet at en kvinde der før har fået kejsersnit blive tvunget ud i vaginal fødsel. Jeg er godt nok ikke bekendt med hvordan det er i din region. Men jeg ved at når fagpersonale taler om at mindske antal af kejsersnit på mors ønske så taler man altså ikke om dem, der allerede har fået et kejsersnit (eller som har andre relative indikationer)

Jeg håber du bliver mødt med en god portion forståelse! Kh en jordemoder i en anden region

Anmeld Citér

4. marts 2022

Anonym

Kan I måske have denne her diskussion i en anden tråd? Jeg er udmærket klar over, at kejsersnit ikke er en ret, men jeg ligger søvnløs om natten af angst for at føde vaginalt igen, og derfor har jeg ikke lige brug for at læse om alle de gode grunde til eventuelt at afvise mit ønske om kejsersnit. 

Fortæl dem hvordan tanken om en vaginal fødsel påvirker dig negativt. Græd hvis du kan for at vise dem at du altså mener det seriøst. Håber du får lov

Anmeld Citér

4. marts 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kære ts

Det er ikke sjovt at gå og være så bange! Hvornår har du tid ved læge/jdm så du kan snakke om det? I praksis er det ikke kun "på mors ønske" når du har et tidligere kejsersnit i baggagen. Det er det man kalder en relativ indikation for at få foretaget et kejsersnit -kort sagt en rigtig god grund jeg kun har oplevet der bliver repekteret. Det kan godt være at fordi du har født vaginalt i mellemtiden at de vil presse lidt på for at du skal prøve det igen. Men man laver altså en samlet vurdering og jeg har aldrig oplevet at en kvinde der før har fået kejsersnit blive tvunget ud i vaginal fødsel. Jeg er godt nok ikke bekendt med hvordan det er i din region. Men jeg ved at når fagpersonale taler om at mindske antal af kejsersnit på mors ønske så taler man altså ikke om dem, der allerede har fået et kejsersnit (eller som har andre relative indikationer)

Jeg håber du bliver mødt med en god portion forståelse! Kh en jordemoder i en anden region

Tusind tak for dit svar. Jeg har genlæst det mange gange i dag og fundet trøst i det. Det betyder meget at høre, at mit ønske ikke er urimeligt, for sådan føles det meget af tiden.

Jeg har tid hos min egen jordemoder her i slutningen af måneden, men jeg venter på at blive kontaktet af sygehuset omkring tid hos den jordemoder, der laver fødselsplaner. Hvis de ikke snart kontakter mig, rykker jeg dem. Det er nervepirrende ikke at kunne gøre noget til eller fra. 

Min vaginale fødsel endte med en stor blødning (2,5+ liter), og fødselslægen mener, at risikoen for stor blødning er mindre ved vaginal fødsel end kejsersnit. Derfor vil han meget gerne have mig til at genoverveje det. Men jeg kan ikke være i det, og efter to hårde og traumatiserende fødsel er mit største ønske at få lov til ikke at være smadret psykisk i de første måneder med baby.

Anmeld Citér

4. marts 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Tusind tak for dit svar. Jeg har genlæst det mange gange i dag og fundet trøst i det. Det betyder meget at høre, at mit ønske ikke er urimeligt, for sådan føles det meget af tiden.

Jeg har tid hos min egen jordemoder her i slutningen af måneden, men jeg venter på at blive kontaktet af sygehuset omkring tid hos den jordemoder, der laver fødselsplaner. Hvis de ikke snart kontakter mig, rykker jeg dem. Det er nervepirrende ikke at kunne gøre noget til eller fra. 

Min vaginale fødsel endte med en stor blødning (2,5+ liter), og fødselslægen mener, at risikoen for stor blødning er mindre ved vaginal fødsel end kejsersnit. Derfor vil han meget gerne have mig til at genoverveje det. Men jeg kan ikke være i det, og efter to hårde og traumatiserende fødsel er mit største ønske at få lov til ikke at være smadret psykisk i de første måneder med baby.

Jeg tror ikke du skal holde på at du er bange. Det er selvfølgelig et element.. men de kigger nok mere på hvor galt det er gået tidligere. Hvis de tænker det er psykisk og kan afhjælpes med samtaler vil de forsøge med dette først.

så - insister og fortæl om de grumme oplevelser du har i bagagen.

Anmeld Citér

4. marts 2022

Anonym

Anonym skriver:

Du er da SLET ikke urimelig!! Det må du endelig ikke gå rundt og tro

Vi har alle vores erfaringer og grunde til at ønske som vi gør Det lyder heller ikke som en sjov oplevelse at bløde sådan (nu ved jeg jo hvad en blødning af den størrelse indebærer af indgreb) og på den måde giver det faktisk helt vildt god mening at det kan føles mere trygt at ligge på operationslejet fra start Jeg kan ikke udtale mig om din præcise risiko i hvert scenarie, men det er egentlig heller ikke så væsentlig. For alting kan ikke gøres op i statistik. Du er først og fremmest et menneske der skal hel igennem det her. Min erfaring fra egen region er som sagt at de her fødeplansjordemødre er yderst lydhør og ikke tvinger nogen til noget de ikke har lyst til og at lægerne oftest følger deres anvisning. Og ofte hvis man åbner op kan det give noget rigtig godt at få sat ord på tanker og bekymringer for den fremtidige fødsel og oplevelserne fra de forrige fødsler, også selvom det ikke ændrer ens ønske.

Jeg har også stået på sidelinjen med en veninde der var helt opløst fordi hun blev indkaldt til samtale om fødselsmåde trods kejsersnit 1. gang. Men samtalen havde aldrig til formål at overbevise hende om vaginal fødsel. Det handlede sådan set om at få information om risici i begge scenarier så hun selv kunne vælge. Men ventetiden er ulidelig. Og det kan næsten ødelægge hele glæden ved en graviditet! Så det lyder som en rigtig god idé at ringe og rykke for en samtale hvis ikke du hører noget. Og ellers kan du også altid ringe og fortælle at du er ved at gå helt op i limningen over dette limbo og du har brug for en afklaring. En del sygehuse har tilbud om psykolog eller psykoterapeut ved tidligere traumatiske forløb -nyt kejsersnit eller ej tænker jeg du kunne have gavn af at forhøre dig hos jordemoder (og gerne via opkald før slutningen af måneden) om det er noget du kan henvises til.

Jeg håber som sagt virkelig at du bliver mødt med al mulig forståelse -det er det vi er her for; at hjælpe med til at man får et så godt forløb som muligt. Og det er i høj grad baseret på ens egne ønsker

Og skulle du mod forventning høre et nej, så kan du altid bede om en second opinion ved en anden læge. Det bør man nemlig tilbydes ifølge dsog (dansk selskab for obstetrik og gynækologi) hvis man får afslag på et maternal request sectio (kejsersnit på mors ønske)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.