Bagud i udvikling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. februar 2022

Anonym

Hej 

Mit barn er motorisk retarderet. Dvs det er hans/hendes motorik han/hun er bagud med grundet lav muskelspænding. 

Retarderet i den verden betyder i al sin enkelhed bare bagud i forhold til sin alder. Altså der er intet i vejen med hovedet. De sagde på sygehuset at vi ikke skulle blive skræmt over ordet retarderet, da de bruger det i mange sammenhænge og også når barnet "bare" er bagud. De ved godt det lyder voldsomt for forældrene, men det er det udtryk de bruger åbenbart. 

Vores barn var også bagud sproglig og social, men det er fordi han/hun bruger al sin energi på at lære motorik og følge med her. Vores barn er 5 år. Derfor kan det for nogle børn være normalt at være bagud med flere ting, da de som regel fokusere på at lære en ting af gangen. 

Jeg håber mit skriv kan give lidt mindre bekymring angående ordet retardering, da man jo ofte forbinder det med noget mere negativt og trist. (Det er jo stadig trist ens barn er bagud, men så længe det kan trænes væk, er det jo godt). 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2022

Igen

Profilbillede for Igen

Helt firkantet, så vil dit barn skulle være bagud på alle de områder der testes kognitivt før der kan være tale om retardering. At være forsinket på enkelte, betyder der er tale om en skæv udviklingsprofil og det er tilfældet for mange børn, men særligt autister med en infantil autisme diagnose.

Anmeld Citér

23. februar 2022

Anonym

Anonym skriver:

Hej 

Mit barn er motorisk retarderet. Dvs det er hans/hendes motorik han/hun er bagud med grundet lav muskelspænding. 

Retarderet i den verden betyder i al sin enkelhed bare bagud i forhold til sin alder. Altså der er intet i vejen med hovedet. De sagde på sygehuset at vi ikke skulle blive skræmt over ordet retarderet, da de bruger det i mange sammenhænge og også når barnet "bare" er bagud. De ved godt det lyder voldsomt for forældrene, men det er det udtryk de bruger åbenbart. 

Vores barn var også bagud sproglig og social, men det er fordi han/hun bruger al sin energi på at lære motorik og følge med her. Vores barn er 5 år. Derfor kan det for nogle børn være normalt at være bagud med flere ting, da de som regel fokusere på at lære en ting af gangen. 

Jeg håber mit skriv kan give lidt mindre bekymring angående ordet retardering, da man jo ofte forbinder det med noget mere negativt og trist. (Det er jo stadig trist ens barn er bagud, men så længe det kan trænes væk, er det jo godt). 

Du har så meget ret i, at det er et skræmmende ord. Men retarde betyder faktisk blot "forsinket" på fransk. Hvis man eksempelvis vil undskylde man kommer for sent så bruger man gerne ordet "retard". På den måde lyder det ikke så frygteligt

Anmeld Citér

23. januar 2024

Sille1987

Hejsa,

Kan du evt. komme med en opdatering på dit barn? Har hun indhentet det?

Står nemlig lidt i samme situation..

Mvh Sille

Anmeld Citér

31. oktober 2024

Anonym

Sille1987 skriver:

Hejsa,

Kan du evt. komme med en opdatering på dit barn? Har hun indhentet det?

Står nemlig lidt i samme situation..

Mvh Sille

Hej.

Har ikke set din besked før nu, skriv tilbage hvis det stadig er aktuelt?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.