Bagud i udvikling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.560 visninger
24 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. februar 2022

Anonym trådstarter

Håber at nogle kan hjælpe her.

Min datter er bagud i sin udvikling, har en speciel pædagogisk konsulent udtalt, når man er det på flere punkter, er min datter så metalt retarderet? Er helt ude af den som forældre.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2022

Anonym

Anonym skriver:

Min datter er bagud i sin udvikling, har en speciel pædagogisk konsulent udtalt, når man er det på flere punkter, er min datter så metalt retarderet? Er helt ude af den som forældre.

Det kommer an på dit barns alder og hvordan hun er udredt. 
Dit barn kan godt være bagud på flere området uden at være mental retarderet. 
Er der tale om kognitive eller fysiske skader? 

Husk dit barn stadig er lige fantastisk, mental retarderet eller ej. 

Anmeld Citér

20. februar 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det kommer an på dit barns alder og hvordan hun er udredt. 
Dit barn kan godt være bagud på flere området uden at være mental retarderet. 
Er der tale om kognitive eller fysiske skader? 

Husk dit barn stadig er lige fantastisk, mental retarderet eller ej. 

Hun er 3 år, det er dét kognitive og sociale samspil med andre, og sprog.

Anmeld Citér

21. februar 2022

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Det har en special pædagogisk konsulent slet ikke kompetencer til at udtale sig om!! Jeg synes bestemt du skal klage over det, da den slags diagnoser kun gives af special læger/psykriater.

Anmeld Citér

21. februar 2022

Anonym

Det kan være autisme. Her udvikler børn sig anderledes end andre bl.a. mht sprog og socialt. Der skal meget til før man taler om retardering. Det er en iq på under 70 og her er det mild retardering. 
så koldt vand i blodet. Det er stadigvæk et meget lille barn. Men du kan måske mentalt forberede dig på skoleudsættelse i et år og måske specialskole. Min søn har aspergers - han blev skoleudsat og går nu i specialskole for normaltbegavede med andre udfordringer.. adhd/autisme osv.

Anmeld Citér

21. februar 2022

Anonym

Tin skriver:

Det har en special pædagogisk konsulent slet ikke kompetencer til at udtale sig om!! Jeg synes bestemt du skal klage over det, da den slags diagnoser kun gives af special læger/psykriater.

Der er ingen grund til at klage. Det er ts der misforstår en kommentar om at barnet er bagud i sin udvikling. Det er ikke lig med retardering og det har (som jeg læser det) konsulenten heller ikke sagt.

Min søn var også bagud i sin udvikling - han var umoden i sociale sammenhæng og lidt sprogligt.  Men han er normaltbegavet og 12 i dag.

Det er ts ser ovetanaylserer eller misforstår kommentaren. 

Anmeld Citér

21. februar 2022

Mrs.

Lader ikke til du har fået en diagnose, siden du spørger. 
sådan en konsulent har en stak papirer med gennemsnit og ligger hun under gennemsnittet på nogen mål skal de reagere. Det er ikke ensbetydende med at hun er hverken retarderet eller autistisk. Hun er stadig meget lille, og kan udvikle sig personlighedsmæssigt i mange retninger. 
Det kan også være hun måske bare er mere genert, eller har sværere ved nogen ting uden det betyder hun er unormal.  
synes du skal få dig et møde med denne konsulent og evt pædagogerne omkring hende, hvor i kan snakke om tiltag, hvad de mener der skal gøres, hvad pædagogerne ser, og så lave et godt samarbejde omkring at få udviklet hende yderligere i de retninger hun har det svært ved. 
skal hun diagnostiseres, er i ude i en helt anden boldgade hvor der skal laves tests og vurderinger, og ofte er det noget man venter med til andre muligheder er udtømte, også fordi det ikke er nemt at sætte en diagnose på en 3 årig baseret på en test. 
Tag du det helt roligt, og så få en snak om hvad pædagoger og i selv der hjemme kan arbejde med for at hjælpe hende godt igang, og så tag den der fra.

Anmeld Citér

21. februar 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tin skriver:

At være bagud i sin udvikling er ikke en diagnose, og det er en specialpædagogisk konsulent fuldt ud i stand til at vurdere, om et barn er. 
Ydermere forstår jeg ikke automatreaktionen “Jeg synes, du skal klage!”. Det er da langt mere konstruktivt og udbytterigt at gå i dialog, lytte, få uddybet etc. 

Anmeld Citér

21. februar 2022

Kir

Mor og meget mere skriver:

At være bagud i sin udvikling er ikke en diagnose, og det er en specialpædagogisk konsulent fuldt ud i stand til at vurdere, om et barn er. 
Ydermere forstår jeg ikke automatreaktionen “Jeg synes, du skal klage!”. Det er da langt mere konstruktivt og udbytterigt at gå i dialog, lytte, få uddybet etc. 

Vil bare lige sige at mentalt retarderet er en diagnose som der skal en læge til at vurdere.

Men er enig i at det er en god ide at slå koldt vand i blodet og få en dialog i gang om hvad der skal gøres fremadrettet. Det lyder heller ikke til at pædagogen har diagnosticeret, men bare nævnt det. Lidt uheldigt sagt, men ikke nok til at klage

Anmeld Citér

21. februar 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Der er ingen grund til at klage. Det er ts der misforstår en kommentar om at barnet er bagud i sin udvikling. Det er ikke lig med retardering og det har (som jeg læser det) konsulenten heller ikke sagt.

Min søn var også bagud i sin udvikling - han var umoden i sociale sammenhæng og lidt sprogligt.  Men han er normaltbegavet og 12 i dag.

Det er ts ser ovetanaylserer eller misforstår kommentaren. 

Grunden til jeg stiller det spørgsmål, er pga hvis man googler bagud i udvikling, så dukker retardering op, har ikke misforstået, eller overanalyseret for den sags skyld

Og nej der er ikke givet en diagnose, pt er det PPR møllen vi er igennem.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.