AV! Hvor længe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.734 visninger
25 svar
29 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. februar 2022

Anonym trådstarter

Puha, mine bryster synes det er hårdt at starte med amning! Umiddelbart har bettefyren en fin sutteteknik, og jeg prøver at trække vejret dybt, når han får fat.

Han ammes ca hver tredje time (mælken løb til i onsdags) og det fungerer nogenlunde. 

Hvornår holdt det op med at gøre ondt for jer? Det er selve brystvorten, det er ubehageligt for (ikke umiddelbart nogle sår). Nogle gange mere end andre.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2022

Meyer

Profilbillede for Meyer

Uha det kan jeg godt huske, det gjorde bare så ondt �� mener det hold op efter 3-4 uger

Anmeld Citér

5. februar 2022

DagGry

Profilbillede for DagGry

Du kan med fordel købe noget creme, som er beregnet til at beskytte brystvorterne.

Ved mit tredje barn havde jeg simpelthen også så ondt, at jeg næsten ikke kunne have hende ved brystet, men efter at have brugt cremen i et døgn, var der slet ingen smerte mere. 

Jeg købte min creme på apoteket. Den hedder Danatekt Brystcreme.

Anmeld Citér

5. februar 2022

Agma

Profilbillede for Agma

Er du sikker på at han får nok af brystvorten med ind i munden? Der skal faktisk helst noget af det uden om selve den del der stikker ud med ind.  
Hvilken form har din brystvorte når han slipper? Hvis den er læbestiftsformet får han fat for yderligt. 

Det gjorde ond på mig som du beskriver indtil jeg fik hjælp til at rette ovenstående. 

Tillykke med ham

Anmeld Citér

5. februar 2022

Maricella

Profilbillede for Maricella

Google ammenet sutteteknik så får du en side frem med en masse god info + video. Alternativt smmenet faq. Der er rigtig mange svar på almindelige ammeproblemer. Det skal ikke gøre ondt at amme! Det har kun gjort ondt på mig når baby har haft forkert fat eller jeg har haft svamp (og der gør det også ondt mellem amning)

Anmeld Citér

6. februar 2022

Anonym

Hvis hans sutteteknik er fin og creme ikke hjælper på smerterne så ville jeg stoppe med at amme.

Man er ikke en dårlig mor fordi man fravælger amning og der kan være masser af fordele ved at give flaske i stedet for bryst.

Anmeld Citér

6. februar 2022

Bellabum

Hey. 
jeg kan simpelthen ikke huske hvor længe det tog men husker fint hvor smertefuldt det var i starten når mælken lige var løbet til. 

behøver altså absolut ikke betyde der er forkert sutteteknik. Som jeg husker det var der tale om et par dage, og det bliver bedre  

jeg kan huske vi havde besøg af svigerfamilien som skulle møde Luna og jeg kunne intet andet end ligge i sengen i smerter. 

endte da med at amme hende i 1,5 år så skal nok blive bedre. 

Anmeld Citér

6. februar 2022

Anonym trådstarter

Mælken løb til onsdag nat, og læser nogle steder op til 14 dage. Lige er det dog svært at klare næste døgn.. 

Det giver så meget godt at amme, men lige nu er det svært. Det ligner lidt, at han får lavet “læbestift”, men den ene er også sværere for ham end den anden. Pyha. 
Håber det bliver bedre...

Anmeld Citér

6. februar 2022

Anonym trådstarter

Kan det være svamp allerede?

For de gør også ondt mellem måltiderne.. men han er kun en uge gammel..?

Anmeld Citér

6. februar 2022

Agma

Profilbillede for Agma
Anonym skriver:

Mælken løb til onsdag nat, og læser nogle steder op til 14 dage. Lige er det dog svært at klare næste døgn.. 

Det giver så meget godt at amme, men lige nu er det svært. Det ligner lidt, at han får lavet “læbestift”, men den ene er også sværere for ham end den anden. Pyha. 
Håber det bliver bedre...

Det skal nok blive bedre. Og tænk på alle de hormoner som flyver rundt i kroppen lige nu. De kan jo give en et ordentligt dyk i humøret og så har man ikke det samme overskud til at kæmpe med amning. Hvis du stadig har mulighed for det kan du stadig ringe til hospitalet og komme ind for at få tjekket op på sutteteknik. Mener at du kan kontakte dem indtil du har haft første besøg af sundhedsplejersken og ellers så ring til sundhedsplejersken i morgen. 

Det der hjalp for mig var at lægge min baby til brystet ved at støtte babys baghoved med min ene hånd (den i modsatte side af det bryst der lægges til) og så tage fat omkring brystvorten med den anden hånd og ligesom klemme den lidt sammen/flad ved området omkring selve vorten. Så holdes babys næsetip ud for brystvorten og når din baby gaben munden højt op så hjælp ham med at få en god mundfuld så hans læber krænges ud ad og man ligesom kan se kanten af hans tunge i hans mundvige. Tungen skal selvfølgelig være under brystvorten og brystvorten skal så langt ind at den rammer toppen af hans gane. 

Det var i hvert fald en teknik der virkede for mig med min yngste. Min ene bryst var også lettere for min ældste end det andet og der brugte vi altså en ammebrik, hvilket virkede for os. De er ret udskældte men hvis alternativet er at man giver op på en amning som man ellers havde et ønske om at få op at køre så er det da det værd. 

Og hvis intet virker er der jo erstatning. Amning skal ikke være for en hver pris men hvis du ønsker at amme synes jeg at du skal holde ud lidt endnu og evt. kontakte en ammevejleder.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.