Jeg tror, man skal se det som en samtalestarter. Intet andet end det. Det er nem måde at få kontakt på. Og når man er åbenlys gravid, så vil folk altid komme med uheldige kommentarer. :-)
Jeg har fået præcis de samme som dig. I alle graviditeterne.
Den eneste jeg havde svært ved, var da en kollega decideret slog mig over fingrene ved en kaffekande og sagde “hov. Du gravid. Så du drikker da ikke kaffe.” Der blev jeg vred og bad hende blande sig helt udenom.
Men ellers har jeg fået alt fra “sikker på der kun er en? Og husk lakrids er ikke sundt - til folk der rør og åbenbart slår”
Jeg har aldrig følt det er noget rettet mod mig. Jeg havde mega meget vand i kroppen, vejede 32 kg mere ved fødsel af nr 1 og 25 ved nr 2. Og folk havde så mange underlige kommentarer “godt du var tynd inden” osv.
Man kan altid sige “undskyld. Vil du ikke gentage det, du lige sagde meget langsomt?”
så er de nødt til at stå og høre sig selv sige grænseoverskridende ting og forholde sig til dem. Det er jo dem, der har et problem åbenbart.. ikke dig
Og hvad så hvis du ser tyk ud? Eller går i lyserødt? Når folk kommer med uheldige kommentarer, så er det fordi de selv har oplevet noget. Man kan jo også spørge “nå da… du blev måske selv spurgt om samme da du var gravid/var tyk (til en mand)”
Så tænk det som uheldige samtalestartere 
Anmeld
Citér