Min dreng undskylder meget :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.121 visninger
5 svar
1 synes godt om
5. januar 2022

Less is more

Profilbillede for Less is more

Jeg vil gerne spørge, om en eller flere af jer har oplevet lignende!

Min dejlige dreng på fem år og et par måneder undskylder meget og har gjort det i nogle måneder.

Det har jeg det faktisk rigtig dårlig med, da jeg får dårlig samvittighed, når han gør det.

Jeg har selv haft forældre, der var ret strikse, slog og skældte meget ud, hvorfor jeg i mange år af mit liv - selv var en stor undskyldning for mig selv.

Det har betydet enormt meget for mig, om min dreng ville blive et livsglad og begejstret menneske, hvilket han heldigvis er og jeg har bestræbt mig på ikke at råbe af ham, true og aldrig at blive fysisk og - selvfed eller ej - det har jeg overholdt.

Alligevel undskylder min søn meget og lyder angerfuld over mange ting, hvilket som sagt giver mig dårlig samvittighed, da jeg føler, at jeg har fortsat den dårlige, sociale arv.

Når han undskylder, gør jeg ham opmærksom på, at han intet har gjort forkert og ingen grund har til at undskylde.

Min drengs mor og jeg stoppede vores forhold for 2½ år siden, men det foregik nogenlunde gnidningsfrit og det er mit bedste  indtryk, at min dreng har en virkelig omsorgsfuld og kærlig mor, der ligeledes ikke skælder ud.

Har I prøvet det samme og i så fald: hvad kan man gøre?

Tak for svar og godt nytår!!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2022

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg tror det har noget med alderen at gøre, at børnene på dette tidspunkt bliver opmærksom på andre og andres følelser. Min datter gjorde det samme da hun var omkring 5 1/2. 
Jeg talte meget med min datter om, at det er flot man kan sige undskyld hvis man har gjort noget forkert. Også var jeg nysgerrig på hvorfor hun sagde undskyld, jeg spurgte hende når hun undskyldte uden grund, hvorfor siger du undskyld? 

Anmeld Citér

5. januar 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Ja, det gør min også! Jeg ved heller ikke hvorfor, og jeg prøver ligesom dig at sige at han ikke behøver undskylde for små ting. Jeg får også “dårlig samvittighed”, fordi jeg er bange for at han føler sig kuet, men kan ikke forstå hvorfor han skulle føle det. Vi er også skilt for et år siden men fører en kærlig opdragelse begge.

Anmeld Citér

6. januar 2022

Less is more

havudsigt skriver:

Jeg tror det har noget med alderen at gøre, at børnene på dette tidspunkt bliver opmærksom på andre og andres følelser. Min datter gjorde det samme da hun var omkring 5 1/2. 
Jeg talte meget med min datter om, at det er flot man kan sige undskyld hvis man har gjort noget forkert. Også var jeg nysgerrig på hvorfor hun sagde undskyld, jeg spurgte hende når hun undskyldte uden grund, hvorfor siger du undskyld? 

Det var et godt råd. Jeg vil prøve at gøre det samme.

Tak fordi, at du tog dig tid til at svare��

Anmeld Citér

6. januar 2022

CBbaby

Det er nok alderen. Mit barn har gjort det on/off siden 4år. Og i en periode ville hun slet ikke sige det. Og nu vil hun sige det hele tiden. 

I dag sagde hun “jeg vil bare gerne sige undskyld, fordi jeg øver mig i det”. Og det tænker jeg er helt korrekt. Er er jo et sikkert miljø at sigr undskyld, når man ikke har gjort noget forkert. Man har ikke noget på spil og kan derfor afprøve alle de usikre følelser der er på spil. 

jeg vil bare sige “tak. Det var sødt sagt. Men jeg synes ikke, du har noget at undskylde for lige nu. Men tak” 

Anmeld Citér

14. januar 2022

Less is more

CBbaby skriver:

Det er nok alderen. Mit barn har gjort det on/off siden 4år. Og i en periode ville hun slet ikke sige det. Og nu vil hun sige det hele tiden. 

I dag sagde hun “jeg vil bare gerne sige undskyld, fordi jeg øver mig i det”. Og det tænker jeg er helt korrekt. Er er jo et sikkert miljø at sigr undskyld, når man ikke har gjort noget forkert. Man har ikke noget på spil og kan derfor afprøve alle de usikre følelser der er på spil. 

jeg vil bare sige “tak. Det var sødt sagt. Men jeg synes ikke, du har noget at undskylde for lige nu. Men tak” 

Tak for svar ��

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.